Решихме, че е по-благородно да инвестираме във възраждането на българския спорт, вместо в бентлитата на испанските футболисти, казва главният изпълнителен директор на “Булсатком”
- Г-н Георгиев, много неща се случват около “Булсатком” напоследък. Пуснахте нова услуга “б-бокс”, върнахте в каналите си програмите на HBO. Явно твърдо сте решен да промените компанията и да я изведете на ново ниво?
- Да извличам най-доброто от потенциала на “Булсатком”, както и да позиционирам най-големия български тв оператор отново като пример в индустрията не само в страната, но и по света, е моята мисия и нещото, което ангажира интелекта ми денонощно. Всеки друг подход за един изпълнителен директор би бил несериозен.
Несериозно би било и да си вярвам, че тези неща бих могъл да ги постигна сам. Изключително важно беше да привлека за мисията не само опитни мениджъри и експерти, а личности, които паралелно с моженето и знаенето да успеят да се сработят със служителите в компанията, преди да ги поведат към промяната.
Една такава
трансформация
не става с проста
трансплантация
на мениджмънт
Много провалени мениджърски екипи има в подобни случаи по света, когато се влезе “с бутонките напред”, вместо да проявиш уважение, разбиране и търпение към хората, които работят в компанията.
“Булсатком” определено не беше в цветущо състояние през април 2020-а, когато поехме компанията. Нито финансово, нито продуктово, нито като обслужване на клиенти. През близо тригодишния период на финансово преструктуриране оперативният бизнес е бил почти замразен. За тези от вашите читатели, които не знаят, през 2017 година “Булсатком” е бил доведен до финансов колапс, причинен от два прекомерни кредита - за мобилна мрежа и за собствен сателит, които е било невъзможно да бъдат обслужвани, особено едновременно. Темата е дълга, но всъщност не е моя задача да анализирам какво точно се е случило в миналото и кой е прав и кой крив.
Моята роля винаги е била праволинейна - да изведа компанията от дъното и да върна успехите, обединявайки около себе енергията в компанията и волята за промянa.
Посрещна ме недоверие сред служителите. Подобно на сантимента към “хубавите времена при бай Тошо” мнозина предпочитаха да се върне познатото старо в лицето на основателя Пламен Генчев, отколкото да възприемат реалността, че за да оцелеем, е необходима промяна. На международните институционални инвеститори, водени от “Блекрок” и Европейската банка за възстановяване и развитие, се гледаше по-скоро като на врагове, отколкото на стабилната опора, върху която компанията има шанса да се възстанови. Лека-полека, с постоянство и открита комуникация, с фокус върху малките бързи положителни стъпки, а после и по-значителните успехи вече имаме различна енергия в компанията.
Енергия, която ни позволява смело да заявим на пазара волята ни за иновативно лидерство и доминиране в сферата на тв разпространението.
“Булсатком”
се завърна!
По-силен и
по-можещ
от всякога
- Колко канала разпространява “Булсатком”? Лесен бизнес ли е това?
- Ако кажа, че е лесен бизнес, всеки ще тръгне да го прави, нали така? Всъщност май всеки го прави така или иначе. Местните интернет доставчици в повечето случаи са и разпространители на телевизия.
Отскоро има и 4-ти, и 5-и сателитен оператор в България.
Прогнозите, а и реалността показват, че навсякъде по света делът на сателитната телевизия се свива. Някои предприемачи в България очевидно разчитат на ръст, напук на целия свят. Или може би са разчитали, че “Булсатком” ще умре и ще събират труповете (смее се). Може на някого дотам да му се простират амбициите, знае ли човек.
Имаме изобилие от експерти с претенциите, че те го могат по-добре. Докато пристигнат първите фактури от доставчиците. Тогава започва едно потене, едно отлагане на плащания, едни тестови периоди, едно лъгане за броя клиенти, за да им излязат сметките.
Тук трябва да поясня, че тв операторите сме в същността си дистрибутори. Купуваме права за каналите спрямо броя клиенти, комбинираме ги в пакети и ги препродаваме. Например, без да смятаме тематичните пакети, средно за всяко едно домакинство всеки месец закупуваме права за тв канали на стойност 9-10 лева.
Някои от
каналите струват
над 2 лева на
домакинство,
а други по
1-2 стотинки
Върху правата за тв каналите се добавят и всички останали разходи - за сателит, мрежа, бизнес центрове, складове, заплати на персонала и т.н. Правят се и инвестиции в дълготрайни активи – например клиентско оборудване. Както и да се въртят сметките, няма математически модел, при който в един малък местен кабелен оператор цените за един и същи пакет да са по-ниски от тези на оператори от ранга на “Булсатком” или “Виваком”, където разходите се разбиват между стотици хиляди абонати.
- Това пиратстване ли е? Това ли е въпросният сив сектор, за който се говори напоследък?
- Малките местни оператори с подозрително изгодни оферти и разните IPTV приложения със стотици канали за по 5 лева се наричат “сив сектор”. В момента се оразмерява на между 400 000 и 600 000 домакинства. Този сив сектор се състои от
над стотина
оператора, които
открито мамят
тв каналите и
осъществяват
нелоялна
конкуренция
спрямо операторите, които си плащат сметките. Това става със знайното или незнайно съдействие на клиентите, които избират да подкрепят някой “тарикат” заради 1 или 2 лева разлика в месечния абонамент.
