От 1979 г. до 2019 г. пътуванията в Китай са се увеличили от 100 милиона на 3 милиарда. Китайците днес разполагат с по-голям избор на транспорт и по-добри услуги, съобщава "Радио Китай".
Наскоро приключи Китайската нова година и свързаното с нея „голямо пролетно преселение", когато милиони китайци се прибират у дома, за да прекарат празника с близките. По време на 40-дневния период в цялата страна тази година бяха извършени 2.99 милиарда пътувания, което е увеличение с 0,6% спрямо миналата година.
Данните показват, че думата „чуънюн" („пролетно пътуване") се появява за пръв път в медиите през 1954 г., когато 23 милиона души се отправят на път за Китайската нова година.
След въвеждането на политиката за реформи и отваряне на вратите към света, в Китай започва масовото пътуване. През 1979 г. за пръв път пътуващите за Пролетния празник надхвърлиха 100 милиона.
Зад 40-годишната новогодишна миграция стои непрекъснатия напредък на страната.
По голям избор на транспорт
Пътуването с високоскоростен влак се превърна в нещо обичайно, а самолетът вече не е лукс.
През 1978 г. в цял Китай общата дължина на шосетата е била 890 хиляди км.. Тогава е нямало още магистрали, а качеството на обикновените пътища не било с особено висок стандарт. Използваните граждански летища били едва 78. Частните коли и самолетите са били нещо непознато в живота на китайците.
Благодарение на 40-годишното развитие, дължината на ж.п.линиите от 52 хиляди км. в края на 70-те години на миналия век достига 131 хиляди км. до края на 2018 г. Дължината на високоскоростните жп линии е повече от 29 хиляди км. До края на 2018 г. дължината на шосетата в страната е вече 4,86 милиона км., което е 5 пети повече отколкото в началото на реформите. Общата дължина на магистралите днес е 144 хиляди км., а броят на летищата 235.
Усъвършенстването на транспортната система доведе до всеобхватни промени в пътуването на китайците по време на празника. Според данни високоскоростните железници са най-предпочитаният транспорт през последните години. Самолетите вече не са лукс за обикновените граждани. До септември 2018 г. в страната са регистрирани 322 милиона моторни превозни средства, 235 милиона от които са автомобили. Шофьорите са над 400 милиона. Пътуването с кола за родните краища вече се превръща в нов избор за пътуващите по празника.
Благодарение на развития транспорт, разстоянията се скъсяват, скоростта на придвижване се повишава и хората се прибират по-бързо по родните места.
Тан Дзиен, пенсиониран железничар от провинция Съчуан, който е свидетел на трите етапа в развитието на железниците в страната, от задвижваните с дизелови и електрически локомотиви композиции до високоскоростните влакове. В спомените му зелените влакове от преди повече от 30 години обикновено били пълни със строители, селяни мигранти и студенти. Те се движели от град до град със скорост 20 - 30 км/ч.
На 18 април 2007 г., първият високоскоростен влак, достигащ 200 км/ч, отпътува от Шанхай. В този момент Китай навлезе в епохата на високоскоростните железници. На 26 юни 2017 г. влакът от серията „Фусин", развиващ скорост от 350 км/ч, за първи път измина разстоянието между Пекин и Шанхай за около 4 часа.
Междувременно непрекъснато се усъвършенства и магистралната мрежа. Освен това, все повече и повече хора избират самолетния превоз. В резултат значително бе съкратено времето за пътуване и улеснено придвижването на хората на далечни разстояния.
Не само скоростта на пътните превозни средства се увеличава, но и пътната мрежа вече достига всички кътчета на страната.
Местен влаков кондуктор, пътуващ често по маршрута към Югозападен Китай си припомня, че в миналото за да стигне човек от Съчуан до Гуандун, задължително трябва да смени влака в град Ухан. От столицата на Съчуан - Чънду до Ухан са 26 часа с обикновен пътнически влак. През 2014 г. беше пуснат високоскоростен влак по маршрута и времето за изминаването му се съкрати до 8 часа. С откриването на високоскоростната линия Чънду-Гуейян, за малко повече от 7 часа може да се пътува от Чънду, Чунцин до Гуанджоу.
През 2016 г. в страната бе очертана високоскоростната мрежа наречена „Осем вертикали, осем хоризонтали". С нея пътуването между съседни големи градове се осъществвява за 1 до 4 часа, а между близките за половин до 2 часа.
Същевременно шосейната мрежа покрива цялата страна. В началото на реформите и отварянето на страната към света, съществуват едва 9,1 км. шосета за всеки сто квадратни километра, през 2018 г., те са вече 5 пети повече или 48,92 км.
Нови тенденции при пътуването за Пролетния празник
„Прекарване на Новата година вкъщи независимо дали имаш пари или не", това е принципът, който всеки работещ извън родния си край следва. Дълго време потокът от пътуващи за Пролетния празник беше еднопосочен.
През последните години обаче се появи т.нар. обратна миграция. Много млади хора вече не се завръщат у дома за Пролетния празник, а канят близките да посетят града, където живеят и работят.
Независимо къде се намират, ако цялото семейство се събере заедно, то веселото прекарване на новата година е гарантирано.
По същото време все повече и повече китайци използват новогодишната отпуска за екскурзия. Около 400 милиона китайци избраха да пътуват на екскурзия по време на Пролетния празник. Тази година 7 милиона от тях са предпочели да прекарат празника зад граница и над 55% са хората, пътували групово с цялото семейство.
По-добри услуги – бързо, удобно, сигурно
„По онова време да успееш да се качиш на влак, бе истинско чудо", „Вратите на влака можеха да се затворят само с помощта на пътниците и служителите". Това са само част от спомените и моментите от „пролетното пътуване" от преди 30 години. Сега, наред с повишаването качеството на услугите, хората пътуват все по-удобно.
Купуването на билети винаги е най-горещата тема през празничния период. Дългите опашки пред гишетата обаче вече са в историята. Днес все повече хора купуват билети по интернет. Държавната железопътна компания непрекъснато подобрява процедурата и страницата за купуване на билети, предприема редица мерки за улесняване пътуването с влак.
Бира, вода и полуготови спагети бяха типичната храна предлагана във влаковете в миналото. Днес във високоскоростния влак хората могат да ядат топли ястия, да поръчат храна по телефона или бърза храна като KFC да бъде изпратена до влака. Въпросите, които вълнуваха хората около пролетния транспорт, се промениха от „Купи ли си билет?" до сегашния „Какво ще ядеш във влака?"
В 40 годишната история на пролетното пътуване за Китайската Нова година са настъпили огромни промени, единствената константа обаче остава сигурността. Безопасността на пътуването винаги е предусловие за щастливото прекарване на празника.
Зам.-министърът на транспорта Лиу Сяомин заяви, че транспортът по време на Пролетния празник е „годишният изпит" за проверка на способностите на транспортната мрежа и ведомствата, качеството на услугите и реакцията при извънредни ситуации. Безопасното пътуване по време на Пролетния празник е неизменната цел на Министерството на транспорта, добави още Лиу Сяомин.