Новата концесия на летище „София“ няма да доведе до повишаване на летищните такси. Това каза икономистът Владимир Каролев пред Фокус.
„Едно летище има два източника на приходи - летищни такси и търговска дейност. Летищните такси се определят между летищния оператор и компаниите, които кацат на летището, като се одобряват от държавата. Няма възможност едностранно да бъдат увеличени летищните такси, а летищните оператори имат естествен стимул да не увеличават летищни такси, което би довело до намаление на пътникопотока“, каза още икономистът.
Владимир Каролев подчерта, че концесионният договор е позитивна новина за пътуващите и ще доближи летище „София“ до европейските.
„Летището е печелившо, но концесионерът, за разлика от държавата, знае как да развие приходната част. Ако се сравни годишната печалба на летище „София“ с концесионната такса, тя ще бъде платена предварително в рамките на една година от подписването на договора от концесионера, над 30 пъти годишната печалба ще бъде платена от концесионера. Всеки, който пътува, може да направи сравнение между летище „София“ и други големи летища в света и да види какъв е бизнесът. Това, което се случи, е позитивна новина за пътуващите. В рамките на своите задължения концесионерът трябва да инвестира малко над 600 милиона евро, да обнови сегашните терминали и да направи трети терминал в рамките на 10 години от подписването на договора. Това е първото голямо публично-частно партньорство в България от предишните две концесии на летищата във Варна и Бургас, което се случи 2004 - 2005 година. За мен това е добра новина за България и добра новина от гледна точка на чуждестранните инвеститори, които се интересуват от публично-частни партньорства“, обясни икономистът.
По думите на Владимир Каролев летището ще бъде променено в посока на това пътниците да остават пари в тези търговски обекти, за да може от това да се възвръща инвестицията и да има печалба върху капитала, който ще бъде инвестиран от концесионера.
Всички държавни дейности, свързани с националната сигурност и задачите на държавата за охрана на границата и митнически служби, остават и ще се обслужват от държавните институции, допълни Владимир Каролев. Той определи процедурата по концесионирането на летище „София“ като изключително прозрачна.