Военните хвърлиха око на Франки Запата и изобретението му

Кой не е мечтал да се превърне в Железния човек от комиксите или да кара летящ скейтборд като Марти Макфлай от филма “Завръщане в бъдещето”? Французинът Франки Запата е човекът, който най-много се доближава до тези герои. Той влезе в историята като първия човек, прекосил Ламанша с ховърборд (летящ скейтборд).

40-годишният мъж излетя от плажа Сангат до френския град Кале и кацна в Дувър, Великобритания, след 25-минутен полет. Той използва платформа за

презареждане във

водата по време на

35-километровото

си летене

Летящият човек, както го наричат, се придържаше на около 15-20 метра над водната повърхност. Заради постижението си той си спечели прозвища като Човешкото торпедо и Делфинът.

Франки Запата е роден през 1978 г. в Марсилия. От малък има само една мечта - да лети, но не в самолет, а като птица. Тъй като френският изобретател е далтонист, не му позволяват да се научи да управлява хеликоптер.

Иновативно настроеният младеж бързо се ориентира към водните спортове и започва да участва в професионални състезания по джет ски още на 16 г. Французинът печели редица награди като професионалист във водния спорт и има над 20 медала. Завоюва първата си шампионска титла на Франция през 1996 г., първата си европейска титла през 1999 г. и първата си световна - през 2007 г. Това обаче не му доставя нужния адреналин и през 2011 г. той

разработва флайборд

- първия в света

ховърборд с

воден двигател,

който изстрелва хората във въздуха, използвайки силна струя вода. Изобретателят не спира и през 2014 г. доразвива ховърборда. Въпреки че сега продуктите му се оценяват на над 200 млн. долара, Франки Запата започва от нулата. Разработката и проучванията на изобретенията му първоначално струват по-малко от 20 000 евро, които обаче той няма, а банките отказват да му отпуснат заем. Затова Запата снима клип на устройството си, който привлича инвеститори и така си набавя нужните средства.

Видеоклиповете събират над 25 милиона гледания в рамките на една година, което увеличава продажбите по целия свят. Видеата стават ефективен маркетингов инструмент, който умножава бюджета на фирмата му 7 пъти.

Франки Запата държи на френското и 99% от частите, които използва, са купувани от родината му. Огромна част от деня му преминава в офиса, където конструира нещо, а след това отделя по 3-4 часа за тестове във вода. Казва, че

управлява

компанията си

без образование,

тъй като спрял да учи

още на 16 години,

когато се захваща с водните спортове.

В интервю, след като прелетя над Ламанша, Запата заяви, че за следващото си предизвикателство работи върху летящ автомобил и е сключил вече договори, но сега е уморен и иска първо да си почине. Техническите характеристики на мистериозния автомобил се пазят в тайна.

Запата разказа, че е правил опити над завод в родния му град Марсилия с четири газови турбини. В колата той планира да използва цели 10, с които тя да носи по-тежък товар и едновременно да бъде по-бърза. По неговите изчисления

автомобилът трябва

да лети със скорост

около 400 км/ч

С него Запата планира да измине около 110 километра. Дизайнът му е почти завършен и остава купето да се обработи и довърши в близките седмици.

След като прекоси Ламанша, Летящият човек бе видимо развълнуван.

“Направихме машината преди 3 години, а сега прекосихме Ламанша... луда работа. Мечтите ми се сбъднаха. Толкова много емоции. Беше трудно. Имаше много тревоги. Искам да благодаря на съпругата ми, децата, на семейството ми. Те бяха зад мен и ме подкрепяха. Съпругата ми през цялото време беше неотлъчно до мен. Аз поех много рискове и тя знаеше това, но също така знаеше, че мечтите ми са важни за мен, и ме последва”, каза Запата, след което се разплака. Изобретателят

плени световното

въображение, когато

през юли се качи в

небето над Париж

на парада за Деня на Бастилията с ховърборд, който може да достигне височина от близо 3 км - с потенциал да се изкачи много по-високо, и скорост от 87 км/ч.  Изобретателят  плени световното  въображение, когато  през юли се качи в  небето над Париж  на парада за Деня на Бастилията с ховърборд.

Изобретателят плени световното въображение, когато през юли се качи в небето над Париж на парада за Деня на Бастилията с ховърборд.

“Проблемът с тази машина е, че ако не сте съсредоточени, може да си счупите врата. Трябва да си фокусиран, това не е скейтборд, а летяща машина”, казва Франки. И допълва, че ако искаш да изградиш летяща машина, трябва да имаш желание да летиш.

“Не можеш да правиш всичко, за да гониш слава или пари. Трябва да имаш тази луда мечта, за да оправдаеш всички тези усилия и пари за нещо, в което само ти вярваш”, казва Запата. Според него

при полета усещаш

всичко, дори

въздуха

между пръстите,

а ръцете играят основна роля при насочването на летенето.

През миналата година френското правителство предостави 1,3 млн. евро на Запата за разработването на ховърборд, след като чуждестранни инвеститори потърсиха изобретателя.

Френският военен министър Флоранс Парли коментира, че машината може да бъде изпитана за различни цели, включително летяща логистична платформа или платформа за атака.

Летящият човек се провали при първия си опит да преодолее Ламанша на 25 юли след проблеми при презареждането. Тогава той искаше да отбележи 110 г. от деня, в който пионерът авиатор Луи Блерио създава първия самолет, с който прелита над Ламанша.  През миналата година френското правителство предостави 1,3 млн. евро на Запата за разработването на ховърборд, след като чуждестранни инвеститори потърсиха изобретателя.

През миналата година френското правителство предостави 1,3 млн. евро на Запата за разработването на ховърборд, след като чуждестранни инвеститори потърсиха изобретателя.

Запата държи рекорда на “Гинес” за най-далечен полет с ховърборд с 2,2-километровото си пътешествие над Средиземно море през април 2016 г. Този път представител на Книгата на рекордите “Гинес” не е присъствал на прелитането над Ламанша. Въпреки това, ако начинанието му покрива изискванията, може да му бъде присъден нов рекорд.