От март стартира и приемът на заявления за подпомагане за Кампания 2018

От началото на новия програмен период 2014-2020 г. до момента земеделските стопани са получили общо 4 750 251 032 лева по схемите и мерките на директните плащания, сочат данните на Държавен фонд “Земеделие” - Разплащателна агенция.

За Кампания 2015 са кандидатствали 114 716 земеделски стопани по 24 схеми и мерки от директните плащания. Общата разплатена сума е 1 997 612 549 лв., което представлява средно 94,46% от бюджета за кампанията. Към нея влизат и 268 млн. лв., преведени за агроекологични плащания.

За Кампания 2016 са подадени 114 548 заявления за подпомагане по 28 схеми и мерки, прилагани от дирекция “Директни плащания”. Общата оторизирана сума е 1 958 485 639 лв., което е средно 93,82 % от бюджета за кампанията (включително и 83 млн. лв. за агроекологични плащания).

В Разплащателната агенция за Кампания 2017 г. са внесени 113 682 заявления за компенсаторни плащания. Към момента по 11 от схемите са изплатени общо 785 152 844 лв., което представлява средно 82,58% от бюджета.

В началото на 2018 г. беше оповестен индикативният график за плащанията по останалите схеми и мерки за Кампания 2017 г. Той е указателен и има за цел да ориентира предварително земеделските стопани за предстоящите плащания на субсидии.

От март стартира и приемът на заявления за подпомагане за Кампания 2018 г. В ДФ “Земеделие” е създадена необходимата организация на работа, за да получат земеделските стопани субсидиите си в срокове, максимално близки до заложените в индикативния график, уверяват от фонда.

Кои са най-честите

проблеми при схемите

за обвързана подкрепа

- Първите изкупвачи не са регистрирали договорите си в ДФ“Земеделие” със земеделските стопани

- Земеделските стопани не са подали декларация като производители на първични фуражи съгласно Наредба №3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани

- Земеделските стопани не са регистрирани за директна продажба съгласно чл. 1, т. 1 от Наредба №26 от 2010 г.

- Кандидатът не е в списъка с одобрените предприятия за търговия с храни от животински произход с държави членки - Секция IX Млечни продукти

- Земеделските стопани не посочват коректно разпределението на приплоди при СМКЮ и ЕЖСК-месо

- Земеделските стопани не разпределят по най-ефективния начин количествата мляко или продукти в еквивалент мляко по схемите, за които кандидатстват

От старта на новия програмен период 2014-2020 по линия на директните плащания бяха включени много нови схеми, прилагани по нови правила, които земеделските стопани са задължени да спазват. Целта на допълнително въведените критерии е средствата за директните плащания да се разпределят по-справедливо и да достигат само до реалните земеделски производители.

Последните промени бяха въведени за Кампания 2017 г. - след нотификация от страна на България към Европейската комисия (от август 2016). Тогава 10 от прилаганите схеми за обвързана подкрепа бяха заменени с 14 нови. Изискванията за тяхното прилагане доведоха до нови разработки и промени както в самото заявление за подпомагане, така и по отношение на изискванията, които стопаните следва да спазват.  

За 2017 г. най-много са

пропуските по схемите

за обвързано подпомагане

При директните плащания за Кампания 2017 г. най-много са грешките на земеделските стопани по схемите за обвързано подпомагане. Въпреки че пропуските при подаване на заявленията за подпомагане намаляват с всяка изминала кампания, най-често грешки правят животновъдите по схемите за обвързано производство за млякото.

При деклариране на дадено животно

фермерът трябва да проследи в системата на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) какво е негово предназначение при отглеждане – “месно” или “млечно направление”, както и дали то не е сменено. Проверката е наложителна особено в случаите, в които стопаните купуват нови животни. При грешка в заявлението за подпомагане животното става недопустимо за субсидиране по схемите за обвързана подкрепа.

Друга грешка, която правят земеделските стопани, е предоставяне на

некоректно попълнени документи

по чл.27а от Наредба №3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания.

Най-често срещаните пропуски идват от недоглеждане и са свързани с липса на някой от реквизитите, изисквани по чл. 6, ал. 1 от Закона за счетоводството (наименование, идентификация на страните, стойност, количество, дата) или предоставяне на документи, които не са описани в наредбата.

Земеделските стопани трябва добре да се запознаят с изискванията и критериите, на които следва да отговарят, когато кандидатстват по схемите и мерките на директните плащания за съответната кампания. Масово не се обръща внимание на предупрежденията от автоматичните проверки.