Преди по-малко от десетилетие YouTube преобърна представите ни за това как се гледа видео. Тогава ентусиазирани потребители и служители на младата компания, започнаха да качват различни клипове, най-гледаните от които обикновено бяха свързани със смешни домашни изпълнения. Но особено популярни станаха тези с котки.
Оттогава досега ситуацията е променена драстично. През 2005 г. като основен достъп до глобалната мрежа все още властваха персоналните компютри, а портативните потребителски камери тъкмо започнаха да придобиват масовост.
Промените не са само от техническа гледна точка. YouTube преобърна представите ни за консумиране на подобно съдържание. Онлайн платформата разби монопола на големите медийни компании, като даде възможност на всички да качват видео в интернет, независимо дали са обикновени потребители или големи дружества.
Бърз поглед в 2016 г. – сега всеки смартфон има добра връзка с интернет и достатъчно качествена камера, за да заснеме клип в пъти по-добър дори от професионалните устройства преди десетилетие. От няколко години в развитите държави мобилните мрежи предлагат бърза връзка, а отскоро тази технология е налична и в България. Но както YouTube клиповете промениха формата на онлайн клиповете спрямо техните аналогови еквиваленти дотогава, така появата на нови технологии и платформи би трябвало да доведе до нова еволюция.
През последната година се появяват две тенденции, които загатват за потенциалните промени, през които най-вероятно ще премине интернет видео съдържанието, за да се адаптира към новите технологични реалности. Това са предаванията на живо (излъчвани не само от големи медийни или корпоративни институции, но и от обикновени потребители), както и създаването на все повече 360-градусово съдържание.
Царят на интернет съдържанието
Видеото вече властва като основно съдържание в глобалната мрежа. По данни на шведския доставчик на телекомуникационно оборудване Ericsson в световен мащаб през 2015 година видео съдържанието отговаря за 55% от мобилния трафик. Очакванията в тазгодишния доклад на шведската компания показват, че през 2021 година то ще съставлява 70% от преноса на данни през мобилни мрежи. При фиксираната връзка това отдавна е така. В края на 2015 година 76% от преноса на съдържание във фиксирани мрежи в САЩ се пада на стрийминг видео услуги, сочат данните от доклад на изследователската фирма Sandvine.
Прогнозите на Ericsson показват, че тази тенденция ще се пренесе и към мобилните устройства. Първата причина е, че мобилната връзка все повече увеличава своите възможности за пренос на данни с масовото навлизане на мрежите от четвърто поколение, познати като 4G. Тя предоставя излъчването и гледането на видео с висока резолюция в реално време, без накъсвания. Това, в комбинация с вече масовото проникване на смартфоните по света, ще доведе до експлозия на трафика.
Втората причина е, че все повече ще се увеличат платформите за предоставяне на видео до поискване, което също вече се превръща във факт и в България. Третата причина е, че ще има и увеличение на услугите, които ще позволяват на самите потребители да споделят бързо и лесно видеосъдържание. В днешно време хората има нужда да споделят всякакви неща в социалните мрежи, като постепенно от масовото пускане на снимки, ще се премине към видео и най-вече към излъчвания на живо.
На живо – от всеки, за всеки
Доскоро излъчването на живо беше асоциирано основно с телевизиите. YouTube вгради постепенно такава функция, от която се възползват най-вече различни организации. Редица пресконференции на технологични гиганти, като Apple и Samsung се предават на живо в интернет.
Но това е само първата стъпка, като глобалната мрежа предоставя на най-различни организации да стриймват в реално време свои събития. Следващата е това да се прави от всеки потребители, при това, когато поиска. Facebook и Twitter вече предприеха тази стъпка. Първо микроблогинг мрежата, добави подобна функция чрез приложението Periscope (компанията го придобива, буквално седмици преди да бъде пуснато) през 2015 г. Facebook последва Twitter и близо година по-късно интегрира видео на живо в своята социална мрежа. Добавката на Марк Зукърбърг успя да привлече доста повече внимание поради две причини. Facebook има много по-голяма аудитория, до която подобна функция да достигне, и същевременно всичко става в рамките на едно приложение. При Periscope, потребителите трябва да го свалят отделно от софтуера за Twitter, което малко усложнява процеса.
Факт е, че новата функция във Facebook даде възможност на всичките си потребители да излъчват на живо. От нея се възползваха най-вече известни личности, които имат много последователи. Един от най-познатите ни примери е футболистът Димитър Бербатов, който много често пуска от своя профил предавания на живо и се вживява в ролята на репортер. Видеото на живо във Facebook се превръща в основен инструмент за доста големи маркетинг и рекламни агенции, както и за всяка уважащава се себе си крупна и влиятелна компания. Изследвания на Demand Metric показват, че 69% от специалистите по маркетинг и продажби използват вече видео за своите кампании.
Друго проучване на Brandlive показва, че 44% от анкетираните са провеждали събития с излъчване на живо в интернет. Организаторите на много събития прибягват към двоен стрийминг – един в YouTube или един във Facebook. Причината за това е, че платформата на Google за момента предлага подобна възможност от компютър, но не и за смартфон. Очаква се скоро интернет гигантът да вкара тази функция и в мобилното приложение на YouTube.
Излъчванията на живо постепенно ще преминат към масовите потребители, като младите вече използват функцията, за да покажат различни по-важни моменти от ежедневието им. Идеята на Facebook е да накара именно обикновените хора да ползват тази функция и тя в един момент да замести традиционното качване на видео, а традиционният ни архив ще бъде съставен от записани излъчвания на живо.
Поглед на 360 градуса
Втората голяма еволюционна крачка, която поема видео съдържанието в интернет, все още не е напълно направена. Това са клипчетата заснети с 360-градусова панорама. Вече има подобни качени в YouTube. Тяхната идея е да могат да се гледат без проблем в бъдеще (а и сега от малкото технологични ентусиасти) с очила за виртуална реалност. Тези устройства тепърва се очаква да започнат да навлизат по-масово на пазара, но ето че някои компании започнаха да правят съдържание за тях. Например Samsung има няколко клипа, снимани с панорамни камери, които да дадат такъв 360-градусов интерактивен изглед.
Едно от препятствията пред създаването на подобно съдържание са камерите. За панорамни кадри са необходими устройства, които снимат едновременно във всяка една посока, а те са все още скъпи за обикновения потребител. Facebook предостави временна утеха, като позволи на своите абонати да снимат 360-градусови снимки със смартфоните си. Което е малка, но все пак стъпка в създаването на интерактивно съдържание за виртуална реалност.
Напредването на новите технологии определено ще промени формата на онлайн съдържанието. Едно е сигурно – клиповете с котки винаги ще се радват на висока популярност, независимо от начина по който ще са поднесени.