Банките, за които се установи, че са проблемни или могат да станат такива, ще остават директно без лиценз, ако не вземат мерки. Това гласи промяна в Закона за кредитните институции, която депутатите приеха окончателно днес. Банката обаче не трябва да е от публичен интерес, при който да се налагат действия по преструктуриране.
Във връзка с евродиректива относно банковия сектор отпада и режимът на специален надзор. До този момент той се прилагаше за закъсали финансови институции като преходен период, в който те да се оправят или да бъдат закрити.
С друга законова промяна се дава право на Българската народна банка (БНБ) да оказва директен надзор над финансови холдинг със смесена дейност. За създаване на такъв холдинг ще се иска одобрение от БНБ. Една от основните промени е въвеждането на изискване за издаване на одобрение на финансов холдинг или такъв със смесена дейност, на предприятие майка на група, в състава на която има институция - банка или инвестиционен посредник.
БНБ може да изисква незабавна смяна на одитор на банка, който не си изпълнява записаните в закона задължения като например да информира в писмена форма БНБ за резултатите от проверките - за открити законови нарушения и обстоятелства, станали известни в хода на проверката.
При съмнение, че се извършва, извършено е или е имало опит за пране на пари или финансиране на тероризъм, или че е налице повишен риск от такива действия в банка, БНБ ще преразглежда издадените от нея одобрения на лицата, които управляват и представляват банката и при необходимост може да ги освободи от постовете им, гласи друга поправка.
Със законови промени се предвижда и задължение за групите от трети държави, притежаващи активи в ЕС в размер на над 40 млрд. евро, да създадат междинно предприятие майка от ЕС, с което да се улесни надзорът върху групата и да се постигнат по-ефективни възможности за преструктуриране.
Прецизиран е и режимът, по който БНБ може да налага допълнителни капиталови изисквания към банките в България. Такова капиталово изискване ще се налага въз основа на надзорния преглед и оценка, в рамките на който БНБ оценява всички рискове, свързани с банката, включително и тези, идентифицирани при стрес тестовете.
Дава се и възможност БНБ да издава препоръки за допълнителен собствен капитал на банката, който тя да трябва да поддържа като превишение над минималните капиталови изисквания, допълнителното капиталово изискване и капиталовите буфери, който банката следва да формира.