Коланите ще станат задължителни за всички автобуси, които се движат по линии с дължина над 30 км. Това предвижда проектът за новия Закон за пътните превозни средства, каза за “24 часа” Дамян Войновски, зам.-директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”. Досега в сила е изискването пътниците задължително да слагат колани в автобусите, ако има такива.

Вкарването на тези задължения в новия закон стана след катастрофата с автобуса на магистрала “Тракия”, при която загинаха 6-има души.

Новият текст гласи, че с наредба се определят условията и редът за оборудването с колани на моторните превозни средства от категориите М2 и М3, извършващи обществен превоз на пътници по общинските, областните и републиканската транспортна схема, когато

еднопосочната

дължина на

линията

надвишава

30 км

Това задължение не се отнася за градските автобуси и за маршрутките, ако са регистрирани като клас М2, тоест превозни средства с места 8+1.

Законът урежда и техническите прегледи, при които ще се одобряват коланите. В специална наредба се урежда редът за монтиране на им. Ще има отлагателен срок за въвеждането им.

Видеорегистраторите, или камерите в автобусите, ще се въвеждат с наредба. Законът третира оборудването на автомобилите и изпитването им, на камерите няма какво да им се изпитва, казва Войновски, и ще влязат в наредба. Това ще стане до два месеца, но ще има отлагателен срок, за да имат време превозвачите да оборудват автобусите. Според зам.-шефа на автомобилната администрация би било добре

камерите да се

монтират до

2019 година

В петък Министерството на транспорта публикува проектите за нови три закона - за движение по пътищата, за пътните превозни средства и за обучението на водачита на моторни превозни средства.

Действащият в момента Закон за движение по пътищата се разделя на три. Първият е на МВР, другите два са на министерството на транспорта.

В проекта на Закона за пътните превозни средства се урежда одобрението, регистрацията, техническата проверка на превозните средства, изискванията към техническите пунктове, одобрението на новите превозни средства, на измененията в конструкцията. Предвижда се намаляването на наредбите, които уреждат поднормативно законовите изисквания и вливането им в една, казва Войновски.

Новото е, че

преди първата

регистрация

автомобилът

минава на

технически

преглед

и след това се регистрира в КАТ.

“Целта е не да регистрираме всякакви автомобили, а после да ги гоним по пътищата да ги спираме”, казва Войновски. След първоначалния преглед данните се записват в технически регистър на превозните средства. Така

при следваща

продажба ще

може да се

видят

километражът,

данните за отделяните емисии, изобщо цялостното състояние на автомобила. Достъп до тези данни ще има собственикът.

Информацията от всеки последващ преглед също се въвежда в регистъра, както и ремонтите в автосервизите.

Застрахователите вкарват данни от произшествията. Целта е да се направи цялостен профил на автомобила, тъй наречената електронна сервизна книжка, или технически паспорт, казва Войновски. Вписват се и изменения в конструкцията му - ако е променен броят на седалките, монтирана е газова бутилка. Ще се изисква да се вписва и с какви гуми трябва да бъде оборудван. Както и какви части са вложени при ремонта.

За първи път се въвежда и регистрация на автосервизите, както и задълженията им. Гаранцията за ремонт трябва да е минимум 6 месеца. Изисква се и информация за самия ремонт. Ще се вписват и частите, които се влагат, както и произходът им и че са за точно този модел автомобил.

Въвежда се и регистър на продавачите на авточасти втори употреба. Това се прави по искане на МВР. Така ще може да се проверява дали частите, които те продават, са от откраднати автомобили, каза Войновски. Автоморгите също трябва да дават гаранция за частите.

Глоба и за 1 км в час превишение на скоростта

Шофьорите ще се глобяват и за 1 км в час над позволената скорост, предвижда новият Закон за движение по пътищата. В него е записано, че за превишение с до 10 км санкцията е 20 лв. Същата е тя и в момента, но ако се кара с 10 км в час по-бързо от позволеното. Тоест за скорост с до 10 км над позволената няма санкция.

Забранява се паркирането на 21 метра преди пешеходна пътека, предвижда още законът. В сега действащия метрите са 5.

Урежда се и предимството при кръговите кръстовища. Сега влизащият в кръговото, ако няма знак, е с предимство. Промяната въвежда

категорично

предимство на

автомобилите,

които са в кръга

За да няма обърквания, е записано и предимство на автомобилите, които се движат по главен път пред локалното движение.

Проектът за закон предвижда и въвеждане на нови правила за движение по мостове. Те се изравняват с тези, които са за тунели. На мост няма да може да се спира, забранява се движение на заден ход, завиването в обратна посока, спирането за престой и паркирането. При принудително спиране, ако то не е кратковременно, водачът е длъжен да изключи двигателя, да включи аварийни светлини, да уведоми службите за спешно реагиране чрез единния европейски номер 112.

Уреждат се подробно и правилата за движение

в жилищните зони

В тях пешеходците могат да използват за движение пътя по цялата му широчина. Водачите на пътни превозни средства са длъжни да се движат със скорост, не по-голяма от 20 км в час, като не поставят в опасност пешеходците и не създават препятствия за тяхното движение.

Паркирането в жилищната зона е разрешено само на специално обозначените за това места.

При излизане извън жилищна зона водачите на пътни превозни средства са длъжни да пропуснат участниците в движението, движещи се по пътя, на който излизат.

Другата новост е, че в закона се вкарва правилникът за движение по пътищата.

Въвежда се и “зона за споделено движение за всички участници в движението”. В нея максимално разрешената скорост за автомобилите е 30 км в час.

В такива зони пешеходците и велосипедистите се ползват винаги с предимство пред останалите участници в движението. За велосипедистите всички пътища в зоната са двупосочни, освен ако не е разпоредено друго от компетентните органи. Паркирането е разрешено само на специално обозначените места.

При излизане от “зона за споделено движение” на път извън зоната водачите на пътни превозни средства са длъжни да пропуснат участниците в движението, движещи се по другия път. Вдига се на 1000 лв. глобата за шофьор, който превозва опасни товари, без да има правоспособност, сега тя е между 200 и 300 лв. За повторно нарушение става 2000 лв.

ДАМЯН ВОЙНОВСКИ

ДАМЯН ВОЙНОВСКИ
Намаляват въпросите в листовките, въвеждат втори изпит за теория

Всичките въпроси в листовките за изпитите на кандидат-водачите ще се пишат наново. Това ще се наложи след разделянето на Закона за движение по пътищата на три, както и след писането на нови наредби. Закон за водачите на моторни превозни средства е този, който урежда обучението, правилата за автоучилищата, както и квалификацията на водичите.

Освен това въпросите в листовките ще бъдат опростени и по-ясни, тъй като имало оплаквания от неясноти, казва зам.-шефът на автомобилната администрация Дамян Войновски.

Голямата новост е, че ще се въведе втори етап на теоретичния изпит. Първо ще се решават листовките. След това на екрана на компютъра в изпитната кабинка ще се пуска интерактивен клип със ситуации на пътя и с грешки, които допуска шофьорът. Кандидатът трябва да маркира върху екрана грешките, а автоматизираната информационна система ще ги оцени.

В закона ще се запише и че оценяването на теоретичния изпит е от въпросната система, сега това е записано в наредба.

Другата новост е, че ще се позволи на кандидат-шофьорите да обжалват, ако са скъсани при кормуване. В автомобилната администрация ще има комисия, която ще гледа записите, ще преценява, а ако сметне за необходимо, ще проведе нов изпит.