Вносителите на нови коли у нас поискаха спешна среща с министър-председателя Бойко Борисов заради застрашителното застаряване на автопарка у нас през дните на изолация. Те настояват за среща, за да се приеме държавна политика, която да контролира неограничения внос на стари автомобили в България.

Управителният съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) е изпратил официално писмо до министър-председателя Бойко Борисов с искане за среща, в която да бъдат разгледани три точки като предложение за обновяване на автомобилния парк у нас.

Пред “24 часа” председателят на ААП Храбрин Иванчев уточни, че ще искат правителството да разгледа предложенията на вносителите на нови коли, свързани със скрапинг програма във форма на бонуси при покупка на нови возила, въвеждане на онлайн регистрации в КАТ, както и на единен електронен регистър и регламентиране на дейността на сервизите, сертификати на автомобилите

До 10 000 лева екологичен бонус да получават бъдещите клиенти на чисто нови коли, ако върнат за скрап возило над 15-годишна възраст, е предложението на асоциацията към правителството за стартиране на т.нар. скрапинг програма. 10-те хиляди лева са предвидени при покупка на електрически автомобил, 7500 лв. при взимане на хибрид. Има обаче и искане за бонус в размер на 5 хиляди лева за автомобил с двигател с вътрешно горене с бензин или дизел с екостандарт Евро 6d.

Асоциацията предлага също така и въвеждането на онлайн регистрации във вид на електронни сертификати СОС с обща база данни в ЕС. Също така от управителния съвет настояват най-накрая да се осъществи и идеята им за подаване на документи в КАТ с електронен подпис. Това ще доведе до намаляване на опашките с 15 процента.

От КАТ вече могат да вземат тези електронни сертификати. На базата на подаван от вносителите VIN номер на автомобил от Пътната полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията.

Тази регистрация може да става за нови автомобили, защото само те имат такива електронни сертификати. Старите коли са на хартия и ще трябва да се представят на гише в КАТ както досега.

От асоциацията искат да има и един регистър на автомобилите в България. Той съществува на много места в Европа. Така всеки ще има достъп до ремонти, застрахователните събития, технически прегледи. По този начин потребителите ще знаят и реалните километри на даден автомобил. Ще се елиминират измамите с превъртането на километражите.

“Едно от основните неща на пазара с употребяваните е измамата с километража. Този регистър да е достъпен до всички. Всеки клиент, който иска да си купи кола втора ръка, да има информация за нея и да има някаква сигурност. Всички автомобили при първа регистрация да се вписват в регистъра, но да минават и детайлен технически преглед”, уточни Иванчев.

Всеки автомобил, който се появи на територията на България, независимо дали е внесен от фирма, или частно лице, след неговата регистрация да се вписва в този единен автомобилен регистър, нещо като автомобилен ЕГН. След това всеки, който има допир с този автомобил, да вписва какво е правено по него - сервизи, застрахователи, лизингови компании и т.н.

Асоциацията излезе и с официална позиция относно застрашителното застаряване на автомобилния парк в контекста на продължаващата пандемия от COVID-19. Ето какво пише в нея: “Не е новина, че автомобилният парк у нас е изключително остарял. През последните години беше започнала плаха промяна към подобряване на съотношението между планираните нови и употребяваните автомобили на преклонна възраст, но с идването на COVID-19 тенденцията пак се обърна. По официални данни в края на 2020 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 19 години. Леките автомобили до 5 години са само 6%, а повече от 70% са над 15 години. За съжаление, през първия месец на 2021 година ситуацията продължава да се влошава със застрашителни темпове. България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства и към настоящия момент автопаркът в нашата държава е отчайващо стар - морално и физически.

Всичко това се случва на фона на първия отчетен ръст на износа от България от 10 месеца насам, който се дължи главно на автомобилната индустрия.

“Големият американски производител на авточасти “Сенсата”, който има заводи и в Китай, Мексико, Южна Корея и Малайзия, в момента е натоварил заводите си в Европа и в частност в България ”, каза арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Българския аутомотив клъстер. Подобно е положението с всички производители на авточасти у нас.

Според него, като се има предвид спадът на българския БВП от няколко процента за 2020 г., оборотът на автомобилната индустрия на практика ще е вече над 11%.

Както “24 часа” писа, износът от България през декември м.г. отбеляза ръст от 5,6% на годишна база, което се случва за първи път от февруари 2020 г. при изнесени стоки и услуги за 4,2 млрд. лв. Като цяло обаче износът, а и промишленото производство са все още под нивата на 2019 г. с изключение на някои отрасли.

Един от тях е производството на авточасти, което в края на годината бележи ръст от 34% в сравнение със същия период на 2019 г.

Аутомотив индустрията пострада много силно през април и май, когато големите автомобилни концерни, които купуват части от България, затвориха заводите си заради спадналите продажби и задръстените с готова продукция складове. Тогава някои заводи у нас също затвориха временно, а през април цялото производство на авточасти отбеляза спад от 70% на годишна база. Но още през третото тримесечие тази индустрия се възстанови и както се вижда от данните на статистиката, дори е излязла напълно от кризата.

Обясненията от самия бранш са няколко. На първо място големите автомобилопроизводители са успели за броени месеци да преосмислят цялата логистика на доставките. За да пестят от складови площи, години наред досега те са работили на принципа just in time, т.е. компонентите, произведени по света, пристигат и направо се качват на поточната линия.

След април и май обаче BMW, VW и други големи производители са осигурили огромни складови площи, така че да си гарантират, че дори при евентуално спиране на транспорта, както се случи в началото на пандемията, няма да се наложи пак да стопират поточните линии.

От голямо значение е също, че китайското възстановяване постепенно дава тласък на автомобилното производство навсякъде по света и това също дърпа нагоре българската автоиндустрия.

Само ден след съобщението на НСИ, че износът от България е започнал да се възстановява, Европейската комисия разпространи зимната прогноза, която определено е по-оптимистична за страната от есенната.

ЕК подобри очакванията си за икономиката на общността като цяло и за българската, в частност. Според зимната прогноза България ще отчете ръст на брутния вътрешен продукт с 2,7% през 2021 година, а не с 2,6%, както гласеше есенната прогноза.

Съществено ускорение на родната икономиката обаче ще има през 2022 година, когато ръстът на БВП ще бъде в рамките на 4,9%, а не 3,7%, както сочеше Брюксел само няколко месеца по-рано.