25 "интелигентни" пешеходни пътеки ще гарантират по-голяма безопасност на пешеходците във Варна от догодина, информира МРРБ.

Чрез система от датчици, вградени в пътната настилка, зебрите ще светят автоматично при появата на минувач на пътното платно. Те трябва да издържат на преминаването на камиони, снегопочистващи машини и друга тежкотоварна техника.

Инсталирането на "умните" системи за безопасност ще стане със средства от Оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 г. по втората фаза на проекта за интегриран градски транспорт на Варна.

Ще се подобри и диспечерската програма на града - светофарите ще се управляват в реално време, което ще облекчи трафика в пиковите часове. Ще се изграждат "зелени вълни" по кръстовищата, ще се ремонтират основни улици и булеварди, ще бъдат купени и 15 нови екологични автобуси, като стойността на целия проект е 37 млн. лв.

Варна е един от 39-те големи града, които модернизират градския си транспорт с 237 млн. лв. по Оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 г.

Сливен ще се сдобие с 27 дизелови автобуса, а Перник с 15 автобуса на метан, които ще се движат по най-натоварените линии. В центъра на Русе ще бъде създадена нова пешеходна зона. Предвидена е реконструкция на бул."Придунавски", който ще стане двупосочен и по него ще минава градският транспорт. Така ще се облекчи трафикът по малките улички. Ще се монтира видеонаблюдение на възлови кръстовища и точки с цел дистанционно регулиране на движението.

124 млн. лв. ще бъдат вложени в транспорта на София. Столичната община ще ремонтира трамвайното трасе по "Цар Борис Трети" от Съдебната палата до крайната спирка в квартал "Княжево", което ще позволи по-висока скорост на движение. Предстои реконструкция и на трамвайното трасе по ул. "Каменоделска" от кръстовище с бул. "К. Стоилов" до кв."Орландовци". Ще бъдат купени и 13 модерни мотриси.

Според урбанистите трамвайният транспорт трябва да е във фокуса на вниманието, защото е не само екологичен, но позволява на хората да се чувстват част от градската среда, да виждат настъпващите промени и пътувайки да се радват на слънцето и зелените площи.

През първия програмен период по ОПРР в проекти за подобряване на транспорта в София, Бургас, Пловдив, Варна, Стара Загора, Русе и Плевен бяха инвестирани 413 млн. лв.

Автобусният парк на тези градове беше обновен със 192 нископодови автобуса и 64 тролейбуса. Изградени бяха скоростни отсечки с дължина 32 км, които осигуряват по-бързо придвижване на градските превозни средства.

С цел насърчаване на алтернативните начини на придвижване бяха рехабилитирани и изградени 115 км велосипедни алеи, а за удобство на гражданите бяха монтирани по спирките 1975 електронни информационни табла.