Спадът на приходите стига и до 80-85%, казват от Асоциацията на българските авиокомпании в писмо до премиера и до петима министри

Държавата да влезе в авиокомпаниите с акции и така да подпомогне финансирането им. Това е едно от предложенията на Асоциацията на българските авиокомпании в писмо до премиера и до премиера Бойко Борисов и до петима министри, както и до ротационния председател на Асоциацията на организациите на българските работодатели Васил Велев. Подобни мерки са приложени в Германия към "Луфтханза" и във Франция към "Ер Франс". 

Това да стане с увеличаване на капитала на дружествата чрез държавно закупуване на процент от новоемитираните акции с възможност за обратно изкупуване от сегашния собственик по номинал след приключване на кризисния период, е предложението. 

От търговските авиокомпании настояват още част от парите от първоначалната вноска за концесията на летище София да се насочат към фирмите от авиобранша за осигуряване на безопасността на полетите и поддържане на летателната годност на самолетите, е друго предложение на бранша за помощ от държавата.

Настоява се и за финансиране от ОП "Иновации и конкурентоспособност", както и за продължаване на мярката 60/40 за 2021 г. ( плюс 290 лв. за когото е приложимо) до преодоляване на кризата, или да се замени с 80/0 за авиооператорите. 

Подпомагане с използване на всички инструменти от „Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашното разпространение на COVID-19“, е друго настояване на бранша.

Ако не искаме кризата да не засегне разрушително авиационния сектор и безопасността на полетите, наложително е и у нас да се приложат тези възможности, пише в писмото до премиера и министрите.

Досега винаги се е разчитало, че гражданската авиация като отговорен и високоорганизиран бранш ще се справи с всякакво предизвикателство. За съжаление вече не можем сами да поемаме финансовото бреме за поддържане на високите стандарти за безопасност, които винаги сме предоставяли, пише браншът до Борисов.

Практически от март 2020 г. приходите на авиокомпаниите спаднаха със 70-75%, а от септември 2020 г. голяма част от компаниите не получиха никакви постъпления, друга част рязко намалиха приходите си. Спадът на приходите в гражданското въздухоплаване спрямо 2019 г. достигна е от 60 до 85%, казва председателят на асоциацията Светослав Станулов.

Продължават да са на критичния минимум пътниците по редовни линии, а пътническите чартъри, особено след последните действия на здравните власти за ограничения и налагане на карантина за пристигащите пътници от трети и други страни, доведоха до незабавен отлив на вече резервирани за полети пътници и анулиране на полетите от туроператорите. Станулов прогнозира  забавяне на чартърните програми, като се очаква те да започнат чак през юли, ако се съди по пазара в Германия.

 Тенденцията за възстановяване  през тази и следващите години ще бъде изключително бавен процес, стигащ по прогнози до 2024-2025 г. 

Международната асоциация за гражданска авиация /ИАТА/ отново предупреди за реалната опасност от масови фалити на авиокомпании до края на годината.

На този фон, отново бихме искали да отправим призив за активно подпомагане на авиобранша, и то с всички възможни инструменти, което много от страните вече успешно прилагат. Някои от европейските страни и САЩ, включително съпоставимите с нас Хърватска, Полша, Португалия, Румъния, Словения, осигуриха пряка държавна помощ за фирмите от авиосектора.