В зоните с ниски емисии може да се забраняват и отоплителни уреди
От юни 2022 г. кметовете ще могат временно да забраняват движението на замърсяващи атмосферния въздух автомобили в определени зони в градовете с ниски емисии в дни със завишени нива на замърсители в атмосферния въздух. Това гласи законодателната промяна, предложена от група депутати от ГЕРБ, сред които шефката на правната комисия в парламента Анна Александрова.
Промяната е свързана с Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух в периода 2018-2024 г., в която са предложени мерки за намаляване на вредните емисии от транспортния сектор, като една от тези мерки е обновяването на зоните с ниски емисии.
Така общинските съвети ще могат да
ограничават
движението
на определени
категории
превозни
средства
на територията на съответната община и да създават зони с ниски емисии на вредни вещества в случаите, когато има замърсяване на въздуха или при непостигане на нормите за замърсителите и отлаганията, посочени в наредби от здравния и екоминистъра. Целта е да се намали трафикът и хората да се пренасочат към използване на обществен транспорт или да се използват по-нови и екологично по-чисти превозни средства.
Ще се ограничава движението на автомобили в определена зона в зависимост от вида гориво.
Всяка община ще може да приложи мярката след решение на общинския съвет,
определяйки
вида на
най-силно
замърсяващите
превозни
средства
и реда за ограничаване на тяхното движение.
Ще бъдат въведени 5 екологични групи, като още след 12 юли тази година при преминаване на автомобилите на технически преглед ще се издават и екостикери, с които ще се определя в коя група попада колата. В стикера ще има и чип с информация за превозното средство, екологичната група и собственика.
Всяка екокатегория ще бъде определяна на база на
данните в
свидетелството
за регистрация
за това каква категория има от Евро 2 до Евро 6, или според датата на първа регистрация. Когато не е отбелязана екологичната евронорма, ще се вземат резултатите от измерването на замърсяването, направено в техническия пункт.
Екологичната група ще се определя за леките автомобили и за лекотоварните. В пета група влизат най-чистите - електрическите и хибридните. Товарните автомобили, автобусите, мотопедите и мотоциклетите ще имат стикери с чип, но той ще бъде само за техническата изправност, обясни преди дни директорът на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Бойко Рановски в интервю за “24 часа”.
Поради значително по-високите концентрации на замърсителите на атмосферния въздух през зимата забраната за движение на определени категории автомобили
може да важи
от 1 октомври
до 31 март,
посочват като примерен период вносителите на законовата промяна.
С цел контрол на мерките, ограниченията и забраните, кметовете ще могат да използват автоматизирани технически средства и системи, както и такива, които имат достъп до данни от регистри, водени от МВР и транспортното министерство.
За нарушители глобата ще е от 50 до 500 лева, съответно с имуществена санкция в размер от 200 до 1000 лева. Ограниченията няма да важат за превозните средства със специален режим на движение като полицейските, противопожарните коли и линейките.
В зоните с ниски емисии
може да се
забранява и
използването
на определени
отоплителни
уреди,
които замърсяват околната среда, каквито са например печките на дърва и въглища.
Според доклад на Европейската комисия замърсяването на въздуха в България в някои дни достига до 2,5 пъти над нормата. У нас се наблюдават някои от най-високите превишавания в ЕС както на годишните, така и на дневните пределно допустими стойности на фини прахови частици.
Страната ни е стигнала и до съд в Брюксел заради качеството на атмосферния въздух. Наскоро стана ясно, че предстои второ дело с искане за налагане на глоби по наказателната процедура, свързана с превишаване стойностите на фините прахови частици. Такива дела обаче се водят срещу почти всички страни - членки на ЕС.