Няма ограничение за възрастта им
Еднодневните екскурзии из страната или в близката чужбина се подчиняват на същите правила, на които и всяка екскурзия – те трябва да са организирани от туроператор, който има валидна лицензия и застраховка “Отговорност на туроператора”. А автобусът трябва да е лицензиран за вътрешен или международен превоз на пътници.
Вчера “24 часа” публикува материала “По-строг контрол за бизнеса с “еднодневните автобуси” - текст на на един очевидец, пътувал из страната на екскурзии за 1 ден.
И четирите туроператора, споменати там, са с валиден лиценз и застраховка. Само че застраховките на три от тях - “Поход”, “Селена тур” и “Глобус турс”, са с възможно най-ниския лимит, който позволява законът - 25 хил. лв. Четвъртата - “Атлас ЕС”, има застраховка с доста по-висок лимит на отговорност - 450 хил. лв. за туроператор и 120 хил. лв. за туристически агент. Тя е е единствената похвалена в публикацията.
Ниският лимит на застраховката означава, че е достатъчна само една провалена средно скъпа екскурзия и парите не биха били достатъчни, за да се обезщетят всички клиенти.
До застраховки с такива ниски лимити прибягват обикновено съвсем малки фирми, които организират най-често евтини еднодневни екскурзии. А от сайтовете на въпросните фирми се вижда, че те организират и по-дълги екскурзии.
Автобусите в 95% от случаите се наемат от автобусни фирми, и то за всяка конкретна екскурзия. В България са единици туроператорите, които притежават собствени, защото през голяма част от времето тези превозни средства биха бездействали.
“Когато избирам автобус, съм длъжен да гледам само едно нещо – дали има валиден лиценз за международен или вътрешен пътнически превоз. Обикновено се договарям с фирмата за всеки конкретен превоз, защото няма как да имам на разположение само най-хубавото от автопарка им, а и на мен ми трябва автобус за определен брой пътници”, каза пред “24 часа” управителят на “Поход” Валентин Величков.
Той се оплака, че често се случва автобусната фирма да му представя предварително автобуса само на снимка, защото няма как иначе да го види на живо преди екскурзията. И призна, че при екскурзии, по-дълги от 1-2 денонощия, внимава повече за превозното средство, защото то трябва да е по-комфортно.
“Селена тур” изобщо не отговаряха в понеделник на посочените в сайта им телефони. От “Глобус турс”, които са возили клиенти на екскурзия, до Пирот с микробус, изслушаха внимателно въпросите и заявиха, че не било удобно да разговарят по темата.
“24 часа” попита зам.-шефа на “Автомобилна администрация” Дамян Войновски защо не се ограничи възрастта на автобусите, както е при такситата. Той обясни, че евродиректива забранява отказ от регистрация на вече регистрирано в ЕС моторно превозно средство.
Затова в администрацията обмислят как да бъдат въведени ограничения, без да се нарушава законодателството на ЕС.