В Европа навсякъде увеличават облекченията, за да стимулират 

продажбите особено на електромобили

А у нас пак се засили купуването на стари, и то в лошо техническо състояние, което директно се отразява на чистотата на въздуха и безопасността на движението

Едва 80 коли с екосубсидия са купени в България през последните 4 години. Общо 80 електрически превозни средства са били субсидирани от 2017 г. насам по схемата за насърчаване на електромобилността на Националния доверителен екофонд. Това е пренебрежимо малко на фона на случващото се в Европейския съюз, където тази субсидия бе увеличена по време на коронакризата.

В този Национален доверителен фонд, създаден още през 1995 г., се събират част от средствата от продажбата на вредни емисии. За стимулиране на покупката на електрически превозни средства през последните 4-5 години от фонда са похарчени към 11 млн. лв. По програмата могат да кандидатстват обаче само общини и администрации, максимум за три превозни средства при всяка покана. Финансирането е различно спрямо типа електромобил. Най-малката сума от 10 хил. лв. се дава за хибридни електрически коли категория М1 (4+1 места) и N1 - товарни до 3,5 тона. По 20 хил. лв. се отпускат за изцяло електрически превозни средства от тези две категории, както и за тежки четириколесни средства. За електрически ванове се полага финансиране от 30 хил. лв., а 40 хил. лв. е най-високата сума - за електрически автобуси и камиони до 12 тона.

Миналата година по програмата са се провели два конкурса, като по първия са одобрени за закупуване 11 електрически превозни средства, а по втория - 17.

Най-голяма част от тях са леки коли, както и тежки четириколесни средства - например тип самосвал или фургон. Сред кандидатствалите общини са Бургас, Габрово, Ямбол. Повечето одобрени през годините са по-малки общини, но и Столична община. Бенефициенти през 2020 г. са още МОН, НСИ, КПКОНПИ, Бюрото за контрол на специалните разузнавателни средства, АПИ и Столичният инспекторат. Пътната агенция се е възползвала на максимум и е получила три електромобила.

Официално мотивът страната да не стимулира замяната и на частните стари коли с нови е липсата на достоверна информация каква е средната възраст на колите у нас по категории. Неофициално експерти от Министерството на икономиката дадоха да се разбере, че у нас няма нагласа за субсидиране на покупката на нови коли, защото България не произвежда собствена марка кола и мисълта е, че така ще субсидираме чужди икономики.

Това обаче не е здрава логика, защото разследване на “24 часа” показа, че българската автомобилна индустрия - доставчиците на компоненти за автомобили в Европа и другаде по света, дава 11% от БВП. Тоест, макар и опосредствено такава мярка би била помощ и за българската индустрия.

А от гледна точка на околната среда подобна мярка е безспорна.

Но темата е политически чувствителна, защото всяка субсидия или въвеждането на по-високи екотакси би породило напрежение, защото все ще има недоволни.

Миналата седмица Управителният съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) изпрати писмо до премиера Бойко Борисов с искане за среща, в която да бъдат разгледани три точки като предложение за обновяване на автомобилния парк у нас.  То бе продиктувано от тенденцията, която рязко се обърна в България в началото на 2021 г.

- продажбите на употребявани возила, които в повечето случаи са на преклонна възраст, отново започна да расте на фона на силно спадналите продажби на нови превозни средства.

Както “24 часа” вече писа, дилърите предлагат до 10 000 лева екологичен бонус да получават бъдещите клиенти на чисто нови коли, ако върнат за скрап возило над 15-годишна възраст. Това е едното предложение на асоциацията към правителството за стартиране на т.нар. скрапинг програма. 10-те хиляди лева са предвидени при покупка на електрически автомобил, а 7500 лв. при купуване на хибрид.

Има и искане за бонус в размер на 5 хиляди лева за автомобил с двигател с вътрешно горене с бензин или дизел с екостандарт Евро 6d.

Все още не е ясно дали такава среща ще се проведе и предложенията ще бъдат взети предвид, но България се оказва една от малкото страни в ЕС, която няма своя програма за стимулиране на обновяването на автомобилния парк, въпреки че най-старият в целия ЕС е именно нашият автопарк. 

Проверката на “24 часа” показа, че има държавни програми с икономически стимули за обновяване на автопарка, които са далеч по-смели от предложението на вносителите на автомобили у нас.

За 2020 г. правителството на Румъния например е определило най-големия бюджет досега както за класическата програма за скрап на автомобили, наречена “Рабла”, така и схема, насочена към стимулиране на продажбите на електрически превозни средства (“Рабла плюс”).

В северната ни съседка ще получите директно намаление от 10 000 евро от цената на чисто електрически автомобил. Ако пък си вземете нов плъгин хибрид (кола с двигател с вътрешно горене и електромотор), румънската държава възстановява 4250 евро. 734 евро е екобонусът пък при придобиване на нова кола или мотоциклет с дизелов или бензинов двигател.

В Румъния вече е възможно да получите финансов бонус и ако  бракувате старата си кола и купите нов мотоциклет. Допълнителен бонус се дава за закупуване на електрически мотоциклет.

В страната също така има план от 53 милиона евро за създаване на станции за зареждане на електрически превозни средства. Програмата има за цел да създаде мрежа от зареждащи станции в цяла Румъния за хибридни и електрически коли. Той ще обхваща градски, крайградски и селски райони. 

В Гърция се възстановяват 15% от цената на закупуване на електрически автомобили (до 5500 евро), плюс допълнителни 1000 евро, ако стар автомобил е бракуван (на 10 или повече години).

