Кампания на “24 часа” за социално отговорните компании в България 

“Бизнес Хонорис Кауза” e новата национална информационна кампания, която вестник “24 часа” стартира.

Тя е за социално отговорно предприемачество и чрез нея ще отличим добрите практики в сферата на корпоративната социална отговорност и изграждането на работодателска марка. Основни партньори на кампанията са “Кауфланд” и Българската банка за развитие.

“Бизнес хонорис кауза” ще представя пред обществото онези български компании, които мислят не само за своя бизнес, но и за устойчивото развитие на икономиката, подпомагането на местните общности и повишаване качеството на живот.

В края на годината ще отличим постижения в различни категории:

4 Развитие на човешкия капитал и условията на труд

4 Опазване на околната среда

4 Повишаване на качеството на живот в града/общината

4 Принос за развитието на образованието

4 Подпомагане на хора в неравностойно положение

4 Развитие на гражданското общество и др.

4 Меценатство и култура

4 Принос в борбата с COVID-19

4 Развитие на културно историческото наследство и духовност

Кампанията стартира през март във вестника и сайта 24chasa.bg.

Право на участие

в конкурса има

всяка българска

фирма

без значение от мащаба - малка, средна или голяма. Кандидатстването ще става през сайта 24chasa.bg, където фирмите ще трябва да попълнят обикновен формуляр.

Редакцията на “24 часа” ще се свърже с номинираните компании и ще разкаже за техните инициативи и проекти в сферата на корпоративната социална отговорност.

Всички номинирани компании ще бъдат допълнително представени и в Алманах на отговорния бизнес, който ще бъде разпространен заедно с “24 часа”.

Част от целогодишната ни кампания ще бъдат и мастър класове - онлайн лекции от 60 минути, в които топ мениджъри на социалноотговорните компании ще споделят опита си. Съветите им ще бъдат насочени към студенти и млади хора в началото на своето кариерно развитие.

В края на годината кампанията ще приключи с тържествена церемония по отличаване на достойните работодатели с титлата “Бизнес хонорис кауза”, която включва статуетка (кадуцей - символа на съзидателната сила) и грамота. Наградите ще бъдат определени от компетентно жури, което ще разгледа всички постъпили кандидатури през годината и ще отличи най-достойните сред тях по ясни и публични критерии.

Вече 30 години

“24 часа”

подкрепя умни

хора и смислени

каузи

Като показва постиженията им. “Достойните българи”, “Лекарите, на които вярваме”, “Вдъхновителките”, “Големите малки”, “Отличниците на България”...Това са част от най-утвърдените национални кампании на “Медийна група България”. В тях разказваме истории, показваме добрите примери, отличаваме най-достойните. Хора и фирми, които се грижат не само за личния си успех и печалба, а дават добавена стойност на живота ни като общество.

От години “24 часа” е партньор и на Българската агенция за инвестиции в конкурса “Инвеститор на годината”. Утре - 2 март, ще бъдат отличени тазгодишните победители. А издателят на “24 часа” Венелина Гочева за пореден път ще връчи награда именно за социална инвестиция.

Пандемията от COVID-19 доказа, че дори и във времена на криза, когато бизнесът трябва да мисли за собственото си оцеляване, фирмите намериха начин да бъдат полезни на всички. Милиони бяха дарени в борбата с коронавируса. Това на практика напълно доказа достоверността на световното проучване на Edelman от юли 2020 г., според което над 80% от хората очакват от бизнеса да реши както личните им, така и обществени проблеми.

Над 60% от анкетираните посочват бизнеса като надежден източник на информация и защитник с влияние върху глобалните процеси, дори при пандемични кризи.

По данни на Българския дарителски форум през 2019-а - още преди пандемията и последвалата криза, обемът на даренията от компаниите у нас е възлизал на внушителните 41 709 278 лева. Спрямо 2018 г. има ръст на дарените от бизнеса средства от 14%.