Много исках да споделя тези факти тук във вашата медия, защото все пак е редно тези неща да се знаят и говорят. Имам и някаква идеалистична надежда, че българите ще се осъзнаят, че подкрепата към “тарикатския” бизнес е в дългосрочен план нещо, което пак бърка в техния джоб. Ако не подкрепяме чистия бизнес, например не подкрепяме плащането на пълни осигуровки, плащането на данъци и т.н.. Лицемерно е после да мрънкаме, че някой друг е виновен, че няма пари за пенсии или че дупките по улицата не са запълнени.
- Анонсирахте преди месец появата на ваша нова революционна услуга б-бокс, или “телевизия в джоба”, или “телевизия навсякъде с теб”, или “телевизия на вилата и къмпинга”. Какво точно е б-бокс?
- Смело мога да заявя, че това е може би най-иновативният медиен продукт в България за последните няколко години. Б-бокс използва операционната система “Андроид тв” на “Гугъл”, която е специално разработена от технологичния гигант за телевизори и периферни медийни устройства. Б-бокс работи върху безжични мрежи и всеки интернет и не прекъсва при падане на интернет скоростта, защото използваме адаптивно качество на картината според интернет връзката. Стартовите екрани в “Андроид тв” на б-бокс са разработени изцяло за нуждите на клиентите на “Булсатком” и минаха “Гугъл” сертификация, че отговарят на стандартите на технологичния гигант. На устройството могат да се инсталират и всички приложения, които работят на “Андроид тв”, като тук говорим за стотици такива, включително HBO GO, “Епъл тв”, “Амазон Прайм Видео”, и т.н.. Това, че устройството е сертифицирано и че се обновява само през “Гугъл Плей”, реално ни позволява да предлагаме пълния си набор от над 240 телевизионни канала, защото б-бокс попада в класификацията за тв приемник за домакинство.
В самостоятелни мобилни приложения, които не са свързани с абонамент към домашен приемник например, могат да се разпространяват само канали с изчистени ОТТ права, а те са по-малко от 30-ина в България.
Нещата, с
които се
гордеем с
б-бокс, са много
Имате възможност да си направите ваш списък от любими канали, да получавате напомняне при старта на любимо предаване. Имаме и интелигентен архив, при който записаните филми и предавания от последната седмица са каталогизирани по жанрове и популярност. Поддържаме и търсене с гласови команди, където дистанционното разполага с вграден микрофон.
В телевизионната ни реклама, която се върти от тази седмица, показваме как б-бокс се гледа на каравана, на вилата и на морето в Гърция. Тук е важно да подчертая, че гледането в чужбина е възможно само в рамките на Европейския съюз. През юни 2017 г. излезе регулация на ЕС за роуминг на съдържание, разпространявано върху интернет, която позволява да гледате в чужбина, ако сте сключили абонамента си в родната страна.
- Само преди 2 седмици филмовият гигант HBO се завърна във вашите канали? Как успяхте да да си стиснете ръцете отново?
- За HBO ползвахме жокер “Обади се на приятел”. Не в контекста на връзкарство или заобикаляне на правила. Точно обратното - “Булсатком” беше подложен на тежък технически одит и кредитна проверка, за да докажем, че отговаряме на високите стандарти на медийния гигант за защита на съдържанието и финансова надеждност. Разводът между HBO и “Булсатком” преди 6 години е бил доста неприятен и по това време ние не сме се различавали съществено от сивия сектор, за който говорих по-рано. Приятелството, за което говоря, е всъщност дългосрочни бизнес отношения, репутация и изградено доверие между мениджмънта на HBO на местно и международно ниво с новия ни екип, както и лично с мен. Благодарение на това доверие изобщо ни се отвориха вратите за преговори.
- В момента върви Обиколката на България и “Булсатком” я излъчва на живо? Показвате много снукър, триатлон... Това завръщане към спорта ли е, или някаква ваша лична социална кауза?
- В българския медиен пазар няма спорт, който да е ексклузивен за един оператор или друг. Всяко домакинство може да се абонира към премиум спортните пакети. Заварих ситуация, в която в “Булсатком” имахме разходи за испанското първенство, предполагащи ексклузивност в ТВ+ и “Спорт+”, а реално то се разпространяваше и от всички други оператори в “Макс Спорт” пакетите. Затова решихме, че ще е по-благородно да инвестираме тези пари във възраждането на българския спорт вместо в бентлитата на испанските футболисти.
Нашата амбиция
е да започнем да
отразяваме все
повече и повече
български
спортисти, за
да вдъхнем
нов живот в
екосистемата на
българския спорт
Когато има телевизионно отразяване, има спонсорства. Когато има спонсори, има пари. Когато има пари, има школи и инфраструктура. Когато има инфраструктура и школи, има успехи. При успехите има вдъхновение за децата.
Когато децата спортуват, те са далеч от наркотиците, видео игрите и нездравословното затлъстяване. Нямам амбицията, че ще “оправя” българския спорт. Но имам желанието да помогнем и го правим с нашите си възможности. Досега сме отразявали на живо, благодарение на продуцентите ни “Съркъл медия” и канала “b1b-box”: финалите на хокей първенството, художествена гимнастика, снукър, картинг първенството, триатлон. Благодарение на отразяването на картинг състезанието, младата надежда Юлиян Серафимов вече си намери спонсор за закупуване на нов карт, което е индикация че сме на прав път. В момента тече за първи път на живо 68-ата колоездачна обиколка на България, където използваме супериновативни технологии за излъчването. Продължаваме годината с хандбал, тенис, волейбол, плажен тенис, плуване и юношески футбол. Иска ми се тази ни мисия да успее. Няма нищо по-добро и възпитателно за децата от спорта.