Министърът заподозря фалшифициране на документи за трасето
Следователи влязоха в офисите и на “Мегаинвест холд”, която също е ремонтирала пътя
В асфалта на пътя край Своге, където стана катастрофата със 17 загинали, е открит варовик, който е недопустим, особено в износващата част. Това съобщи министърът на регионалното развитие Николай Нанков във вторник.
Резултатите дошли от анализ на пробите от настилката, направен от Института за пътища и мостове. Той е предаден на разследващите.
Нанков даде извънреден брифинг в отговор на поисканата от лидера на БСП Корнелия Нинова оставка на цялото првителство заради катастрофата.
По време на изпитание със солна киселина от реакцията ставало ясно, че има варовик или доломит. “Характерно за тези материали е, че имат склонност да се полират. Съгласно нормативи и спецификация на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) този материал е недопустим за полагане в асфалта”, заяви Нанков. Но според документите, които са подавани към АПИ, материалът съответствал на стандартите.Нанков заяви, че
може да има
фалшифицирани
данни от
фирмата
изпълнител
на ремонта. Министърът е категоричен, че ще съдейства напълно на разследването, за да се разкрие истината.
“Има трафик камера, която освен да брои колите, отчита и скоростта. Много ще е интересно с каква скорост ежедневно са се движили там автомобилите и автобусите, но не мога да оглася тези данни”, заяви регионалният министър.
На 27 август УС на АПИ е решил да ремонтира за своя сметка компрометирани участъци по трасето, но без мястото, където стана катастрофата, за да не се пречи на разследването.
След “Трейс груп Холд” следователи влязоха да изземат документи и в офиси в Дупница на другата фирма - “Мегаинвест холд”, участвала в холдинга “Трейс Своге”, изпълнител на ремонта на пътя София-Своге.
Най-много се задържаха в централния офис на фирмата, но минаха и през базата ѝ на около 2 км от Дупница. (Още за фирмата - виж по-долу)
Те са проверявали документи, за да разберат
дали
“Мегаинвест
холд” е
доставяла
асфалт
за ремонта на проблемното трасе. След претърсването следовател Бисерка Стоянова каза само, че служителите са съдействали.
Целта е да се провери има ли и други отговорни за трагедията край Своге освен шофьора Григор Григоров. След катастрофата главният прокурор Сотир Цацаров обяви, че разследването няма да подмине фирмите, ремонтирали трасето. Не е изключено разследващите да търсят вина и в длъжностни лица от АПИ, “Автомобилна администрация” или от регионалното министерство.
Във вторник предиобед шофьорът на рейса Григор Григоров е бил отведен в ареста, след като го изписали от болницата. Задържан е за 72 ч. В неделя вечерта е
бил обвинен на
болничното легло
в присъствието
на служебен
адвокат,
без да му разрешат да избере свой. Според прокуратурата Григоров е причинил смърт по непредпазливост на 17 мъже и жени, сред които и дете на 14 г., и телесни повреди на други 21. В обвинението му пише още, че той е нарушил правилата за движение по пътищата, след като карал с 13 км/ч повече при разрешени 40. Данните за скоростта са по информация от тахошайбата на рейса.
Григоров не е давал обяснения пред разследващите. В сряда окръжната прокуратура в София ще поиска съдът да му наложи постоянен арест.
Близки на шофьора разказаха, че той е преживял трагедията изключително тежко. Познавал всички до един от загиналите, тъй като през последните 9 г. возил по различни маршрути хората от пенсионерския клуб в с. Световрачене.
Освен шофьор, Григоров е и управител и съсобственик на фирмата превозвач “Мобилус 5”. Досега той не е бил хващан да кара с превишена скорост, пиян или дрогиран.
Всеки 5-и шофьор кара без колан, а той спасява живот в 3 от 4 катастрофи
На всеки 5 проверени шофьори на коли и автобуси един е без колан. Статистиката обаче показва, че той спасява живот в 3 от 4 катастрофи, като не позволява на вързания да изхвърчи от колата или да се удари в таблото.