Приоритетно

фирмите

подкрепят

развитието на

деца и млади

хора,

като инвестират в сферите “Образование и наука” и “Социална подкрепа”. На следващо място са каузите, свързани с опазване на околната среда.

Политиките на все повече компании следват убеждението в смисъла и ползата от корпоративната социална отговорност. А системните усилия на бизнеса да подкрепя национални обществени кампании, местни общности и каузи водят до сериозни промени в средата. Според проучване на Българския дарителски форум компаниите подкрепят каузи, зад които обществото е обединено.

Доверието в бранда

е най-важно днес

Продажбите зависят все повече

от недекларираната солидарност

Доверието към марката става ключово в днешното време. Наблюдения на потребителското поведение по време на изолацията показа, че най-важно за продажбите е доверието към бранда на потребителите.

Не толкова добрата оферта, а усещането, че производителят или търговецът се отличават с безупречен интегритет. Всеки случай на хитруване и опит за възползване от тежката ситуация се наказва с необявен потребителски бойкот. Спрямо брандове, които уволняват много хора или надуват цените, или са заподозрени, че имат друго неетично поведение като например банки, които са прекалено безкомпромисни с длъжниците си. Тоест чувството за солидарност, което бе най-видимо с увеличените данъчни приходи, защото хората смятат за редно да платят задълженията си към обществото, става невидимият маркетингов фактор. По-силен от инстинктите, върху които се гради цялата търговия - алчност и похот. Може би това също е инстинкт - за самосъхранение, но при променените потребителски навици това марките да изглеждат (а и да са) коректни, е най-важно. Т.нар. недекларирана солидарност се изразява в редица спонтанно възникнали акции, при които потребителите искат да похарчат парите си към бизнеса на съседа или при сънародници изобщо.

Има и още нещо - промяна в търговските канали. Все повече сделки се сключват електронно. При т. нар. permission marketing е нужно потребителят да вярва на бранда много повече, отколкото при нормално посещение в магазин и оглеждане на стоката физически. Всъщност вакханалията на персонализирана реклама направи много по-водещо усещането у потребителя, че някакви богати и могъщи фигури се възползват от него.

А изграждането на доверие преминава през това да докажеш, че брандът не злоупотребява - нито с персонала си, нито с желанията на потребителя, нито с пазарното си положение.

Десислава Олованова, изпълнителен

директор на McCann Erickson Sofia:

Емпатията към

потребителите е в

основата на всяка

смислена кампания Александър Дурчев

Александър Дурчев

Емпатията към потребителите седи в основата на всяка ефективна и смислена комуникация. Ако не се поставим в обувките на хората, не разберем моментните им страхове, надежди, вълнения, няма да достигнем до тях.

Изолацията и промените след нея естествено се отразиха на бизнеса, както и на рекламата. Промяна настъпи в самите хора, които са целеви групи на нашите клиенти. Начинът, по който им говорихме преди март 2020-а, трябваше да се промени за време и ситуация, която не сме познавали досега.

* По време на пандемията McCann Erickson Sofia - част от известната международна компания McCann Erickson, заедно с десетки техни офиси по света прави кампанията “Thank you, doctors” (“Благодарим ви, лекари”) и България е една от първите държави, която се включва в нея.

Александър Дурчев, изпълнителен

директор на All Channels

Communication Group:

Социалната роля

на всяка отговорна

компания е да

развива обществото Николай Неделчев

Николай Неделчев

Пазарът се крепи на компаниите, които разбират важността на това да бъдат видими и адекватни на пазара независимо от катаклизмите, които преживяваме. Тоталното спиране на всякаква комуникационна дейност е пагубно най-вече за самите марки. Въпреки страха и паниката хората подсъзнателно живеят с тях - очакват да ги виждат, да разбират тяхната реакция и позиция към случващото се в страната и по света.

