АПИ признава 741 млн. лв. дълг към пътните фирми, най-много е към "Автомагистрали" ЕАД и към Грома Холд
Пътните фирми у нас претендират, че държавата им дължи към 800 млн. лв. само за текущ ремонт и зимно поддържане на пътищата в цялата страна, но към 19 август 2021 г. Агенция “Пътна инфраструктура” признава официално малко над 741 млн. лв. неразплатени задължения. Това личи от справка, която “24 часа” поиска и получи от пътната агенция по Закона за достъп до обществена информация.
Най-големият единичен получател на средства се оказва държавната “Автомагистрали” ЕАД. Освен че строи “Хемус”, превъзлагайки работата на външни фирми, тя има и няколко договора за текущо поддържане предимно на магистрали, най-старият от които е от 2016 г. По силата на тези договори фирмата почиства снега зимно време, длъжна е да поставя предпазни огради и да поправя повредите при катастрофи, да реже храсти и да извършва текущи ремонти, когато се налага и когато АПИ ѝ възложи тази дейност.
Държавата дължи на “Автомагистрали” 200,4 млн. лв. за извършена работа, като най-голямата част от тази сума - 171 млн. лв., е по договора за поддържането на 241 км от магистрала “Тракия”, сред които попада и участъкът между Чирпан и Стара Загора. Ремонтът на този участък е бил превъзложен на частната шуменска фирма със сходно име - “Автомагистрали Черно море” АД, и въпреки че бе завършен, фирмата не е получила заплащането. Затова нейните служители правят вече няколко протеста в центъра на София и блокират движението по някои възлови магистрали в страната.
Друга фирма, която също има да получава доста пари от АПИ, е “Грома Холд” и нейни дъщерни дружества. Самата “Грома Холд” е водеща фирма в консорциума, който поддържа пътищата в Благоевградска област, а АПИ дължи на този консорциум малко над 99 млн. лв.
Дъщерната “Европейски пътища”(бившата “Пътища Пловдив”) има от своя страна да получава още 106 млн. лв. за поддържане на пътищата в областите Пловдив и Пазарджик. Сумите в по-голямата си част
са получени
от основните
ремонти
на 31-километровия път до Кръстова гора и на около 8 км от подбалканския път в района на Карлово, които бяха извършени през 2020 г.
Останалите около 337 млн. лв. дългове са разпределени между голям брой фирми (виж справката).
В момента дължимите суми набъбват, тъй като по това време на годината се извършва основната подготовка на пътищата за есенно-зимния сезон. Наскоро от Браншова камара “Пътища” заявиха, че АПИ нарочно не им възлага никакви дейности, тъй като няма как да им ги плати, а това означава пътищата да почнат активно да се рушат през зимата и напролет да станат непроходими.
Миналата седмица на среща между камарата и служебния финансов министър Асен Василев бе постигнато споразумение пътните фирми да получат анекси към договорите, в които е описан план за изплащане на парите, и с тях фирмите да кандидатстват за оборотен капитал пред банките.