4 от големите таксиметрови компании монтират прегради между предните и задните седалки на такситата. COVID-19 и намалелите пътници заради извънредното положение накараха фирмите да вземат мерки за предпазване на шофьорите и пътниците от евентуално предаване на вируса.
За прегради в колите се говори от много време, още през 2007-а, когато шофьор на таксиметрова компания бе убит. През годините идеята спорадично се появяваше при инцидент с жълти коли, но не се стигна до обличането ѝ в нормативно задължение. Коронавирусът обаче накара таксиметровите фирми, без никой да ги задължава, да предприемат мерки да предпазят шофьорите си и да привличат клиенти, като им създават безопасна обстановка при пътуване.
Калин Ботушаров - управител на “Йелоу такси”, заяви, че са монтирали прозрачни поликарбонатни прегради на 800 автомобила от общо 1500. Обзавеждането с тези препятствия срещу предаване на вируса продължава.
Преградите ще останат и след отминаване на епидемията, тъй като предпазват шофьорите и от агресивни пътници. Във времето на епидемичната обстановка пътници се качват само на задната седалка.
Друга мярка срещу коронавируса е, че
след всеки
курс шофьорът
дезинфекцира
колата
Когато таксито мине през офиса на фирмата, там задължително пак се прави дезинфекция на купето.
Постигната е договореност с банките лизинговите вноски за колите да имат отсрочка между 3 и 6 месеца. Така, каквото шофьорите изкарат, да могат да го носят вкъщи, за да изхранват семействата си, казва Ботушаров.
В “Радио СВ такси” започнаха да монтират прегради в края на миналата седмица. Започват от 100 коли. Инвестицията е 30 лв. на автомобил. И тук се качват пътници само на задната седалка. Някои се сърдят, ако са повече, че трябва да ангажират две таксита, казва управителят на фирмата Емил Игнатов.
Мерките за предпазване са аналогични – дезинфекция след всеки курс, основно обеззаразяване на купето поне един път в седмицата.
В “Такси-С-Експрес” започват да слагат прегради в колите, такива вече имат 15, казва шефът ѝ Александър Стефанов. На шофьорите са
предоставени
маски
и дезинфектанти. И при тях колата основно се обеззаразява, когато мине през офиса.
В “Окей супертранс” прегради са поставени на 100 от 1300 коли. Продължава монтирането, увери изпълнителният директор на компанията Людмил Лазаров.
“Окей” бе фирмата с най-много лизингови коли, само че вече повечето автомобили са изплатени и са собственост на шофьорите, така че не се е наложило да се водят преговори за разсрочване.
От компаниите посочват, че по време на извънредното положение курсовете са спаднали с над 70%. От две седмици насам, когато започна и смекчаването на здравните мерки, се забелязва оживление. Имало между 10 и 25% повече заявки. Заради намалялата работа диспечери са били пуснати в неплатен отпуск. При някои компании шофьорите са връщали книжки и таксиметрови апарати, колите са поставени на трупчета.
Още не е правена сметка точно какви са загубите на целия бранш, но е ясно, че таксиметровите превози са едни от силно пострадалите във времето на извънредното положение, казва Лазаров.
В бранша единици лансират обаче идеята за вдигане на цените. Наясно са, че в тази ситуация това може да отблъсне още повече хората, които ползват таксиметровата услуга.
Но пък всички искат
да се удължи
срокът на
разрешителните
за таксиметров
превоз с
два месеца
Спас Атанасов - председател на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи, съобщи, че са внесли писмо в Столичната община. В него се настоява разрешителните, които изтичат на 30 юни, и тези със срок да края на годината да важат с още 2 месеца, колкото бе срокът на извънредното положение.
Тъй като преди издаване на разрешително трябва да е платен патентният данък за таксито, това означава 2 месеца налогът да не се дължи. За тази мярка настояват и всички шефове на таксиметрови компании.
От бранша предлагат още патентният данък да падне на минимума. В момента за София той е 850 лв., минималният е 300 лв.