Европейската комисия обяви, че от 2021 година стават задължителни 11 системи за сигурност и екстри при производството на нови автомобили и камиони. За да не поскъпнат по този начин (с много) новите коли след три години от ЕС са обещали на европейските автомобилни производители субсидия от 450 милиона евро, за внедряването на системите за сигурност. Европейските чиновници твърдят, че тази сума ще покрие разходите на автогигантите и така няма да бъде ощетен крайния купувач. И производители, и клиенти, смятат, че дори и с парите от ЕС базовата цена на колите ще се вдигне, но не толкова драстично. Без субсидия всяко превозно средство ще се оскъпи с около 3000 евро, показват сметките.
Според Европейската комисия въвеждането на тези екстри ще спаси 7300 живота и ще предотврати 38 900 сериозни наранявания между 2020 и 2030 г. Смъртните случаи по пътищата в ЕС намаляха с 43% между 2005 и 2015 г., но спадът се забави от 2014 г. насам, като миналата година по пътищата на ЕС умряха 25 300 души. Новите системи за безопасност стават задължителни, за да допринесат за постигането на проекта Vision Zero на ЕС, чиято цел е до 2050 г. да се приближат до “нулеви смъртни случаи и тежки наранявания по пътищата”. Временната цел е за 50% намаление и е въведена за 2030 г.
Сред задължителните асистенти при вграждане в новите автомобили след 3 години са системата за автоматично спиране, камера за заден ход (или парктроник), система за разпознаване на умората у водача, подобрени предпазни колани и повишена защита при страничен удар.
Освен това в ЕК замислят в автомобилите да бъде вграден задължителено алкохолен тестер, който ще проверява състоянието на шофьора и ако е пил, автоматично ще блокира двигателя. Предвижда се задължителни да са и системата за защита на пешеходците и велосипедистите при удар, функцията за оставане в лентата на движение и предупреждение за превишение на скоростта, както и специален регистратор на повредите.
Това ще са специални устройства за записване на данни за произшествия, като след всеки сблъсък ще се получава информация за това как е станал той, т.е. нещо като “черна кутия”, но за коли, а не за самолети.
Автономното аварийно спиране (AEB) отдавна се очаква да стане задължително за новите автомобили. Системата, която автоматично натиска спирачките на автомобила, ако водачът не успее да реагира, се смята, че намалява ударите с 38%. Камерите за задно виждане пък наскоро станаха задължителни за новите автомобили, продавани в Америка, и се очаква да спасят 95 живота годишно в Щатите.
Всички нови автомобили, които се пускат на пазара на ЕС от 2021 г., също така трябва да съдържат “превъзходна интелигентна скоростна помощ”. Това ще доведе до използване във всеки автомобил на камери за разпознаване на пътни знаци, работещи в хармония с ограничителя на скоростта на автомобила и автоматично настройване на максималната скорост на колата въз основа на преобладаващите ограничения. С други думи, целта на Европейската комисия е автомобилът да спазва правилата на движение, ако те се пренебрегват от шофьора.