За Китай и Индия се доставя повече руски петрол от всякога. Рекордно количество от черното злато е на борда на танкери, а насочващите се към Индия и Китай са безпрецедентно количество, тъй като други държави ограничават вноса заради войната в Украйна, пише Bloomberg.
Между 74 и 79 млн. барела от производителя от ОПЕК+ са били в транзитни и плаващи хранилища през изминалата седмица, което е повече от два пъти повече от 27-те млн. барела точно преди февруарската инвазия в Украйна, според Kpler. Азия изпревари Европа като най-голям купувач за първи път през миналия месец и тази разлика ще се увеличи през май, според компанията за данни и анализи.
Резкият скок на руския петрол в транзит по море подчертава как световната търговия с енергия е хвърлена в смут от инвазията, като САЩ, Великобритания и много компании от ЕС обръщат гръб на нейните товари и принуждават Москва да търси купувачи в Азия. Китай и Индия изкупиха милиони барели от страната, за да се възползват от големите отстъпки в потока.
"Някои от заинтересованите купувачи в Азия са по-скоро икономически мотивирани, отколкото да заемат политическа позиция", каза Джейн Си, старши петролен анализатор в Kpler в Сингапур. "Въпреки това се наблюдава повишаване на интереса на САЩ към закупуването на руски петрол от Индия, така че е възможно да има някои рискове за този търговски поток, макар че в момента е малко вероятно той да бъде значително намален."
Според Си, комбинираните потоци от руски петрол за двата най-големи купувача в Азия - Индия и Китай, са се увеличили до рекордни стойности през април, главно благодарение на увеличените покупки от Индия. Въпреки че този месец доставките вероятно ще бъдат малко по-ниски, те все пак ще бъдат надминати само от рекорда от миналия месец, каза тя.
Обемът на суровия петрол в морето ще се увеличи с 45 до 60 млн. барела заради увеличената руска морска търговия с Азия, ако Европейският съюз успее да постигне съгласие за постепенно прекратяване на целия внос от страната до края на тази година, заяви в бележка от тази седмица консултантската компания FGE.
Корабите са принудени да извършват по-дълги пътувания от западните пристанища на Русия до Азия, а не до Европа, когато транспортират суров петрол - като флагмана Urals. Eднопосочното пътуване до Китай обикновено отнема около два месеца.
По данни на Kpler към 26 май на вода са наблюдавани около 57 млн. барела суров петрол Urals и 7,3 млн. барела суров петрол ESPO от руския Далечен изток, в сравнение с 19 млн. барела Urals и 5,7 млн. барела ESPO в края на февруари.