Печелим 4-5 млрд. лв. годишно от таксите, пресметна Борисов
Обща фирма ще събира, управлява и разпределя таксите от магистралите, пристанищата и жп връзките между България, Гърция, Румъния и Сърбия. Това съобщи премиерът Бойко Борисов след срещата с министър-председателите на Румъния и Гърция Виорика Дънчила и Алексис Ципрас и президента на Сърбия Александър Вучич в Солун в сряда.
Идеята е
да има едно
гише, където
да се плащат
таксите
за стоки и коли. Така ще се намалят опашките, задръстванията и администрацията. Интермодалният коридор ще е Солун – Кавала – Александруполис – Бургас – Варна – Русе и оттам към Румъния. Само нашата отсечка ще струва около 1,5 млрд. лв. Предвижда се създаването на съвместна компания, която да подготви анализ и да възложи предпроектни проучвания на трасето. Фирмата ще е на паритетен принцип, като се очаква още през септември тя да бъде създадена.
“След като се свържат с черноморските и дунавските пристанища и след като си изградят магистралите и жп връзките с Македония, Сърбия, Румъния и другите страни на Балканите, този транспортен проект може да е печатница за пари за страните от региона”, разясни вчера от Сараево Борисов. Той пресметна, че тогава България ще може да получава 4-5 млрд. лв. годишно от пътни такси.
Следващата среща на лидерите на Балканската четворка ще е в края на септември във Варна. Дотогава
транспортните
министри трябва
да направят план
и график по дни
за реализирането на проектите, заръча Борисов.
Говорили сме със Световната банка, с Европейската инвестиционна банка и с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, сега ще го представим и на срещата “16 плюс 1”, каза премиерът.
Първо трябва да се изгради участъкът Александруполис - Свиленград. Тази връзка ще е жп, пътна, газова и дигитална, с оптични кабели, поясни транспортният министър Ивайло Московски, който придружаваше премиера. Нашата отсечка ще е дълга около 80 км и ще струва около 400 млн. лв., като най-вероятно ще се изтегли заем от големите международни банки.
“Голямото предимство на този коридор е, че има истинска интермодалност, каквато не може да се срещне на много места в Европа. Ние имаме връзка през гръцките пристанища с Егейско море, с Черно море плюс река Дунав”, каза Московски.
За Гърция проектът е добър по чисто политически причини - страната ще има алтернатива за преминаване на Босфора и на Дарданелите, а за нас е важно, защото си осигуряваме излаз на Егейско море. Тази пътна връзка не пречи на никого, а просто е нова алтернатива за превоз на стоки и хора, каза Московски.
До година и половина пък щяла да е готова магистралата между Турция, Бъгария и Сърбия.
Нужно е да се изгради жп връзката при Синдел - Карнобат, което е тежко трасе, да се направи модернизация по трасето Варна - Русе с удвояване на линията и изграждане на допълнителни терминали по пристанищата, каза още министърът на транспорта. Очаква се още следващата седмица Министерският съвет да одобри обществената поръчка за нови влакове.
“За нас е много важно да имаме подкрепата на тези страни за членство в ЕС, защото ще работим заедно по много проекти - жп линии, магистрали, газопроводи, свързаността на тези системи”, обясни Вучич. И обеща, че Сърбия ще завърши магистралата до българската граница тази година. “Ние не сме решили още големия проблем - Прищина. Никога не съм се намесвал във вътрешните работи на други държави и няма да се намеся за името на Македония”, каза Вучич. “Кога ще бъде срещата на ООН в София? Защото всички важни срещи стават в София”, пошегува се президентът на Сърбия.
“Пред Балканите се открива едно ново бъдеще, стига да сме смели, да правим стъпки напред дори и ако се наложи, да вървим срещу течението. Така ще поставим началото на демократичните Балкани, които не се мъчат от национализъм и ксенофобия”, каза Ципрас.
Приятелството между България и Македония пример за Балканите
България е пример за етническа толерантност на Балканите и нашият модел за приятелство с Македония може да се приложи успешно в региона.
Това каза премиерът Бойко Борисов след срещата с председателстващия Съвета на министрите на Босна и Херцеговина Денис Звиздич.
“Австрия възприе идеята за европейската перспектива на страните от Западните Балкани и в своето председателство ще продължи този приоритет, но страните от региона трябва да преодолеят различията помежду си”, каза Борисов.
“Босна и Херцеговина трябва да се поучи и да вземе пример - за да намери решение на вътрешните си конфликти. Нито за България, нито за Гърция, нито за Република Македония това са били лесни решения, но това даде перспектива”, подчерта Борисов. Изрази надежда и Сърбия и Косово да решат конфликта си.
“България е пример за етническа толерантност, не се бъркаме във вашите работи, но след изборите през октомври трябва да вземете окончателно решение накъде ще вървите”, каза още Борисов. Той е убеден, че Босна и Херцеговина в ЕС и НАТО означава много силна преграда срещу радикалния ислям. “Когато всеки си подреди къщичката, Европа сама ще ни поиска”, каза още Борисов.
“Искам специално да благодаря за всичко, което България е направила за нас в последните 20 години и най-вече в последните 6 месеца”, каза Звиздич.
“Европейската перспектива е една от основните ни цели”, каза домакинът.
Той обясни, че двете държави ще продължат да работят за икономическото развитие и свързаността в региона, както и по темата за сигурността и борбата с екстремизма.
Обявиха Борисов за европеец на годината
Премиерът Бойко Борисов получи престижната награда “Европейска личност на годината”. Отличието се дава от Агенцията за избор и представяне на ръководители от Босна и Херцеговина, Централна и Югоизточна Европа. Призът е за личното му ангажиране за икономическото сътрудничество в региона.
“Благодаря за добрите думи. Политиците имаме важна задача - да създадем такива условия за бизнеса, че инвестициите да са гарантирани”, каза Борисов на награждаването в Сараево. Той изреди и петте условия за успешен бизнес и най-важните приоритети за Балканите - магистралите, жп линиите, пристанищата, дигиталната инфраструктура и етническата толерантност. И подчерта, че у нас данъците са ниски, спазваме валутен борд и инвестираме в образованието и дигиталната инфраструктура.