През 2019 г. пускат още 12 станции, половин милион софиянци ще пътуват с влакчетата
Осем хиляди - толкова софиянци започва да превозва метрото през 1998 г. Тогава на 28 януари потегля първото влакче на столичното метро. Трасето е едва 6,4 км и има само 5 станции, разположени между “Сливница” и “Константин Величков”.
Строителството
им обаче трае 19 г.
Първата копка на метростанция “Вардар” е направена още по времето на социализма - през 1979 г.
След това - за деня на София - 17 септември, през 1999 г. е пусната станция “Опълченска”, а в края на 2010 г. и станция “Сердика”. С тях метрото вече има 7 станции и 8,1 км трасе.
През 2003 г. към него са добавени още 1,8 км и метрото достига до кв. “Обеля”. Така с подземните влакчета дневно пътуват 80 000 души.
2005-а е годината, в която стартира другото голямо разширение на метрото - на етапи започва да се строи основната част от източния радиус на първия метродиаметър от пл. “Св. Неделя” до кв. “Младост 1”. Той е с дължина 8 км и има 6 метростанции. На 8 май 2009 г. влакчетата започват да се движат по трасето между “Младост 1” и Националния стадион “Васил Левски”. Няколко месеца по-късно е пусната в експлоатация и метростанцията при Софийския университет заедно с още 2 км трасе. С нея първата линия на метрото достига 18 км с 14 метростанции.
Най-мащабното си развитие обаче метрото бележи с включването на проектите за разширение в оперативна програма “Транспорт” и финансиране с европейски средства. Затова и днес
една от станциите
от втората линия
носи името
“Европейски съюз”,
а новия лъч, който свързва кварталите “Надежда” и “Лозенец”, на 31 август 2012 г. откри лично тогавашният председател на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу.
Иначе самият проект стартира през 2009 г. и включва изграждането на втората линия и разширение на първата. Първият етап от проекта е строителството на 6,4 км трасе и 7 станции, разположени в участъка надлез “Надежда” – Централна жп гара - пл. “Св. Неделя” - НДК и бул. “Черни връх”. През 2010 г. започва строителството на още 4,2 км и 4 станции от “Обеля” до надлез “Надежда” и отсечката от “Младост 1” до бул. “Цариградско шосе”. Двете отсечки са готови през 2012 г., като освен още 13 станции метрото вече стига и до Централна жп гара.
През април 2015 г.
метрото стига
до летището,
а през май - и до “Бизнес парка”. Най-новата метростанция - “Витоша”, пък бе открита през 2016 г. С нея столицата вече има 40 км метро и две линии.
В момента се строят още 12 км и 12 станции - от бул. “Вл. Вазов”, Орлов мост, НДК, “Красно село” и кв. “Овча купел”. Те ще са част от третата линия на метрото, която трябва да е готова през есента на 2019 г.
“Всеки ден с метрото пътуват 340 000 души, а след година и половина то ще вози вече половин милион софиянци”, каза шефът на “Метрополитен” ЕАД инж. Стоян Братоев.