Автобусът, който се обърна в Своге в събота, също е бил оборудван с колани, но хората най-вероятно не са ги сложили. А това е можело да спаси поне двама - Славчо, който е единственият мъж в хора, и жена на 75 г. Двамата изпадат от рейса и загиват, преди той да се преобърне 4 пъти и да падне в 20-метровото дере.
От 2015 г. до днес общо 223 000 шофьори са хванати да карат без колан или каска за мотор.
Шофьорите без предпазни средства, които са глобени през 2015 г., са 47 хил. души. През 2016 г. има забележим ръст - близо 75 хил. са санкционирани. Бройката спада през 2017-а до 60 хил. За първите три месеца от 2018 г. глобените са 13 хил. Ако тенденцията се запази, до края на годината, ще бъдат малко над тези от 2017-а.
При пътниците обаче има ярко изразен ръст на глобените нарушители, които са се возили без колани в автомобили и автобуси или без каски на мотор. 4100 са глобени за това нарушение през 2015 г., 7 хил. през 2016 и над 11 хил. през 2017 г. За първите три месеца спипаните на място нарушители са над 4 хил., което е повече от същия период през м.г.
Само за седмица - между 23 и 29 април, без колани в автобуси са се возили общо 239 души. Акцията е била едва 10 дни след трагетията на магистрала “Тракия”, при която автобус падна в канавка и 6-има бяха премазани. Ако носеха колани, щяха да са живи, коментираха тогава полицаи.
Въвеждането на колани във всички автобуси се обсъжда от края на 2017 г. През април 2018 г. след катастрофата на “Тракия” министърът на транспорта Ивайло Московски заяви, че до два месеца това ще е задължително.
Вероятно промяната се забави, тъй като започнаха промените - Законът за движение по пътищата бе разделен на три, а се предвиждаше текстът за коланите да влезе в Закона за пътните превозни средства. Тези закони все още не са в парламента.
Сега, след катастрофата при Своге, се подготвят бързи промени в Закона за автомобилните превози, които да направят коланите задължителни при курсове до 35 км и за автобуси, които се качват на републикански пътища.
Евродиректива прави задължителни коланите за автобуси, произведени след ноември 2006 г. За по-старите няма такова задължение в ЕС.
Според експерти, ако коланите станат задължителни за автобусите, по-старите няма как да бъдат оборудвани. Тази операция била невъзможна, без да се смени цялата седалка. А една седалка струва между 650 и 700 евро, което означава разход от 35 000 евро за автобус при цена от 20 000 евро за цялото превозно средство, ако е по-старо. По-малки собственици на автобуси коментираха, че това изискване ще доведе до намаляване на рейсовете, които возят до малки населени места.
Няколко катастрофи на същото място за месеци
Няколко катастрофи има за последните месеци на пътя до Своге, и то на същото място, където падна автобусът, каза за “24 часа” Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Той показа и снимки на инцидентите, последният от които е с тир, забил се в мантинелата на 14 юли т.г. На друга от снимките се вижда как джип е пострадал на същото място след удар в лека кола. Според Тодоров превишената скорост не е най-голямата предпоставка за катастрофите на това място, а асфалтовото покритие. “Гражданска отговорност” важи и покрива медицинските разноски за ранените и ще покрие разноските за лечението. За загиналите тази застраховка покрива неимуществените щети. Съветвам хората да не подписват пълномощни на адвокати, които се свързват с тях и им казват, че могат да изпуснат срока. Той е 5 г. Втората застраховка е “Злополука на местата”, или известна като застраховка с билетчето. Тя също важи. В случая хората не са пътували с билетчета, а по списък от организатора. Сумата е фиксирана - по 50 хил. лв. на място. Наследниците на загиналите имат право на това. За разлика от обезщетенията по “Гражданска отговорност” при застраховка “Злополука на местата” не се чака наказателното дело да приключи”, обясни Тодоров.