Чип с информация за автомобила ще оскъпи годишния преглед с 2-3 лв.
На автомобилите ще бъдат поставяни стикери, които показват колко замърсяват околната среда. Това съобщи пред “24 часа” Станислав Иванов - зам.-председател на комисията по транспорт в парламента.
Лепенките се очаква да бъдат въведени до два месеца. Те ще се поставят след преминаването на автомобила на годишен технически преглед.
Това ще стане с промяна в наредбата за техническите прегледи. Готови сме с текстовете, остава да минат съгласуване с МВР, каза Дамян Войновски- главен секретар на Изпълнителната агенция “Автомобилна администрация”.
Обсъждат се два варианта за стикера. При първия - на него да има три или четири цветови зони и тази, на която отговаря автомобилът, да се перфорира, каза Войновски.
Другата възможност е да има отделно зелен стикер за автомобилите, които най-малко замърсяват. Обикновено на тези показатели отговарят колите от стандарта Евро 5 и Евро 6. Жълтият стикер ще е за автомобили с Евро 3 и Евро 4, а червен ще е за най-старите коли - Евро 1 и Евро 2.
Вероятно ще има и
четвърти вид
стикер - за
електромобили
или за такива, които са с водородни клетки. При тях замърсяването е нулево. Цветът за тях ще е син, казва Войновски.
Ако се избере вариантът с цветовите зони и перфорирането на тази, на която отговаря автомобилът, ще се спестят разходи на пунктовете за технически прегледи.
Войновски уточни, че категоризирането на автомобила по степента на замърсяване на въздуха е на база на реалното замерване, а не на кой стандарт отговарят. Така един автомобил може да е Евро 3, но собственикът да е направил подобрения, да е сменил катализатора и стойностите, които показва при прегледа, да отговарят на екостандарта Евро 4.
Промените се
правят по искане
на общините
Според Иванов слагането на цветни стикери щяло да позволи на кметовете да вземат по- ефективни мерки при замърсяване на въздуха в градовете. Те можели например да не допускат колите с червен и жълт стикер до центъра на града. Ще дадем право на кметовете да преценяват какво решение ще вземат спрямо обстановката с атмосферния въздух, допълни депутатът. Ще има и санкции, ако колите бъдат спрени от КАТ например.
Ако кола надхвърля много еконормата и например е без катализатори, ще бъде спирана от движение.
“Тези автомобили ще бъдат пускани отново, след като отстранят нередностите. Ще се спират и ако са много шумни или ако имат неизправности в ходовата част, двигателя, спирачната или кормилната уредба”, каза още Иванов.
В стикера за
преглед ще бъде
монтиран и чип,
в който ще бъде въведена информация за автомобила - регистрационен номер, данните за замърсяването. Данните ще могат да се четат дистанционно.
Това пак се прави, за да се помогне на общините. Ако монтират рамка, през която да минават колите, то чипът ще може да се чете и автомобилите, които замърсяват, да се таксуват допълнително или да се ограничават зоните, в които може да се движат. Данните в чипа ще бъдат защитени и не всеки ще може да ги чете, казва Войновски.
“24 часа” попита с колко ще бъде оскъпен техническият преглед с тези нови стикери и чипове.
Промените, които се правят, няма да оскъпят прегледа, но с 2-3 лв. ще се качи цената на стикера заради чипа, който е в него, обясни Войновски.
Другата мярка е
свързването на
измервателните
уреди в
пунктовете с
регистрационната
система
на автомобилната администрация. Така в реално време инспекторите ще могат да виждат резултатите от прегледа. Сега има междинни звена, правят се разпечатки, има възможност за манипулации.
Димомери, газанализатори, спирачни стендове ще се свързват директно към системата. Това ще става поетапно с гратисен период. Първо ще бъдат свързани тези, които сега подават заявление да започнат работа. След това са пунктовете, които подновяват лиценза си за работа. След определен период, още не е уточнено какъв, това ще е задължително за всички.
Данните от
уредите, които
преглеждат
автомобила, ще
се пазят 10 г.
В момента се тества връзката между системата на автомобилната администрация с тази на Министерството на финансите. Целта е да се премахне изискването да се носи бележка в пункта за технически преглед за платени данъци.
В пункта въвеждат регистрационния номер на автомобила и системата на автомобилната администрация изпраща съобщение платен ли е данъкът. Ако не е, то прегледът се прекъсва, докато не се оправи задължението, обяснява Войновски.
По този начин ще излиза информация освен за данъци, за “Гражданска отговорност” и за застраховката на местата в автобусите.
До месец тази
връзка ще
заработи
До края на месеца пък ще бъде пуснат за публично обсъждане новият закон за превозните средства. В него ще се регламентира и дейността на автосервизите. Основното е - регистрационен режим за тях, както и гаранция от 6 месеца за направения ремонт на колите.
Предвижда се и частите, включително и тези втора ръка, да бъдат проследяеми, да се знае откъде са придобити, от кой автомобил.
Една от целите е да се направи нещо като технически паспорт на колата. Затова ще се изисква по-обстоен преглед при първоначалната регистрация. В този технически паспорт да влязат тези първоначални данни, показания на километража, след това - какви произшествия е имало с него, какви промени са правени в конструкцията му. Вписват се данните и през какви ремонти в сервизите е минавал.