Протест в сряда готвят несъгласни с промени в наредбата за

обучение на шофьори

В първата и втората година, след като вземат книжка, 20% от новите шофьори участват в катастрофи. Това означава, че има проблем, заяви Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи на конференция за промените в наредбата за обучение на кандидатите за книжка.

Всички говорят за промени, а когато тръгнем да ги правим, не искат, заяви шефът на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Бойко Рановски.

Проектът предвижда електронни картони при шофиране и график, попълване в реално време на часовете в системата на “Автомобилна администрация”.

Другата новост е, че автоинструкторите ще бъдат на трудови договори. В момента 50% от преподавателите са на граждански - това са полицаи, охранители и хора с други професии, които изкарват допълнителни доходи.

Изисква се също учебните автомобили да са на центровете за обучение, а не както е масовата практика сега - на автоинструктори, които ползват разрешителното на дадена школа. Това е скрито отдаване под наем на разрешително, коментира Дамян Войновски, зам.-шеф на автомобилната администрация.

Въвеждането на електронни картони и графици има за цел да пресече измами при шофьорските курсове. Тодоров даде пример, че сега има случаи, при които инструктори водели като курсисти хора, които са в чужбина.

Рановски обясни, че със започването на часа за кормуване инструкторът ще отбелязва началото и края му. Това той прави директно в системата на автомобилната администрация, което се удостоверява и с подпис на курсиста. След това не може да се правят промени и манипулации.

В момента картонът е на хартия и данните може да се нанасят по всяко време и от различни хора. Така се получават парадокси в един и същ час, на един и същ автомобил да кормуват по документи трима души. Инспекторите на автомобилната администрация са откривали подобни случаи, но след ровене в картоните.

Според Рановски електронизацията на цялостната документация ще сведе до минимум възможностите за манипулация и всяка нередност ще се вижда.

Ние имаме забележки към наредбата, но подкрепяме основното в нея - електронната система и контрол, казва Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Неговата организация е и за трудовите договори и за собствеността на учебните коли.

Даниел Капсъзов от Българската федерация по мотоциклетизъм смята, че книжки продължават да се купуват и това е продажба на смъртни актове. Той настоя за допълнително обучение на мотористите, след като придобият правоспособност.

Димитър Рашков от Съюза на международните превозвачи заяви, че при тях идват нови шофьори, които не знаят как да се качат в камиона, а камо ли как да го карат. А заради сивия сектор браншът не могъл да се възползва от мярката 60 на 40, допълни още той.

В сряда пък се очаква несъгласните автоинструктори с промените в наредбата да излязат на протест.