Българска фирма създаде първия в света говорещ електронен гид за големи маршрути. Създателите на "Аудиогид България" - Лариса Кузнецова и Михаил Пешев, са семейство със страст към пътешествията и любознателност към забележителностите. Установили обаче, че не е лесно да се планира маршрут и да се узнае всичко най-важно и интересно за един град, ако не си в организирана група.
"Лариса не спираше да ми задава въпроси за забележителните места в България. Така се роди идеята за нашия аудио гид", споделя Михаил.
Подобни устройства могат да се намерят единствено в музеите, но той и съпругата му решават да действат в по-голям мащаб. Смятат, че така създават удобство за хората, особено за тези, дошли за 2-3 дни или едва за няколко часа по бизнес, за които е безсмислено ползването на туроператорски фирми.
Подробна и ясна информация за забележителностите, както и възможността да разполагаш с времето си, както желаеш – това са част от предимствата пред организираните турове..
"Вземаш устройството в рамките на работния ден. Преценяваш кога искаш да се разхождаш и какво да видиш“, обясняват предприемачите.
Аудиогидът ще възпроизвежда видео и снимки, които да ни ориентират дали сме стигнали търсеното място. Към гида има и карта. Маршрутът включва различни точки, обозначени с номер, които съответстват на звукозаписа. Така за изследователите ще е по-лесно да ги открият.
В началото Лариса и Михаил мислят, че реализацията на идеята няма да им струва скъпо. Искат всичко да е изпипано в детайли - записите да са професионални, а устройството да е висок клас. И успяват. Текстовете са подготвени от историк и включват не просто исторически факти и цифри, а забавни моменти и изненади.
Включили са и легенди - какъв е бил Иван Вазов, как е взето решението да се построи храмът "Свети Александър Невски" и какво има под него. Маршрутите им също излизат от познатото и популярното, включвайки изненадващи точки в картата.
Семейството подхваща бизнеса със спестяванията си – 20 000 лв. „Нямахме представа колко ще е цената на преводите, записа в студиото, разходите“, спомня си Лариса. Когато се оказва, че парите не достигат, двамата започват да търсят възможности за финансиране. Но не срещат разбиране от страна на банките.
„Институциите, които предлагат кредити за стартиращи фирми, май само рекламират тази услуга“, споделят предприемачите.
Така стигат до Микрофинансиращата институция „ДЖОБС“, част от групата на Българската банка за развитие, която подкрепя начинанието им и вече са на финалната права.
Услугата ще стартира на 1 април с изготвени маршрути за София и Пловдив, но Лариса и Михаил планират да обхванат и други градове. Засега устройствата ще предлагат беседи на 7 езика – английски, испански, френски, немски, италиански, руски и български. Впоследствие ще добавят китайски и гръцки превод, а целта им е да достигнат поне до 14 езика. Цената за ползване на апарата ще е 25 лв. за 10-12 часа.
Започват с 50 устройства, но вярват, че в близко бъдеще нуждата ще е от хиляди. Предвижда се и разширяване на аудиторията – устройствата ще могат да се използват и като радиогидове, при които екскурзовод дистанционно ще се включва с указания.
Лариса и Михаил са щастливи, че вече имат десетки запитвания от хотели, хостели и представители на общини, които искат да предлагат устройствата на гостите си.