Ужас! Така реагираха бивши ръководители в пътната агенция, след като научиха за изчезването на техническа документация от оферта за строителството на най-дългия тунел у нас - "Железница". Този факт скромно е съобщен в решението за прекратяване на процедурата  за избор на изпълнител, подписано  от шефа на АПИ Пирин Пенчев като мотив под номер 3.

"При провеждане на процедурата е констатирано, че липсва част от представено в процедурата техническо предложение на участник в нея, което препятства възможността за неговото оценяване и води до невъзможност за осигуряване на равнопоставеност на участниците в процедурата.

Трудно е да изчезне документация - стаята се  заключва, има  магнитни карти, камери, каза бившият шеф на "Пътната агенция" Лазар Лазаров. "Не му върви на този проект, наследихме го от компанията "Стратегически инфраструктурни проекти", след това се получи забавяне, тъй като външен оценител в комисията беше настоящият министър на регионалното развитие Спас Попниколов, сега това прекратяване", заяви Лазаров.

От полицията обясниха за "24 часа", че вчера е имало претърсвания. Намерени са различни документи, но все още не е ясно дали сред тях е липсващата оферта. Назначени са различни експертизи, които да установят дали изчезналото предложение е сред тях.

Да припомним: търгът бе обявен на 7 декември 2015 г.  от вече закритата Национална компания “Стратегически инфраструктурни проекти”. Той  е за участък с дължина около 4,46 км, от които 2,04 км тунелна част и 2,46 км открит път с два моста с дължина 700 м и 3 пътни възела. Прогнозната стойност е 250 млн. лв. без ДДС. След закриването и проектът бе прехвърлен в пътната агенция.

Оферти подадоха 17 консорциуми и фирми, интересът бе голям и от български, и от чужди компании. Предложенията им бяха отворени на 16 август 2016 г. Седем месеца не стигнаха да бъдат оценени и класирани фирмите и консорциумите и да се пристъпи към отваряне на ценовите оферти. От пътната агенция казваха за “24 часа”, че имат много търгове и хората, които работят в оценителните комисии, не достигат. Истината е, че ги бавеше политическата ситуация и трусовете в агенцията.

Последният директор на закритата Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов също е изненадан от прекратяването и от изчезването на документите. Той не си спомня подобно изчезване на части от оферта да се е случвало при други търгове.  

Според него мотивите за прекратяване на търга са странни и несериозни.

В решението за прекратяване на търга  има пет мотива.

Първият се позовава на доклад от Агенцията за обществени поръчки от декември 2015 г., в който имало забележки по методиката за оценка.

Вторият мотив е, че в процедурата е записана прогнозна стойност на поръчката от 250 млн. лв. без ДДС, като е предвидено изплащане на аванс от 10%. В разяснение на възложителя от януари 2016 г.  (тогава Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти"),  е допуснато прогнозната стойност да бъде надвишавана и  такива оферти да бъдат оценявани от комисията. Това можело да доведе до необосновано високи предложения.

Третият мотив е изчезването на документацията.

Четвъртият е, че прогнозната стойност е обявена в лева, а възложителят (НКСИП)  е дал възможност банковите гаранции да бъдат в евро. 

Петото основание е за дадена възможност за удължаване на обявените по процедурата срокове, когато се установи, че първоначално определеният е недостатъчен за изготвяне на офертите. 

Всичките тези нарушения са направени от Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти". 

Според бившият шеф  на закритата компания Асен Антов повече от вероятно е решението за прекратяване на търга да бъде обжалвано. В него участват 17 фирми, сред тях български и чуждестранни.  

 От пътната агенция отказаха да коментират прекратяването на търга, както и изчезналата документация, тъй като течали процесуално следствени действия. За 17 ч министърът на регионалното развития Спас Попниколов и шефът на пътната агенция Пирин Пенчев ще дадат разяснения пред журналисти.