От 2021 г. всеки ще плаща различна цена в зависимост от поведението си зад волана
От 2021 г. всеки водач ще плаща различна цена за задължителната полица “Гражданска отговорност”. Тогава се очаква да заработи системата “Бонус - малус”, при която нарушенията на пътя ще определят цената.
Така при базисна премия от 300 лв., плащана в момента от всички водачи, изчисленията на Комисията за финансов надзор показват, че при 20 - степенната скала, полицата за изрядните водачи ще бъде 225 лв.
Онези 0,6% от тях, които са причинили смърт на пътя, ще платят 1200 лв. застраховка, или с 900 лв. по-скъпо.
Една от първите критики срещу новата наредба е
защо отстъпката
за добри водачи
е само до 25%,
а оскъпяването за нарушители - 400%.
Причината е, че системата е проектирана така, че нито да облагодетелства, нито да ощетява застрахователите. Променя се само преразпределението на парите.
Ако 70- 80% от водачите са изрядни и те трябва да получат 25 на сто бонус, то той ще се формира едва от 20% от шофьорите, които имат по-високо рисково поведение. Тоест, ако има 10 човека, от които на 8 трябва да се даде, а на двама да се вземе, то от последните ще се вземат по 4 лв, за да дадем на другите по 1 лев.
Данните за нарушенията на пътя, използвани при създаването на системата показват при 20-степенната скала в дългосрочен план 25% отстъпка от цената ще получат 44,2% от водачите.
77,6% от близо 3 милиона шофьори ще бъдат в т.нар. бонус класове и тяхната “Гражданска отговорност” ще е с по-ниска цена.
18,4% ще бъдат в малус клас, а 4,1% се очаква да попаднат в неутралния.
Едва 0,6 % от водачите ще са в най-високия малус клас, но те ще са извършили престъпление, довело до смърт или тежка телесна повреда в първите години на функциониране на системата.
Административните нарушения, които са подбрани да
влияят върху
цената на
полицата, са 15
от общо 247,
колкото са предвидените по Закона за движението по пътищата.
Това са преди всичко административни нарушения, за които данните показват, че най-често допринасят за причиняване на пътнотранспортни произшествия. Добавени са и такива, които са престъпления по Наказателния кодекс. Всяко едно от 15-те нарушения или престъпления ще носи съответния брой малус точки, като всяка малус точка води до увеличаване на класа на водача с една степен нагоре.
Например, ако водач се намира в базовия клас 8, при влизане в сила на наказателно постановление или електронен фиш за превишаване на скоростта в населено място с между 21 и 30 км/ч - нарушение, за което се предвиждат 3 малус точки, неговият клас ще се промени на 11-ти клас.
Такъв би бил случаят, ако водачът е шофирал с повече от 70 километра в час на обикновена градска улица, където ограничението е 50 километра в час или с повече от 90 километра в час на бул. “България” например, където ограничението е 70 километра в час.
Това означава, че нарушение от типа превишение на скоростта с над 21 км над разрешеното извън населено място, носещо
1 малус точка,
ще струва 30 лв.
на водача
който го е допуснал, и така той ще плати 330 лв. вместо базовите 300 лв.
( Как влияе върху цената всеки бонус-малус клас- виж таблицата)
С увеличаване тежестта на нарушенията и степента на тяхната опасност отражението им върху цената е по-силно.
Така например, който е причинил тежка катастрофа на пътя, ще заплати със 100-120 лв. повече в сравнение с водачите, допуснали по-леки нарушения, които също носят малус точки.
Системата “Бонус-малус” не е система за наказания, която да дублира административно наказателните разпоредби на Закона за движението по пътищата или престъпленията по Наказателния кодекс, категорични са от Комисията за финансов надзор.
Тя категоризира риска и в зависимост от него определя застрахователната премия.
Разликата е в това, че при санкцията водачът получава глоба или наказание за вече извършеното административно нарушение или престъпление, докато при застраховката
увеличеният
бонус-малус
клас отразява
повишения риск
същият водач да причини пътнотранспортно произшествие със съответни вреди. Предложената система се опитва да направи крачка напред, като взема предвид не настъпилото пътнотранспортно произшествие, а индикациите за неговото възможно настъпване, каквито са извършването на нарушения по пътя. По този начин тя опитва да въздейства превантивно, а не постфактум, когато вредите вече са настъпили.
Такава е тенденцията в цяла Европа - анализ на поведението на водачите и превенция на жертвите. А България е на второ място по смъртност на пътя - за 2018 г. 611 души.
Планът на финансовия регулатор е от 2021 г. всеки водач да плаща индивидуална цена за задължителната застраховка. (Какво предстои - виж мнението на шефа на КФН Бойко Атанасов.) От 2020 г., когато наредбата ще бъде приета и обнародвана, ще има нулев период, измерен в месеци или година, през който нарушенията на пътя от всеки водач ще се отчитат, за да определят колко ще струва полицата за него от 2021 г., когато наредбата ще заработи.
Тя няма
да има обратно
действие,
т.е. няма да отчита нарушенията, извършени преди 2020 г.
За да заработи системата, предстои също парламентът да приеме поправки в Кодекса за застраховането, които да задължат всеки собственик да вписва в полицата лицата, които имат право да управляват колата.
Бойко Атанасов: Работеща наредба се създава само след открит и конструктивен дебат
КФН прие 50 становища и 700 препоръки, готвим обсъждане, казва шефът на Комисията за финансов надзор
“С цел информираност и видимост представихме преди месец цялата документация за наредбата “Бонус-малус” на сайта на КФН. Поради голямата обществената значимост на модела, който в дългосрочен план, вярвам, че ще бъде един от инструментите за промяна на нагласите в поведението на шофьорите на пътя, ние сме длъжни да чуем и анализираме мнението на голям брой организации и граждани”.
Това заяви за “24 часа” председателят на финансовия регулатор Бойко Атанасов.
Той уточни, че в комисията са приети над 50 писмени становище, прегледани са над 700 коментара и препоръки в социалните медии, получени са много имейли.
Атанасов подчерта, че според него пътят за създаване на работеща и ефективна наредба е дебат с обществото – открит и конструктивен.
По повод критиките към работния вариант на наредбата Атанасов признава: “Да, разбирам, че системата “Бонус-малус” е промяна и като всяка такава промяна, тя има своите силни страни и своите места за оптимизация.
Но, важно е хората да знаят едно - зад всяко получено мнение положително или конструктивно, намираме едно и също общо разбиране – подкрепата, че трябва да се действа в посока промяна на манталитета на човека зад волана, че трябва да имаме дисциплина на пътя.”
На въпрос какво предстои Атанасов заяви: “Продължаваме работа, а тепърва предстои и официалното обществено обсъждане, когато трите отговорни за наредбата институции качат оптимизирания вариант в портала за обществени обсъждания в началото на януари. Вярвам, че внедряването на наредбата ще провокира по-балансирано поведение на водачите, което като причинно- следствена връзка ще доведе до намаляване на броя на произшествията, а оттам и на загубите на човешки животи. А човешкият живот е безценен”.