Това е и социалната роля, която всяка една отговорна компания има - да увеличава капитализацията си, но и да развива обществото и да подпомага развитието на партньорите си. Ясно е, че всички го могат в “мирни” времена. Сега разбираме, че тази роля е особено важно да се демонстрира в шантавите времена, в които живеем.

Николай Неделчев, главен изпълнителен

директор на Publicis Groupe България:

Точно сега може да бъдат

изградени по-силни връзки

между потребител и марка Томислав Цолов

Томислав Цолов

Пандемията създаде условия и даде време на хората да погледнат както навътре в себе си, така и към света около тях, изостряйки чувствителността си към фалша или безразличието на част от корпоративния свят. Много от новите поведенчески модели няма да изчезнат след преодоляване на пандемията и ще останат в живота на хората. Хората ще възприемат ролята си на потребители по доста по-различен начин и за търговските марки ще бъде задължително да държат “ръката си на пулса” и да интерпретират правилно промените в ценностната им система и тяхното потребителско поведение.

Именно сега може да бъдат изградени още по-силни връзки между потребителите и марките, които ги разбират и правят живота им по-лесен, по-сигурен, по-интересен. Защото хората се нуждаят от доверие, сигурност, подкрепа. Първата стъпка е да се наблюдават и анализират променящите се потребителски нагласи и приоритети, втората е по-голямата персонализация и контекстуализация на съобщенията и, разбира се, автентичният тон на комуникация.

Ако приемем, че марките, които продължат своите инвестиции в маркетинг, ще излязат пред конкуренцията, когато настъпят по-добрите времена, то правилата за ангажиране на потребителите в “новото нормално” тепърва предстоят да бъдат дефинирани. Едно обаче е сигурно - сегашните времена предлагат възможност да се премине от “режим на оцеляване” към “режим на преоткриване”. Точно както беше в ерата, когато интернет навлезе в бизнеса. Много компании, които не успяха да се приспособят към новата реалност, фалираха или се маргинализираха, докато други като Google, Facebook, Twitter, PayPal на гърба на интернет се превърнаха в новите “звезди” на бизнеса.

Томислав Цолов,

генерален мениджър

на APRA Porter Novelli:

Компаниите да

мислят първо

за обществото

- така смятат

77% от хората

Малко след началото на сегашната криза - през март 2020-а, Coca-Cola обяви, че спира всичките си рекламни кампании за неопределен период от време и ще се фокусира върху работата с местни общности. Много от другите международни корпорации също имаха подобен сценарий. Част от тези инвестиции бяха насочени към различни дарителски кампании, проекти, свързани с корпоративната социална отговорност, както и към работа в посока управление на кризи, породени от вируса.

Отговорността на компаниите беше да запазят най-важното по време на криза - честните и открити отношения със служителите, клиентите, партньорите и местната общност.

Според американско изследване, направено от нашия партньор - световната агенция “Портър новели”, 77% от хората са на мнение, че компаниите трябва да вземат решения в по-широк обществен интерес, да мислят първо за обществото, а след това за акционерите си. Защото всички сме в тази ситуация заедно и само заедно можем да продължим да се развиваме в нея. При това положение е логично бизнесът да има водеща роля при откриването, разработването и прилагането на правилата, в които това може да се случи най-добре за всички. Фактът, че хората очакват такива решения, означава нещо много важно - те вярват, че бизнесът може да се справи.

Предприетите адекватни мерки от страна на компаниите влияят изключително положително на имиджа им - над 70% от хората заявяват доверие и лоялност към такива организации. Категорично всичко това важи с пълна сила и за България. Имаме доста примери.

Така че най-важното е:

4Адекватни действия и преформулиране на мисия, визия и послания. Това е единственият начин за запазване на доверието и симпатията на клиентите и общностите към брандовете и компаниите.

4Ясна и честна комуникация от страна на властите към обществото и на бизнеса към клиентите и служителите.