130 млн. лв. по предварителни данни ще трябват само за пътните
17 от 34 по магистралите са в лошо състояние
Ремонт на всички мостове в държавата наведнъж, и то скоро. Това поиска премиерът Бойко Борисов от министрите на регионалното развитие и на транспорта Николай Нанков и Ивайло Московски на заседанието на кабинета в сряда.
“Искам навсякъде да се влезе и да се ремонтира”, заяви премиерът.
Борисов даде срок до следващата сряда двамата му министри да представят разчети. Става въпрос не само за мостове и виадукти на пътя, но и по жп линиите.
Явно темата влезе в дневния ред на премиера след трагедията с падналия виадукт при Генуа.
“В понеделник още искам с Московски и Горанов (министъра на финансите - б.а.) да седнете и това да ми го отработите и да ми го докладвате. В сряда трябва да вземем решението на Министерски съвет, а до понеделник трябва да имаме решението как да стане”, настоява Борисов.
Нанков му отговаря, че ще са готови, а по-късно през деня обяви, че по предварителни разчети ще се необходими 130 млн. лв. за ремонта на мостовете.
“Откакто са построени в България мостовете, не бяха ремонтирани по магистралите, имаме по над 120 метра високи мостове и в момента продължаваме да ги укрепваме и да им правим основни ремонти, по “Тракия” и по Витиня те са по план. Искам да ми подготвиш решение и
не един по един
да ги правим, а
едновременно да
влезем и да ги
правим всички
мостове
- дали да се търси заем през ББР (Българска банка за развитие - б.а.), дали през финансите, говорете целево да се изплатят”, възлага премиерът. По-късно той допусна да се вземат целеви заеми, които след това толсистемата да връща, или целево да се търсят пари от бюджета.
Нанков пояснява, че мостовете са на по 35-40 г., не са основно ремонтирани. “211 моста, господин премиер, се нуждаят от ремонт”, обяснява регионалният министър. 17 от 34 от тези по магистралите били в лошо състояние.
Регионалният министър казва още, че шофьорите критикували задръстванията, тъй като не виждали да се работи по виадуктите на “Хемус”. Всъщност се правели колоните на мостовете, където арматурата е корозирала. “Критикуват ни, но ще ни разберат”, казва министърът.
Когато правят основите на моста, няма как да пуснем движението по магистралата, реагира премиерът и пояснява, че тези ремонти са изключително скъпи.
Министърът на транспорта Ивайло Московски предлага да бъдат включени и железопътните мостове.
Борисов заявява, че
иска да се
свърши работата,
защото му е
омръзнало от
празнодумци
“Да тръгнем да обясняваме, че 45 г. не са пипани, е безсмислено. Ние строим нови съоръжения, но никой няма да излезе от тези преди нас и да каже: Ние сме виновни, че не сме ремонтирали преди 20 г., никой няма да поеме отговорност”, казва премиерът.
Нанков пояснява, че освен ремонтите през 2016 и 2017 г. продължават и през тази година. За всички мостове и виадукти по аутобаните и първи клас пътища през 2017 г. са направени конструктивни обследвания и работни проекти и можело да се влезе още следващата седмица.
“В сряда ще имате график и ще имате механизъм, по който ще стартираме и ще осигурим финансирането”, врича се регионалният министър.
Вицепремиерът Валери Симеонов заявява, че не иска да се създава впечатление за катастрофичност, че едва ли не тези съоръжения не са поддържани.
“Достатъчно показателен е фактът, че до момента нямаме пътно съоръжение, което да е повредено и не се допускат такива ситуации, на каквито сме свидетели примерно сега в Италия, колкото и грозно да звучи, или пък примерно от малко по-силен валеж да бъде отнесена магистрала, както стана в Германия.” Симеонов хвали българските строители, че строят и ремонтират качествено.
Борисов приема това като съгласие ремонтите да се ускорят. И той благодари на тези, които са строили през 80-те години, защото са добре направени. “Да се ядосаме на тези, които не са ги поддържали през годините. Сега ние да ги доосигурим, а да не чакаме сроковете на плановите ремонти. Това решение взехме”, завършва премиерът.
Борисов: Няма да чакаме трагедия като в Италия, пари ще намерим
Отлагат за наесен рехабилитацията на Аспаруховия мост, за да няма големи
задръствания
“7 опасни мостови съоръжения са ремонтирани, 5 се оправят в момента, има още две. Проверките сме ги направили отдавна, разпоредих финансиране и незабавно строителство. Няма да чакаме да стане трагедия като в Италия, пари ще намерим”. Това каза премиерът Бойко Борисов при откриването на ремонтираната 30-километрова отсечка от пътя Старо Оряхово - Провадия. Рехабилитацията е финансирана от програма “Региони в растеж” и е на стойност 18 милиона лева.
Премиерът поясни, че почти всички мостове не са ремонтирани през последните 30-40 г. Някои от тях са били изключително опасни, други продължават да са. Затова се правят спешни ремонти. Има решение още следващата седмица на всички съоръжения в лошо състояние да се вкара техника за ремонт.
“Ще намерим начин да ги финансираме, независимо колко пари са необходими, защото когато стане трагедия, вече е късно”, каза премиерът.
Според регионалния министър Николай Нанков остават още 17 обекта в недобро състояние, които ще бъдат ремонтирани спешно.
До понеделник
ще бъдат дадени
финансов план
и разчет. Досега в ремонти били инвестирани над 108 млн. лева.
В момента се оправят мостовете на “Хемус” в посока Варна на 34-и километър и “Коренишки дол”. Работи се и по моста “Звездица” на магистрала “Черно море”, Работата по останалите ще започне поетапно, каза още министърът и допълни, че предстои да се направи обследване и на моста на Дунав при Русе.
Мостовете и виадуктите
по магистралите
се поддържат в
добро състояние,
въпреки че някои от тях не са ремонтирани основно повече от 30 години, каза още Нанков.
Министърът допълни, че ремонтът на част от Аспаруховия мост във Варна ще се отложи за есента заради строителството на бул. “Васил Левски”, за да не се образуват задръствания.
Новооткритата отсечка на пътя Старо Оряхово - Провадия е направена с европейски средства, каза Нанков. През последната година и половина в различни проекти в община Провадия били инвестирани над 15,5 милиона лева.
Започват утре нови 16,3 км от “Хемус”
Утре започва строителството на нови 16,3 км от магистрала “Хемус” между Буховци и Белокопитово. Проектът ще се изпълнява изцяло със средства от републиканския бюджет, съобщиха от министерството на регионалното развитие.
Участъкът ще бъде изграден от обединение “Хемус-16320”. Строителният надзор ще се осъществява от “Консултанти Хемус 2 - 2016”.
В момента се строят други 10 километра между Ябланица и разклона за Тетевен на магистрала “Хемус”. Вече са готови 30% от трасето, показа скорошна проверка на премиера Борисов и регионалния министър Николай Нанков.
Очаква се участъкът да бъде построен напълно през следващото лято, което е с осем месеца по-рано от предвидения по договор срок. Паралелно вървят процедурите за още 132 км от “Хемус” в посока към Велико Търново.
В рамките на следващите месеци ще бъдат обявени обществени поръчки за строителството им. През този месец стартира търга за 52 километра между пътен възел “Боаза” и разклона за Плевен и Ловеч, за да може през следващата година да започне и реалното строителство. През септември се очаква да бъде обявена и процедурата за още 85 км от “Хемус” - до Велико Търново.
Плановете на правителството са целият аутобан да бъде завършен през 2024 г.