Starbucks влезе в Китай преди 20 години с обещанието да отваря в страната едно кафене на всеки 15 часа. Смел местен конкурент, Luckin Coffee, днес иска да детронира американската компания като открива едно . . . на всеки три часа и половина.
Динамиката на стартъпа успя да привлече потребители с неговите многобройни купони за намаления. Неговата целева група са студентите и белите якички, които обичат да си резервират кафето чрез смартфоните си, след това да минат да си го вземат или да им го доставят.
Защото, ако заведенията на Starbucks обикновено предлагат обширни площи с канапета, които са идеални за работа или за срещи с приятели, то кафенетата на Luckin Coffee по принцип са по-минималистични.
Някои кафенета са относително просторни и също имат дизайнерски столове, но повечето са в спартански стил: няма маси, няма тезгяси или дори няма каса, защото всички плащания се правят чрез смартфон.
Този икономически модел позволява на Luckin да предлага по-ниски цени от конкуренцията. Едно лате тук струва само 24 юана (3 евро) в сравнение с 31 юана (4 евро) в Starbucks.
След като потребителите са поръчали предварително кафето си чрез мобилното приложение, на тях не им трябват повече от броени минути в кафенетата с интериор в синьо и бяло: достатъчно е да се сканира един код QR и да се плати.
"Такава е практиката. Няма дълги опашки от чакащи. А освен това не сте длъжни да седите съвсем сам, след като кафето ви е готово", обяснява Юй Цян, финансова анализаторка, която живее в Пекин.
Страната на чая
"Голямото предимство за нас да имаме такъв тип продажби е, че плащаме значително по-ниски наеми в сравнение с конкурентите", обяснява Рейнут Шакел, директор по стратегиите в Luckin.
Създадена само преди една година компания обяви през януари, че иска да отвори 2500 кафенета до края на година, за да станат общо 4500.
За сравнение Starbucks има 3600 кафенета в страната. Американският гигант държи 80% от китайския пазар на ароматната ободрителна напитка, който се оценява на 3,4 милиарда долара (3 милиарда евро), според консултантската компания Euromonitor.
Luckin Coffee обаче вярва в своите сили.
Защото макар китайците да пият годишно средно едва четири до пет чаши кафе, примерът на съседни страни сочи, че има потенциал, подчертава Шакел.
В Япония и в Южна Корея, където, също като в Китай чаят е традиционната напитка, кафето успя да си извоюва територия до такава степен, че жителите на тези страни вече пият по 300 чаши кафе годишно.
Китай е вторият пазар на Starbucks след САЩ и най-силно растящият. Американският гигант откри в края на 2017 година в Шанхай, в източната част на страната, най-голямото си заведение в света.
Само че късно навлезе в сектора на доставките, който е свръхразвит в китайските градове, в много по-голяма степен, отколкото на Запад.
Откъде идват парите?
И след като Starbucks видя как Luckin гризе от дяловете му на този пазар, най-сетне през юли се обедини с приложението Ele.me, китайски гигант в сектора.
"Вече покриваме над 2000 пункта за продажба в 30 града", заяви пред АФП Дерек Енджи, директор по комуникациите на Starbucks Chine.
Конкуренцията принуди американския гигант отново да съсредоточи усилията си върху луксозните си кафенета от гамата "Reserve", и да прави собствени промоции, отбелязва ху Юйван, анализатор от шанхайската компания за пазарни проучвания Daxue Consulting.
"Дали сме конкурент на Starbucks? Вероятно в известна степен", заключава Рейнут Шакел. "Искаме обаче да разберем дали търсенето идва от новите любители на кафето или от клиенти на Starbucks".
Сред организациите, които финансират Luckin, са инвестиционният фонд Centurium Capital (основан от бившия директор за Китай на фонда Warburg Pincus), както и Сингапурският суверенен фонд GIC.
Групата е събрала близо 400 милиона долара (351 милиона евро) при два тура на финансиране през 2018 г. и твърди, че пазарната й капитализация е 2,2 милиарда долара.
Вече се носят слухове, че тя може да излезе на Хонконгската фондова борса, но Luckin отказа какъвто и да е коментар по тази тема.
/БТА/