За 3 години е възможно да бъдат подготвени 4000 специалисти за концерна
Друга опция - страната ни да си сътрудничи с дъщерните му компании за електрически коли
С идеи как да се удвои офертата на България за новия завод на “Фолксваген” у нас е готов “Автомобилен клъстер България”. Това заяви неговият почетен председател и президент на България (2012-2017) Росен Плевнелиев.
Във вторник вечерта немският вестник “Франкфуртер алгемайне цайтунг” публикува материал, в който Плевнелиев заявява, че има начин България да предложи 250-260 млн. вместо 135 млн. евро.
Пред “24 часа” Плевнелиев обясни, че такава оферта още не е предлагана, но клъстърет има идеи как може да се случи. Още в началото на преговорите с “Фолксваген” е имало две предложения за местоположение на завода - Пловдив и София. Теренът край столицата покривал всички критерии на “Фолксваген”. Те са много - например директен достъп до мрежа за високо напрежение, свързана към ядрена централа, два независими източника на вода с огромни капацитети на кубични метри на минута и др.
“Досега ние играхме по правилата на “Фолксваген”, по техните офертни процедури. Ердоган обаче си прави каквото си иска, сега и ние се опитваме да разкрепостим въображението си”, казва Плевнелиев. По думите му има индиректни начини предложението на България да се подобри.
“За съжаление, не една и две компании изпратиха погрешни послания, че в България няма квалифицирани хора. Първо, това не е вярно, защото все повече фабрики идват и намират хора. И второ, за да решим този проблем, можем да предвидим с Министерството на образованието учебно заведение в София
да подготвя
необходимите
кадри за
“Фолксваген” в
много ускорена
програма,
която се финансира от правителството под надзора на експерти от концерна. За 3 години може да има 4000 души с нужната квалификация”, убеден е Плевнелиев.
Друг начин е да си съдействаме с някои от дъщерните фирми на “Фолксваген” като “Шкода” например при закупуването на електрически автобуси или изграждане на инфраструктура за електрически автомобили. Повишена енергийна ефективност на завода, изграждане на международен логистичен център, от който ще тръгват влакове и камиони с продукцията, са други предложения, които страната ни може да направи.
Тези идеи са консултирани с компании като “Ърнст енд Янг”, “ПрайсУотърхаусКупър” и с автомобилните клъстери на Унгария, Словакия и Чехия, които вече са успели да привлекат големи инвестиции.
“Министър-председателят каза най-коректно на “Фолксваген”: Всичко, което можем да предложим по правилата на ЕК и на България, ще ви го дадем. Това бяха много силни думи и потърсихме възможности как това да се случи”, разказва Плевнелиев.
Идеите за подобрение на офертата на България още не са предложени, тъй като
официално
“Фолксваген”
не е поискал
да поднови
преговорите
със страната ни. Въпреки че автомобилният концерн вече регистрира свое дружество в Турция и бордът на директорите е предпочел южната ни съседка, надзорният съвет на няколко пъти отлага окончателното решение. Последно това се случи преди 3 дни, като основната причина бе военната офанзива на Турция в Сирия.
В последните дни Щефан Вейл, министър-председател на Долна Саксония, която държи 20% във “Фолксваген”, каза, че окончателното решение се отлага за средата на ноември. Вейл има опцията да блокира всяко решение и на надзорния, и на управителния съвет.
“Ако това е футбол, играта още се играе, не са отминали 90-те минути. В момента ние сме на резервната скамейка, но във всеки момент можем да влезем на терена и да вкараме гол в последната секунда”, описва образно ситуацията Плевнелиев.
По думите му България дава такава оферта, каквато никога нито едно българско правителство не е предлагало на инвеститор. Още първоначалното предложение е включвало изграждане на логистичен център, на център за дуално обучение,
детски градини,
пожарни,
продължаване
на метрото от
летището до
завода,
допълнителен възел на магистралата до там.
“Основният проблем е, че Ердоган обеща невероятни неща в неговата отчаяност да вземе сделката на всяка цена. Сега разбираме, че освен директната субсидия от 400 млн. долара, земя и сграда без пари той предлага да резервира 100 хил. автомобила за администрацията на Турция, таксиметрови компании.
