Всеки втори шеф издирва грамотни служители
Шивачки, шофьори и продавачи ще са най-нужни на бизнеса в следващите 5 г. Традиционно ще се търсят и строители, заварчици и касиери. Това показва проучване с анкети сред шефовете на 5012 компании у нас на Агенцията по заетостта.
При висшистите най-търсени ще са лекарите, IT специалистите, инженерите, икономистите и счетоводителите. Ще има нужда и от бармани, сервитьори и готвачи.
Според данните повечето работодатели се нуждаят от средноквалифициран персонал за индустрията и строителството.
Най-важното изисикване на шефовете към новите служители е мотивация и отговорност към работата. Анкетата показва, че работниците трябва да имат и позитивни личностни качества. Половината шефове са искали и предишен опит.
Едва 1/5 от анкетираните шефове имат готовност да осигурят служебен транспорт, а 30% - да поемат частично разходите за междуселищно пътуване на персонала.
Бизнесът е склонен да инвестира в квалификацията на персонала си. Преобладаващи са обученията, свързани с масово търсени професии - оператори на машини, шлосери, заварчици, монтьори, техници, инженери, шивачи, мебелисти и др. Освен това шефовете са склонни да обучат персонала си за готвачи и сервитьори. Най-малко шефове са отговорили, че биха инвестирали в курсове по чужди езици. В София се открояват обученията в IT технологиите.
От персонала си шефовете искат да работят добре с клиенти, да имат самоконтрол и дисциплина.
Проучването показва, че според 55% от началниците най-важното умение, което трябва да притежават служителите им, е добро владеене на български език. За 45 на сто от работодателите подчинените им трябва да са отговорни и да работят добре в екип. На чуждоезикови познания и добри компютърни умения държат 1/5 от шефовете. “Само 32,4% от анкетираните работодатели посочват като необходима дигиталната компетентност, което, на фона на IV индустриална революция, набиращата скорост електронизация и роботизация и създаване на роботи с електронен мозък, в известна степен е необяснимо”, посочват от агенцията по заетостта.
Проучванията за нуждите на работодателите по региони ще се прави два пъти годишно чрез анкети до фирмите. Агенцията по заетостта стартира второто проучване. Резултатите служат за правилното насочване на усилия и ресурси към мерки за подобряване на връзката между обучението и потребностите на бизнеса.