Метрото от “Красно село” до бул. “Патриарх Евтимий” тръгва през май. Това сочи последният график за изпитанията по трасето, които трябва да бъдат направени преди пускането на участъка в експлоатация.
Заедно с шефа на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев екип на “24 часа” проследи тестовете в 3 от общо 5-те станции, които ще бъдат пуснати първи - “Патриарх Евтимий”, НДК и “Медицински университет”. Освен тях през май отварят врати още 2 - “България” и “Красно село”.
“Най-напред ще
пуснем 5 станции
от общо 8,
които са част от първия етап на изграждането на третата метролиния. Строителството започна през 2016 г. и завърши през декември 2019 г. В момента текат изпитания, които ще приключат през май. Има правила и процедури, които трябва да спазваме. Надявам се, че всичко ще бъде наред и ще ги отворим в началото на май. Засега всичко върви в срок. Минаха единичните изпитания на основните системи. Очакваме лицензите за стартиране на комплексните изпитания с повече влакове, сега те се правят с един. От април по трасето ще започне движението по график. Това е последната стъпка преди пускането в експлоатация. Третата линия за разлика от първата и втората е с по-високо ниво на автоматизация. Затова е необходимо по-дълго време за настройка, за да се гарантира безопасността на пътниците”, обясни проф. Братоев.
Заради високото ниво на автоматизация по третата линия
има опция
влаковете да
се движат дори
без машинист
Засега обаче машинистите в софийското метро остават. Причината е, че с тях безопасността на пътниците е по-голяма, защото те следят качването и слизането на пероните и при нужда могат да реагират.
Друга новост е, че цялата трета линия е оборудвана с перонни преградни врати. Те се отварят, когато влакът пристигне, за да се качат пътниците. При потеглянето на мотрисата те отново се затварят.
“За разлика от другите 2 линии влаковете по третата са от един вид и с еднакво разположение на вратите, а по другите са 3 вида. Затова можем да оборудваме цялата линия с такива прегради за по-голяма безопасност. Търсим решение за обезопасяване на пероните по другите две линии. С вертикални прегради през май ще оборудваме станциите при националния стадион и “Опълченска”. След това ще поставим такива прегради на още 10 от старите станции”, разказа проф. Братоев.
Така през май от “Красно село” до бул. “Патриарх Евтимий” пътуването под земята ще отнема около 5-6 минути. След това през лятото към петте станции ще се добавят още 3 - “Орлов мост”, “Театрална” и на бул. “Вл. Вазов”. С новите 8 станцииметрото ще
превозва по още
40 000 - 50 000
пътници дневно
“Овча купел” ще се сдобие с метро през есента. През октомври - ноември там ще отворят 4 станции - “Мизия”, “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”. С тях ще бъдат пуснати всички 12, които се строят в последните 3 години.
“Строителството им трябва да завърши в края на април и от май да започнат единичните изпитания”, уточни шефът на “Метрополитен” ЕАД.
Любопитното е, че освен нова метролиния се строи и малка жп гара. Тя ще осигури удобнавръзка на
пътуващите с
влак от Перник
с най-бързия и екологичен градски транспорт. Строителството на новата жп гара вече е в напреднала фаза, а тя ще се намира на последната станция - при околовръстния път до “Горна баня”. Връзката с метрото ще е директна, през тунел. Така на пътуващите с влак няма да им се налага да слизат чак на Централна жп гара. Там ще е и един от общо 3 буферни паркинга по линията. И трите гаража са до станциите в “Овча купел”. Те ще имат общо около 600 - 700 паркоместа.
Очаква се по третата линия с метро всеки ден да пътуват още 90 000 души. Първоначално в час пик влаковете по третата линия ще се движат на интервал от 5 минути.
“Когато се пуснат всички 12 станции, ще преценим според пътникопотока дали има нужда от намаление на интервала. Но при изграждане на цялата трета линия с разширенията към квартал “Левски” и в посока “Слатина” е предвидено в час пик интервалът да е 3 минути”, уточни проф. Братоев.
