Службите подозирали, че има вътрешни хора, съучастници на хакерите, които пробили системата, следяща акцизните стоки
Филм, на който се вижда как цистерни с гориво прекосяват почти цялата страна, но без те да са отчетени в Българската акцизна централизирана система (БАЦИС), е бил показан на депутатите от комисията за борба с контрабандата.
Това е станало на заседание на комисията на 16 ноември 2017 г. Тогава в присъствието на главния прокурор Сотир Цацаров е бил разглеждан докладът на ДАНС за открити слабости в митническата система, който и БСП, и ГЕРБ настояват да бъде разсекретен. Фимът е бил част от въпросния документ.
Горивото било докарвано с танкери на митнически складове по река Дунав или Черно море. Общо такива в България има осем и за тях няма изискване за измервателни уреди, както е при данъчните складове. Щом в митнически склад пристигне акцизна стока, се вика митничар, който да я провери.
Доставените горива са товарени на цистерни и след това са транспортирани до данъчни складове във вътрешността на страната.
На съответните дати, в които са ставали доставките, обаче се оказало, че
няма
регистрирани
такива превози
в БАЦИС, въпреки
че тя трябва да
отчита всяко
движение на
акцизни стоки
Именно това е основният извод в доклада на ДАНС - че данните в системата на митниците може да бъдат манипулирани. Както “24 часа” писа, спецслужбите са установили международна хакерска група, създала специален софтуер, с който е пробивала БАЦИС. При хакването на системата, което е траело от 15 мин до няколко часа, са извършвани нерегламентиран транзит и контрабанда на акцизни стоки.
Установено било, че броят на липсващите или манипулираните записи е над 300 000. Щетите само за 2015 г. са за пропуснати приходи от акцизи за 10 млн. лв. В момента се разследват щетите за 2016 и 2017 г., които се очаква да бъдат по-големи. Под подозрение са 65 фирми, повечето от които кухи.
В доклада на ДАНС се посочва, че има големи пропуски при търговията с горива и постъпленията от акциз и ДДС от тях.
В доклада са описани схеми за укриване на ДДС с участието на лицензиран складодържател, който има реална дейност, фирми буфери и компания получател, която има бензиностанции. Посочва се, че неплащането на ДДС позволява намаляване на цената за крайния потребител, а печалбата идвала от големия оборот. Тъй като според експертите тези схеми изисквали покровителство от високо ниво, било търсено съучастие на митнически служители до равнище зам.-директор на агенцията към хакерските намеси в БАЦИС.
В доклада се допуска, че е създадена цяла система, с която да се манипулира информацията от системата към централата на митниците в София, както и специално техническо оборудване за манипулиране на данните от измерителните уреди в данъчен склад, проверено от МВР.
На секретното заседание на комисията е станало ясно, че
вносно гориво
е претоварвано
в цистерни
с двойно
оборудване
и е поемало към различни точки на страната. Все още се чака отговор от партньорски служби за произхода и пътя на това гориво. Имало оперативни данни, че част от горивата е трябвало да стигнат до данъчен склад в Нови Искър.
Допусканията на експертите са, че загубите за бюджета възлизат на 1 млрд. лв. годишно.
След като докладът стига до кабинета на премиера Бойко Борисов, е сформирана работна група. В края на юли 2017 г. тя праща официален доклад до министъра на финансите, че въпросните слабости са отстранени.
След като приключва представянето на доклада на ДАНС, депутатите от комисията срещу конрабандата са разисквали документа. Председателят на комисията Емил Димитров (“Обединени патриоти”) пита главния прокурор за случай, при който е установено, че от данъчен склад е имало манипулация на данните, подавани към БАЦИС. Това било докладвано от службите на едно от заседанията на комисията. Димитров се обръща към Цацаров с въпрос дали има информация за този случай и дали лицензът на въпросния склад е отнет.
