Една от най-горещите новини в автомобилната индустрия от двете страни на Тихия океан е внезапното нарастване производството.
В края на март китайският производител на мобилни устройства „Сяоми“ обяви, че влиза в производството на интелигентни електромобили, като за целта ще създаде дъщерно дружество. Първоначалната инвестиция е 10 милиарда юана, а в следващото десетилетие трябва да достигне 10 милиарда долара. Изпълнителният директор на „Сяоми“ Лей Дзюн ще ръководи пряко новия бизнес. Преди това, президентът и главен изпълнителен директор на китайска интернет компания „Байду“ Ли Йенхун разкри напредъка на сътрудничеството им с „Дзили“ (Geely Automobile). Японски и корейски медии пък съобщиха новината, че „Епъл“ обсъжда възможността за съвместно производство на електрически превозни средства с „Хюндай“ и „Нисан“, предава радио Китай.
Всичко това напомня за бума на производство на автомобили, който се появи на различни места след присъединяването на Китай към СТО в началото на този век. Но се наблюдават и някои разлики.
От една страна, „ефектът на Матей“ на вътрешния автомобилен пазар стана виден и някои по-слаби компании постепенно изчезнаха. От друга, тъй като електрификацията и интелигентните технологии създадоха нови възможности в автомобилната индустрия, някои ИТ компании се опитаха да навлязат в сектора. Отчитайки всичко това, възникват логично въпросите има ли достатъчно пространство на китайския автомобилен пазар и ще успеят ли тези нови играчи?
Макар производството на автомобили днес да е в голяма степен роботизирано и автоматизирано, то все още не е прост проект. Автомобилната индустрия винаги е била разглеждана като капиталоемка и технологично интензивна, и днес – с възхода на електрификацията и интелигентните технологии – тези ѝ особености се засилват.
„Като стока за масова употреба, автомобилите представляват по-голям дял от разходите на домакинствата и потребителите са склонни да разчитат повече на ефекта на марката. Следователно, от тази гледна точка, ако новите играчи искат да привлекат клиенти от традиционните автомобилни компании, те първо трябва да положат големи усилия за изграждане на доверие към марката им“, казва Пан Хълин, директор на Института за дигитална икономика към Централния университет по икономика и право. Според него, настоящата конкуренция на пазара на превозни средства с нови енергии е ожесточена.
В допълнение към традиционните автомобилни компании, които активно се трансформират, за да отговорят на променените изисквания, нови производители като „Тесла“ (Tesla) и НИО (NIO) успяват да запълнят определена пазарна ниша. Същевременно интернет компании, включително „Епъл“, се включват в битката, но това стеснява пространството и все още не е ясно дали ще могат да спечелят доверието на клиентите и да оцелеят на този пазар, добавя Пан Хълин.
Фактът обаче, който не може да бъде пренебрегнат, е, че независимо дали става въпрос за „Епъл“, „Сяоми“ и други технологични или традиционни автомобилни компании, още с оповестяването на новини, свързана със сътрудничество, те предизвикат ентусиазма на борсите. Пример за това е, „Сяоми“, чиито акции нараснаха с до 10% веднага след като излезе новината, че влиза в бизнеса с автомобили.
„В наши дни производството на автомобили вече добро за представянето на борсите. След като една компания обяви план в тази насока, това обикновено повишава цената на акциите ѝ, което също отразява уважението на капитала към автомобилостроенето. Така че не е изненадващо, че технологични компании са запалени по производството на автомобили“, обяснява Пан Хълин. Според него, интелигентните електромобили неизбежно ще окажат въздействие върху традиционните превозни средства, и пазарният им потенциал е огромен. Освен това, тенденцията е в областта на автомобилното производство да навлизат все повече технологии като изкуствен интелект, 5G и други, включително в сферата на обслужването.
„Развитието на автомобилите към интелигентни терминали е обща тенденция и това ще донесе огромна пазарни ползи“, посочва Ян Сяолин, анализатор на автомобилната индустрия. Различни знаци показват, че интелигентните електромобили имат сериозен потенциални, а в бъдеще може да има и повече нови играчи, участващи в тяхното производство.
Според Ян Сяолин, популярността на смартфоните отваря вратата към мобилната интернет икономика, а интелигентните електромобили също ще внесат по-голямо въображение към интеграцията на традиционната и дигиталната икономики.
Всъщност интелигентните електромобили отдавна се смятат за следващия вход за трафик след смартфоните. Редица компании като „Байду“, „Хуауей“ и „Тенсент“ пуснаха свои платформи за обслужване на автомобили, като всички се опитват да очертаят пазара на интелигентно шофиране и да намерят нови полета за развитието на интернет.
Според прогноза на IDC, мащабът на глобалната автомобилна индустрия за интелигентно шофиране ще надхвърли 1,2 трилиона долара през 2035 г., а на китайската – 200 милиарда. Поради огромния пазар и естествената диверсификация на автомобилния пазар, независимо дали става въпрос за луксозен автомобил от висок клас, който може да струва милиони долари, или за кола за няколко хиляди, всички те имат своите клиенти. Затова, различните марки и компании от всички нива могат да оцелеят на китайския пазар.
Китайската асоциация на автомобилостроителите прогнозира, че през следващите пет години местната индустрия ще преживее кръг от трансформации и модернизация. През 2021 г. се очаква общият обем на продажбите да достигне 26,3 милиона автомобила, нараствайки с около 4% на годишна база и да покаже бавна тенденция към растеж. Автомобилният пазар също ще расте устойчиво през следващите пет години, а продажбите на автомобили се очаква да достигнат 30 милиона бройки през 2025 година.