По една минимална оценка това са 2,5 млрд. евро индиректна субсидия. Това е нечестна и неравна битка. Затова
ние сме много
горди, че играем
по правилата
От “Фолксваген” трябва да го оценят. Европейският парламент застана зад нас - това е уникално, никога не се е случвало”, казва още Плевнелиев.
Той благодари на правителството за всичко, което прави. За първи път клъстерът има толкова тясно сътрудничество с който и да е кабинет на България и се стига толкова далече в битката за стратегически инвеститор. Според Плевнелиев позитивите за България са, че в рамките на Европейския парламент, в европейските медии България не се споменава с лошо, а с добро.
Към момента няма нововъзникнали обстоятелства по сделката с “Фолксваген”. Ситуацията е на нивото отпреди три месеца, коментира за “24 часа” шефът на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев.
В този проект на масата има две еднакви по тежест оферти и пред надзорния съвет на концерна стои въпросът за избере, добави той.
В крайна сметка България е преодоляла конкуренцията на 20 държави, припомни шефът на агенцията за инвестиции.
Стамен Янев смята за предимство, че страната ни е фактор на стабилност в региона, че спазва европейските правила в сферата на финансовите параметри.
“Това, което сме направили с правителството, е максималното спрямо европейските правила. Предимствата ни още са възходяща икономика, инвестиции в образование и кадри”, подчерта Янев. Той бе категоричен, че при нововъзникнали обстоятелства българската страна е готова да преразгледа всички въпроси в детайли.
Румъния подновява амбициите си да вземе завода
Ще направим всичко възможно да убедим германците, казва отстранената премиерка Виорика Дънчила
Румъния може да се върне в надпреварата за новия завод на германската група “Фолксваген”. Това става само ден, след като от концерна обявиха, че се отлага решението за строителството на завода в Турция. Причината е военната намеса на Анкара в Сирия, заради която страната рискува да бъде подложена на икономически санкции.
Трябва обаче да действаме бързо, за да се възползваме от появилата се възможност.
Букурещ трябва
да се обърне
директно към
германската
компания
и да предостави оферта в съответствие с регламентите на Европейския съюз, посочи ръководителят на румънската Асоциация на автомобилните производители Габриел Сико, цитиран от сайта “Румъния инсайт”.
“Ще направим всичко възможно да убедим “Фолксваген”, заяви отстранената от поста чрез вот на недоверие премиерка Виорика Дънчила за всекидневника “Зиарул Финанчиар”.
В началото, когато “Фолксваген” обяви намерението си за завод в Източна Европа, Румъния беше споменавана наред с България и Турция, но впоследствие отпадна от вниманието на инвеститора.
“Започнахме нови дискусии с групата “Фолксваген” тази сутрин. Румъния има много добри технически условия в момента и няма проблем с работната ръка. Направихме проучвания и има редица възможни места, където може да се построи фабрика, и
разполагаме с
необходимата
инфраструктура
и работна
ръка”,
заяви в сряда Щефан Раду Опря, министър за бизнес средата, търговията и предприемачеството.
Той подчерта, че новите дискусии може да бъдат инициирани от настоящото правителство, въпреки че то падна с вот на недоверие миналата седмица.
“Румъния има добре квалифицирана работна ръка в тази сфера и имаме зони с традиции в автомобилната индустрия, където има място за развитие. Разговаряхме, включително с румънски инженери в Германия и други страни, които казаха, че са готови да се върнат у дома, ако подобен проект дойде в Румъния”, изтъкна още министърът.
В момента Румъния има две автомобилни фабрики, разположени в южната част на страната: “Дачия” (“Рено”) в Питещ и “Форд” в Крайова. И двете са на място на бивши фабрики за автомобили, построени по време на комунистическия режим.
Румъния не
успя да
привлече
инвестиции в
този сегмент въпреки развитието на местната автомобилна индустрия като цяло.
Румъния беше осмият по големина производител на автомобили в Европейския съюз през 2018 г. с близо 472 000 бройки, далече зад Чехия (1,4 милиона) и Словакия (1,03 милиона), но пред Унгария (461 000) и Полша (365 хил.).
Унгария обаче може да надмине Румъния в бъдеще, след като привлече нов завод на BMW. Направената миналата година инвестиция е за 1 млрд. евро.