Цацаров отговаря с уточняващ въпрос дали Димитров говори за случай в Русе. (Седмици преди заседание на комисията митниците, полицията и НАП влязоха на проверка в русенската фирма “Полисан”.)
Главният прокурор допълва, без да назовава конректно име на компания, че в Русе няма открита система за манипулиране, но са хванати цистерни с двойно дъно. В едната част се превозвали горива с платени данъци, а в другата такива, за които нямало документи.
Цистерната
разтоварвала на
бензиностанции,
които спазват
законовите
изисквания,
и на други
бензиностанции,
които работели
на черно
Цацаров казва още, че наблюдаващият прокурор по това досъдебно производство от Специализираната прокуратура е подготвил предложение лицензът на този производител да бъде отнет.
Емил Димитров заявява, че е доволен от отговора на Цацаров, тъй като, щом е установено, че има система за двойно счетоводство или за двойно заприходяване на легални и нелегални горива и продажбата им, е ясно, че лицензът трябва да бъде отнет.
Мартин Тинчев (ГЕРБ) пита главния прокурор дали има производство за разтоварване на горива от танкер в митнически склад във Варна, които след това са стигнали до данъчен склад в Нови Искър.
Цацаров отговаря, че производството е изпратено по компетентност на Окръжна прокуратура - Варна, тъй като като краен получател на горивата е варненска фирма. От дискусията в комисията става ясно, че това е “ВМ петролеум”,
собственост на
зам.-председателя
на парламента
Веселин
Марешки
В дискусията се включват и депутати от БСП - Драгомир Стойнев и Стефан Бурджев. Стойнев заявява, че е станало ясно, че от контрабандата на горива бюджетът губи годишно по 1 млрд. лева. И иска да разбере какви действия са предприети относно проблемите с БАЦИС, след като докладът е стигнал до премиера.
На това шефът на митниците Георги Костов отговаря, че след като са получени “тревожните констатации от ДАНС за БАЦИС”, веднага по разпореждане на премиера е създадена работна група. В края на юли 2016 г. в официален доклад до министъра на финансите се посочва, че въпросните слабости са отстранени.
Относно самата информационна система Костов казва, че тя няма претенции за съвършенство и пред митниците стои предизвикателството всеки констатиран пропуск и слабост да бъдат отстранени своевременно.
Стефан Бурджев пък пита дали това бездействие от страна на държавата не е вързано и с някаква негласна парламентарна подкрепа.
А Емил Димитров репликира, че този 1 млрд. загуба е от много години.
На заседанието на комисията Сотир Цацаров поставя друг въпрос -
защо се допуска
по закон
съществуването
на митнически и
данъчни
складове
Това давало възможност да има реална ситуация с гориво, което се разтоварва от танкер на цистерни, а след това да се измери количеството в склад, който се намира на 200 км във вътрешността на страната. “Какво се тегли и как се губи, никой не може да каже. Това е нещо, което трябва да бъде решено законодателно”, казва главният прокурор.
Той поставя и темата за т.нар. ведомствени бензиностанции и защо за тях има толкова много облекчения и те не отговарят на изискванията, които има за другите бензиностанции. Според Цацаров ведомствени бензиностанции трябва да има само като цистерни, които зареждат земеделските производители, тъй като те няма как да отидат с комбайните до редовна бензиностанция.
Цацаров дава и пример, че в деня на заседанието на комисията в акция на окръжната прокуратура, ДАНС и Икономическа полиция в Пловдив са заловени 100 хил литра горива без никакви документи за тях. Те се продавали в бензиностанции в Пловдив, Хасково и на ГКПП Капитан Андреево. Открити са и 750 хил. евро, резултат на тази дейност.
В края на заседанието на комисията председателят на газовата и петролна асоциация Валентин Златев казва, че са давани примери за престъпления, но няма наказани. Всъщност именно след сигнал на асоциацията, внесен до главния прокурор в края на 2015 г., започна проверката и се стигна до секретния доклад на ДАНС.