„Намирането на финансиране от малкия бизнес и хората с иновативни идеи вече ще става много по-лесно. Като докладчик за групата на ЕНП за регламента, приветствам приемането на новите правила, които ще улеснят колективното финансиране, т.нар. краудфъндинг, в ЕС. Този вид финансиране е начин за набиране на средства за проекти и предприятия. То позволява да се набират пари от голям брой хора чрез онлайн платформи и най-често се използва от стартиращи или разрастващи се компании като начин за достъп до алтернативни средства. Регламентът хармонизира правилата за такива платформи в ЕС, което ще осигури прозрачност, правна защита и ниски разходи“, заяви българският евродепутат Ева Майдел (ГЕРБ/ЕНП). Това съобщиха от пресцентъра на ГЕРБ.
“Много често съм разговаряла с предприемчиви българи, които споделят, че имат бизнес идея, но нямат финанси за реализацията ѝ, а без кредитна история трудно могат да получат подкрепа от банка или друга институция. Преди две години един студент от Велико Търново разказа за иновативна технология за зареждане на електрически велосипед, която беше измислил и почти разработил. Ако все още не е стартирал бизнеса си, съвсем скоро ще може да се регистрира в която и да е платформа за колективно финансиране в Европа и да потърси средства от потребителите, които могат да са най-обикновени граждани, търсещи смислено вложение на спестяванията си. След като сумата е събрана и бизнесът стартира, инвеститорите могат да получат, в зависимост от условията на платформата, процент от бизнеса, средствата, който са вложили плюс лихва, или продукт от произведените. Този модел работи ефективно в САЩ и се надявам да обединим потенциала на Европа за развитие на иновативни бизнеси. Но също така да стимулираме повече хора да инвестират директно, дори и малки суми, в иновативни идеи, продукти и услуги“, допълни Майдел, която е член на Комисията по икономически и парични въпроси на ЕП.
Освен паричен ресурс, успешна кампания за колективно финансиране може да подчертае потенциала и общественото доверие в бизнеса, което да улесни намиране на допълнително финансиране от други финансови източници, които ще приемат проекта за по-малко рисков. Често бизнесите започват успешно след такава кампания, защото вече са събрали популярност и подкрепа от потенциални клиенти по време на кампанията за събиране на средства.
Съществуват редица видове колективно финансиране. Най-известните са колективно финансиране чрез партньорско кредитиране, с дялов капитал и чрез предоставяне на компенсации, най-често под формата на продукта или ваучер за услугата, когато са готови.