25% е намалението от цената на закупуване на електрическа кола за такси в размер до 8000 евро (15% за плъгин хибриди), плюс допълнителни 2500 евро, ако се бракува старо такси.

Има и допълнителни стимули за фирмени нови автомобили, които имат и електрически мотор, като са освободени от данъци, ако струват до 40 000 евро.

Отделно се приспадат и 30 процента от лизинговите разходи за фирмени електрически автомобили (BEV) и плъгин хибриди (PHEV).

От 15 юни 2020 г. са въведени стимули за закупуване на електрически автомобили и в Унгария. Те са 7350 евро за автомобили с цена до 32 хил. евро и 1500 евро за коли до 44 000 евро. Освободени са от данъци фирмените електрически и плъгин возила.

В Хърватия бонусът за колите само на ток е 9200 евро и 4600 евро за плъгин хибриди.

В Австрия бонусът варира от 1250 до 3000 евро при закупуване на нови електрически автомобили и микробуси, които са в състояние да пропътуват поне 50 км само на ток и цената им е до 60 хил. евро.

На 16 юни 2020 г. испанският министерски съвет одобри план в размер на 3,75 млрд. евро за насърчаване на испанската автомобилна индустрия

Този план ще осигури безвъзмездни средства и данъчни облекчения за физически лица, фирми, самостоятелно заети лица и публични организации, както и инвестиции в иновации и обучение. Първият транш от 1,53 милиарда евро от общия бюджет бе отпуснат през 2020 г., а останалите средства ще бъдат дадени през настоящата година. 

Размерът на директната субсидия варира от 400 до 1000 евро в зависимост от ефективността на превозното средство и е приложима за придобиване на нови коли от физически лица на стойност до 35 000 евро. Бонусите не са само за електрически автомобили и плъгин хибриди, а и за такива на газ и метан, както и за чисти дизелови и бензинови возила, като бонусите за последните са от 400 до 800 евро.

Освен това търговците на нови коли са задължени да добавят към бонуса от държавата за BEV/PHEV с електрически пробег до 40 км или за возилата на метан и газ още и сумата от 1000 евро.

В Италия заради коронавируса бонусите бяха вдигнати от 1 август. Чисто електрическите превозни средства са субсидирани с 6000 евро вместо предходните 4000.

Всеки, който бракува стария си автомобил с двигател с вътрешно горене във връзка с покупката на електромобил, получава 10 000 евро (по-рано 6000 евро). Хибридите с емисии на CO2 между 21 и 60 г/км са субсидирани с 6500 или 3500 евро, при извеждане от експлоатация на употребяван автомобил. Преди това тези ставки бяха съответно 2500 и 1500 евро. Увеличените стимули се финансират съвместно от държавата и от производителите на автомобили.

Също така има и петгодишно освобождаване от данъци за електрическите коли от датата на първа регистрация. След този период има 75% намаление на данъчната ставка.

В Германия премиите са удвоени под формата на нова “премия за иновации”. За електрическите коли субсидията се удвои от 3000 на 6000 евро за коли до 40 000 евро, и от 2500 на 5000 евро за превозни средства на стойност от 40 000 до 65 000 евро. За плъгин хибридите правителствената субсидия става от 2250 на 4500 евро за коли, струващи до 40 000 евро, и от 1875 на 3750 евро за превозни средства от 40 000 до 65 000 евро. Допълнително условие е автомобилите PHEV да отделят максимум 50 g CO2/км или да имат електрически обхват от поне 40 км. Това изискване за обхват важи до 31 декември 2021 г., впоследствие ще бъде увеличено до 60 км. От 1 януари 2025 г. ще се увеличи до 80 км. В допълнение производителите остават задължени да плащат допълнителна премия за покупка от 2500 до 3000 евро за BEV и 1875-2225 евро за PHEV (плъгин хибридите). Тази мярка е ограничена до 31 декември 2021 г.

Така в Германия общият размер на бонуси за покупка на автомобили по ценова листа до 40 000 евро са 9000 евро за чисто електрически коли и 6750 евро за плъгин хибриди.

Франция също увеличи стимулите за закупуване на BEV или PHEV, който може да измине поне 50 км в електрически режим. Леки и лекотоварни автомобили, отделящи по-малко от 20g CO2/км, имат право на бонус в зависимост от цената на превозното средство и типа на клиента. 7000 евро се полагат за домакинства за коли под 45 000 евро и 5000 евро за такива, струващи над 45 000 евро. За електрически велосипеди и за домакинства с ниски доходи бонусът е 200 евро.

Има и схема за скрап при закупуване на втора употреба или нови превозни средства с вредни емисии до 50 г CO2/км и цена до 60 000 евро. При предаване на стария автомобил се полагат 5000 евро за домакинства в зависимост от доходите и 2500 евро за юридически лица.

Освен това френското правителство предлага бонус “премия за преобразуване” за скрап за предаване на стар автомобил и закупуване на нов с всякакви задвижвания. Тази субсидия във Франция обаче е ограничена до 3000 евро, предлага се само за домакинства с ниски доходи и е ограничена до максимум 200 000 превозни средства с емисии под 116 г CO2/км, които заменят превозно средство, което е на минимум 9-годишна възраст. Двата бонуса могат да бъдат комбинирани и купувачът на автомобил може да получи до 12 000 евро стимули, ако отговаря на изискванията за двете програми.

Колонка за зареждане на Столичната община. Липсата на достатъчно зарядни станции също е сред пречките за разрастване на електромобилността.
 
СНИМКА:
 “24 ЧАСА”
Колонка за зареждане на Столичната община. Липсата на достатъчно зарядни станции също е сред пречките за разрастване на електромобилността. СНИМКА: “24 ЧАСА”