Сред мерките, които инициира екоминистерството за затягане на контрола върху катализаторите, са и санкции срещу сервизите, които рекламират сваляне на тези устройства от автомобилите. Това съобщи по БНР министърът на околната среда и водите Нено Димов.

Другите мерки, за които “24 часа” първи съобщи, са първата регистрация на кола да се извършва само при наличие на катализатор и затягане контрола върху сервизите, които извършват само проформа проверка за изгорелите газове при годишния технически преглед.

В България много пунктове за годишен технически преглед негласно свалят монтираните катализатори, ако клиентът им поиска. Причината е, че устройството леко увеличава консумацията на гориво. Освен това сервизите масово не извършват реална проверка за емисията изгорели газове, защото в много случаи не би трябвало да пускат колите да минат прегледа.

“Има голяма вероятност България да получи отсрочка за прилагането на новата евродиректива, която изисква увеличение от 96 на 97% на сероочистването на съществуващи инсталации на въглища”, съобщи Димов. От нея могат да се възползват централите от басейна “Марица-изток”.

Директивата все още не е публикувана, но един от текстовете ѝ допуска отлагане на изискването, когато са налице едновременно три фактора, обясни министърът. Едното е техническото състояние на инсталациите да е добро, а второто е въглищата за централата да са местен ресурс.

Докато тецовете от басейна на “Марица-изток” отговарят на тези две условия, те не изпълняват третото - да не влошават екологичната обстановка в региона. “Към днешна дата това не сме изпълнили”, изтъкна министърът. Той подчерта, че операторите на централите трябва вече да започнат работа по представяне на доказателствата в Брюксел, защото срокът за това е 6 месеца от публикуването на новата директива.