През тази година ще започне най-скъпият пътен проект в България досега - трасето през Кресненското дефиле
Цялата магистрала трябва да е готова до 2023 г.
2 години и 9 месеца и 57 км - толкова остават, за да може България да се похвали в демократичната си история с третата си завършена изцяло магистрала - “Струма”. Преди това бяха направени “Тракия” и “Марица”, а “Люлин” вече е част от “Струма”.
Началото на магистралата до Гърция бе дадено през 2007 г., когато бе открит т.нар. нулев лот - от Даскалово до Долна Диканя. Магистралата трябва да е готова до 2023 г., за да не загуби България европейското финансиране и да се наложи от бюджета да се плащат над 2 млрд. лв.
След нулевия лот следват 4 г. затишие, за да дойде 2011-а, когато търгът за участъка от Долна Диканя до Дупница на стойност 100 млн. лева е спечелен от консорциум “Струма 1”. В него водеща бе италианската компания “Импреза”, а партньори “ГБС-инфраструктурно строителство” и “Пътстрой-92”. На 30 август 2013 г. бе официалното откриване на смятания за първи лот на магистралата.
После дойде ред на втория - от Дупница до Благоевград (37,48 км). Той бе направен от консорциум, в който са същите фирми, които изградиха първия участък. Отсечката струва 358,73 млн. лв., а лентата бе прерязана на 22 октомври 2015 г. И след като бяха направени първите два лота, дойде ред на четвъртия - от Сандански до Кулата. Той се оказа
един от
драматичните,
но не заради терена, а заради избора на строител. Конкурсът бе спечелен от гръцката фирма “Актор” с цена от 67,176 млн. лв. Разрешението за строеж е от 4 април 2012 г., срокът за строителство - 23 месеца. Гръцката фирма забави строителството въпреки многократните инспекции на няколко министри. В края на 2014 г. АПИ установи, че не са изпълнени 44% от работата. Тогава дори имаше идея договорът с “Актор” да бъде прекратен. Не се стигна до това, гърците останаха изпълнители, но строителството на практика бе довършено от “Агромах”, която сега се казва “Грома холд”.
Междувременно бе поискано допълнително разширяване на последните около 1,5 км до границата с Гърция и поставяне на осветление на пътните възли на лота. Все пак всичко приключи на 10 септември 2015 г., когато бе пуснат и този участък.
Така през първия програмен период с пари от Брюксел бяха направени близо 135 км от магистралата. За сегашния период остана най-сложният за изпълнение - лот 3, който е между Благоевград и Сандански с частта през Кресненското дефиле.
Участъкът от Благоевград до Крупник (лот 3.1) е 12,6 км. На 30 декември 2015 г. пътната агенция сключи договор с консорциум “АМ Струма 3.1”. В него водеща фирма е “Грома холд”. Изграждането на този участък ще струва към 155 млн. лв. Срокът е 1280 дни. Това означава, че строителството
трябва да
приключи до
лятото на
тази година
Откритите археологически разкопки край Благоевград обаче блокираха работата за няколко месеца. Все пак от компанията твърдят, че лотът ще е готов в края на лятото на тази година.
Другият участък - от Кресна до Сандански, вече е завършен. Изграждането му бе спечелено от консорциума “Струма Лот 3.3”, в него водеща компания е “ГБС инфраструктурно строителство”.
Тези 23,6 км струват 234,123 млн. лв. без ДДС. В него има два пътни възела - “Струмяни” и “Сандански”, и 25 големи съоръжения. Участъкът бе завършен в края на миналата година - с 5 месеца предсрочно.
За изграждане
остава
най-трудният
участък -
този през
Кресненското
дефиле
За него вървят процедури по избор на изпълнител. Има 6 месеца срок за проектиране и след това - да започне строителството. Това би трябвало да стане догодина, за да може да е готова цялата магистрала до 2023 г. За трасето през дефилето дълго време имаше спорове между държавата и различни екоорганизации. Първоначално се предвиждаше изграждане на тунел, дълъг над 13 км. Държавата обаче се отказа от този проект заради скъпото строителство и поддръжка след това.
Еколозите пък настояваха трафикът да се изнесе напълно от дефилето, но бе избран друг вариант. Според него се използва съществуващото трасе в посока Гърция, а на връщане ще се изгради изцяло нов път източно от дефилето (виж графиката за трасето).
Участъкът е разделен на две поръчки, за да върви по-бързо работата. Първоначално срокът за подаване на оферти бе през ноември миналата година, но после бе удължен с месец. Очаква се през март правителството да подаде апликационната форма за отпускане на европейското финансиране за участъка.
В момента се оценяват подадени оферти за строителство. За първия участък играят най-големите български строителни компании и големи фирми от Италия и Турция. Търгът привлече рекорден интерес, а индикативната стойност на обществената поръчка е 444 796 305 лв. без ДДС.
Най-скъпият пътен проект у нас досега - трасето на “Струма” през Кресненското дефиле, привлече не само рекорден брой участници, но и нови компании, които досега не бяха стъпвали в България. 12 са кандидатите за строителството на втория участък с дължина 10,4 км и обхода на Кресна (5,5 км). Прогнозната стойност е 430 525 209 лв. без ДДС. Участъкът привлече най-големите български фирми, а също италиански, турски, португалска и чешка компания.
Кресненското дефиле е със статут на резерват, което налага ограничения при строителството, а самият проект е сложен - по новото трасе трябва да се изградят 7 тунела, 12 надлеза и 21 виадукта. Единият от тях например ще е най-дългият в България и такъв не е строен досега у нас. Предвидените виадукти са с обща дължина от 5087 метра, а тунелите са дълги общо 4200 метра,
Ще бъдат изградени и връзки между двете платна, като за целта ще се използват съществуващите пътища, което също ще усложни работата. В лот 3
се намира
и тунел
“Железница”
Договорът за изграждането му бе подписан в средата на миналия месец. Изпълнител е консорциум с водеща фирма Джи Пи Груп. Тунелът е дълъг около 2 км и ще бъде най-дългият изграждан досега у нас, с цена от 185,3 млн. лв. без ДДС.
Обединение от фирми, водено от ГБС, беше избрано за строител на трасето преди тунел “Железница” с дължина 720 м с цена от 28,4 млн. лв. без ДДС. А след тунела отсечката от 1,4 км ще бъде построена от “ПСТ груп”. Стойността на договора е около 22 млн. лв. с ДДС.