С предвидените разширения на третата линия тя ще превозва около 200 000 пътници дневно. Тогава
всички линии
на софийското
метро ще возят
на ден над
650 000 души
Метрото ще има 45% дял в системата на градския транспорт - тоест почти всяко второ пътуване с обществен превоз ще е под земята.
Още тази есен метромрежата на столицата ще стане 52 км. За сравнение метрото в Прага е 60 км, а във Варшава - 35 км. Така столичната метромрежа се изравнява с тази на държавите в Източна Европа.
Наесен под земята от “Хаджи Димитър” и
от “Овча купел”
до центъра ще
се стига само
за 10-12 минути
Пресичането с втората линия ще става при НДК. Там станциите не са една под друга, а под ъгъл. Въпреки това новата станция е една от най-дълбоките - дъното ѝ е на 28 м дълбочина, а перонът - на 27 м. Там на стената ще има композиция с изображение на Христо Ботев, тъй като един от изходите води към едноименния булевард. Станцията е с модерна и футуристична визия. Решена е в по-ярки цветове.
Най-дълбока от третата линия ще е станцията при Орлов мост - тя е на 29 м. Там ще е връзката на третата и първата метролиния.
Станцията на бул. “Патриарх Евтимий” пък впечатлява със
стилизирани
български
шевици
Елегантният детайл краси както стените по перона, така и пода. Има ефектни лампи и леко манастирски сводове на таваните.
Отново всяка станция и по третата линия е със собствен стил и нито една визия не се повтаря. При всяка е търсена връзка с името на станцията или важен обект в близост. Тази на бул. “България”, разбира се, е решена в бяло, зелено и червено. Тази при Медицинския университет е в бледи нюанси на синьо, охра и бяло. Детайл във визията са стилизирани антични цветя и орнаменти. Там има изходи откъм баня “Мадара” и УМБАЛ “Александровска”.
Общата стойност на 12-те станции, новото депо, 20 нови влака и инфраструктурата е 495 млн. евро, като 390 млн. от тях са европейско финансиране.
Новите 12 км метро ще намалят с до 25% трафика в зоните, където то минава. Ще се спестят 11 хил. т вредни емисии годишно и 35 хил. часа дневно време за пътуване. Очаква се 14 хил. коли по-малко да замърсяват въздуха в София.
Догодина може да почне разширението към “Слатина” и “Левски”
Още през 2021 г. може да стартира строителството на двете разширения на третата метролиния - едното в посока квартал “Левски”, а другото - през “Слатина”.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова вече обяви, че София ще кандидатства да получи 390 млн. евро за изграждането на двата участъка по оперативна програма “Транспорт” през новия програмен период.
Така до 2025 г. столицата може да се сдобие с още 9 км метро.
Обществена поръчка за избор на изпълнители, които да строят разширението през “Слатина”, ще бъде обявена напролет. Трасето е с дължина 6 км и има 6 станции - от Военната академия през район “Слатина” стига до зала “Арена Армеец” и бул. “Цариградско шосе”. Вече тече търг за другия участък - от бул. “Вл. Вазов” до кв. “Левски”. Става дума за още 3 км с 3 станции. Прогнозната стойност е 220 млн. лв., а оферти се приемат до 26 март.
Идеята е строителството на двата участъка да върви паралелно. За 3-те станции до кв. “Левски” ще са нужни три години и половина, а за 6-те през “Слатина” - 4 г.
“Метрото е скъпо съоръжение и като строителство, и като експлоатация. Изгражда се на места, на които има потребност и такова натоварване, че не е възможно с наземен градски транспорт да се осигури нормалното превозване на пътниците. С реализацията на третата линия ще сме обхванали основните направления с най-големите пътнически потоци в София и ще останат отделни участъци в периферията на града. В далечна перспектива метрото в София трябва да достигне 75 км дължина”, обясни шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.