Комисията за защита на потребителите започва масирани проверки за фалшиви намаления

Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще проведе масирани проверки по търговските обекти за нелоялни търговски практики, фалшиви намаления и дали потребителите са в безопасност, докато пазаруват или пътуват. Върху това акцентира дейността си комисията.

Първите конкретни действия започват още през този месец заради предстоящите празници, но ще продължат и през следващата година.

“Правото на потребителя и неговата ефективна защита е част от изграждането и укрепването на пазарната икономика в страната. Основните права на потребителите като правото на безопасност, правото на информация, правото на избор, правото да бъдат чути, правото на компенсация, са световно признати и са сред най-актуалните теми на съвременността”, смятат от КЗП.

Оттам често се сблъскват с некоректни търговски практики, като предоставяне на невярна информация в различни рекламни брошури или премълчаване на важна информация в интернет. КЗП е установявала, че се налагат прекомерни и несъответстващи на целта

извъндоговорни

пречки,

когато потребителят желае да упражни правата си по договора, включително правото си да го прекрати или да избере друга стока или услуга и има за резултат, или е възможно да има за резултат, вземане на търговско решение, което той не би взел без използването на търговската практика.

Търговците подвеждали и като твърдят, че дадени оферти се предлагат само за ограничено време, често обещават награда, но не я дават или я заместват с друг продукт.

Нелоялна практика е да се представят като “специална оферта” правата, които потребителят има по закон. Не е разрешено да се правят и неверни твърдения за лечебните качества на продукт, да се изпраща фактура заедно с мостри на продукт и така да се внуши, че продуктът вече е поръчан.

Законът не дава право и на премълчаване и прикриване на съществена информация в рекламни брошури и сайтове.

“Най-общо казано, търговците трябва да действат честно и добросъвестно, когато се опитват да продадат нещо, и не трябва да ви влияят по начин, който би навредил на икономическите интереси на потребителите”, казаха от КЗП.

Въпреки че предстоят проверки по празниците, от комисията ги посочват като още един повод да насочат вниманието на потребителите върху правата им, за да могат да правят най-правилния избор.

Експертите припомнят, че потребителят трябва да има

достъп до

достатъчно

информация,

въз основа на която да оценява основните характеристики на стоките и услугите - естество, качество, количество и цена, за да може да направи рационален избор между конкурентни продукти и услуги и да ги използва безопасно. Много често надписът “сезонно намаление” примамливо подканва потребителите да посетят конкретен търговски обект.

Правната регламентация на сезонните намаления е посочена в Закона за защита на потребителите, обясниха от КЗП.

Според него информацията, предоставяна от търговците, трябва да бъде разбираема, достъпна и

да не бъде

подвеждаща за

потребителите

Според разпоредбите в закона всяко съобщение за намаление трябва да посочва стоките и услугите и условията, за които е валидно, както и срока на намалението.

Оттам смятат, че постигането на високо ниво на потребителска защита не може да бъде резултат от усилията единствено на държавните органи. В този процес следва активно да участва цялото гражданско общество. Това са потребителските и браншовите организации, като не на последно място е и самият информиран и активен потребител.

За първи път в историята си през този декември КЗП започва проверки по организацията на паркингите на моловете в страната. Ще се следи готовността им да посрещнат по-големия поток от посетители през зимните месеци и най-вече през декември, съобщи преди дни председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

“Комисията по закон има функцията да следи за безопасното предоставяне на услуги. Преценихме, че е добре да направим такива проверки, тъй като практиката показва съвсем конкретни примери в това отношение”, коментира Маргаритов. Според него с настъпването на тези празнични периоди струпването в моловете често води до

затруднения

в трафика в

подземните паркинги

Това от своя страна е съпроводено със замърсяване на въздуха там и съответно с рискове за здравето на хората, които понякога са принудени почти затворени в капан с часове да чакат, за да могат да се измъкнат, каза Маргаритов.

Идеята е да се установи кой какви функции има по отношение на гарантирането на безопасността на хората, нормалното влизане и излизане от търговските центрове. От комисията ще се обърнат и към колегите си от здравната инспекция и други институции, за да могат да бъдат направени необходимите замервания. Ще се наложи съдействието и на Пътна полиция.

“За да може на самия изход на търговските центрове да бъде създадена такава регулация на движението, че вътре, където се паркират автомобилите и съответно излизат, да няма струпвания и колони, които с часове стоят в затворени пространства”, добави председателят на КЗП.

За предстоящия зимен сезон работата на КЗП ще започне първо в обектите, в които има

наложена

принудителна

административна

мярка,

като например временно затваряне. Целта на комисията ще бъде осъществяване на текущ контрол за изпълнение на Закона за туризма, както и защита на потребителите относно техните права. Проверките няма да обхванат само големите курорти, а и курортните места като Разлог, село Баня, Добринище и др.

От регулатора се надяват да има по-малко нарушения спрямо предишни години, тъй като вече са проверили почти всички туристически обекти.

“Големият брой проверки показват, че туристическият бизнес на местно ниво е отговорен и се стреми да предложи по-висококачествен туристически продукт”, коментираха от КЗП.

Инспекции ще има по хотелите и заведенията за хранене. Специални проверки ще се извършват в нощните заведения, съвместно с МВР и общините, ще се следи и за спазването на изискванията на Закона за виното и спиртните напитки при предлагането на алкохол в заведенията за хранене и развлечения.