Малина Крумова ще я оглави, там ще работят около 60 души

Държавна агенция за пътна безопасност, подчинена на Министерския съвет, обяви в сряда вицепремиерът Томислав Дончев по време на конференция в Интер Експо Център.

Ще я оглави Малина Крумова, която беше зам.-министър на регионалното развитие. Постът ѝ ще бъде зает от бившия регионален министър Николай Нанков, който напусна парламента. Крумова временно ще бъде съветник на премиера Бойко Борисов, докато през идните седмици новият орган се структурира и заработи.

Анализите показват, че една подобна агенция има добавена стойност, ако е правилно структурирана. Идеята е да се осъществява контрол върху функциите на ведомствата, които имат отношение към пътната безопасност и координация между тях. Задачата е да се включи и гражданското общество”, обяви Малина Крумова на форума, организиран от Института за пътна безопасност, от който обещаха експертна подкрепа.

Какво ще прави тази нова държавна агенция, която

ще е пряко

подчинена на

премиера или на

вицепремиер

Заместник министър-председателят Томислав Дончев заяви, че за пътната безопасност отговарят 5 министерства, с други институции бройката им става 11. Като се прибавят общини и областни управи, числото надминава 100, а отговорността се размива. Това бе и мотивът да се създаде този нов орган.

Пред “24 часа” Дончев поясни, че

има консенсус

между тримата

нови министри -

на МВР, МРРБ и

министерството

на транспорта,

както и между неправителствени организации за учредяването му.

“Говорим за малък орган, вероятно от 50-60 човека, не повече.

Няма да се

назначават нови

чиновници,

бройките ще

дойдат от тези

3 министерства

Звеното трябва да е в състояние да прави комплексен анализ, оценка на риска по отношение на пътната безопасност и да предписва мерки на всички ведомства.

Идеята е някой дори да е в състояние да указва, да наказва, да предписва, да натиска, в някои случаи и да заповядва на всички ведомства, които имат отношения към пътната безопасност - на КАТ, полицията, службите на транспортно министерство, на АПИ, на общините, на областните управи”, заяви Дончев.

Новата държавна агенция ще събира информация, ще прави системни анализи за пътната безопасност.

Ще има право да

пише закони, да

променя

наредби,

пак свързани с основния ѝ приоритет - да има по-малко жертви на пътя.

Ще има право да предявява изисквания по начина, по който тече подготовката на водачите. Ще има право да генерира нови идеи, предложения как да подобри контрола на пътя, дава пример Дончев.

Самата Крумова заяви пред участниците в конференцията, че структурата и устройственият правилник на новата агенция ще бъдат изготвени в следващите няколко седмици. Задачите на Крумова по създаването на новото звено били сформиране на политиката в областта на пътната безопасност, събиране и системен анализ на информацията по темата.

“България с малки стъпки успява да отчете намаляване на жертвите, но това не е повод за хвалба. На пръв поглед имаме всичко - закони, наредби, структури, и

резултатът все

не е такъв,

какъвто го

очакваме

Очевидно е, че синхронът между институциите не е на необходимото ниво. Има условия за прехвърляне на отговорността при тежки инциденти. Новите процеси не се движат от чиновници, а от лидери с визия и план. Трябва ясен формат за разпределението на отговорността”, каза Томислав Дончев пред участниците на форума. Според него не може да искаме пътища и автомобили от XXI век, а институционалният ред и правилата да са както през 80-те години на XX век.