274 собственици на малки ВЕИ централи, изправени пред фалит, излизат днес на протест пред парламента.
Причината е в приетите промени в Закона за енергетиката през миналата година, с които драстично бяха намалени от 560 на 100 лв. за мегаватчас преференциалните изкупни цени на електроенергия от фотоволтаичните централи, изградени по Програмата за развитие на селските райони, съобщава "Труд".
Протестиращите настояват Комисията по водно и енергийно регулиране директно да определи нови цени, които да не позволят малките ВЕИ-та да фалират. В момента приходите им не могат да покрият дори удръжките им към електроенергийната система, казват фотоволтаици.
По данни на КЕВР произведената електроенергия за 2014 г. на 274 малки ВЕИ е 0,08% от общото производство, което не дава отражение върху цената на електроенергията за крайния потребител и такса задължение към обществото, обясняват собственици на ВЕИ-та.
При фалита им има риск 1800 души от малките населени места на страната да останат без работа.
Собствениците на малки ВЕИ са разпратили писмо със своите аргументи до медиите. Ето ги:
Кратки аргументи
Ние сме малки ВЕИ производители –подпомогнати от ПРСР и сме в процес на фалит, разходите ни многократно надвишават приходите, абсурда е ,че промяната в ЗЕ ни осигури такъв приход,че той не достига дори да си платим таксите и удръжките към електроенергийната система, като ВЕИ производители.
Искаме възвращаемост на собствените си инвестиции и покриване разходите по поддръжка и функциониране на централите и възможност за спазване на подписаните договори с ДФ“ Земеделие“
1. При фалит по вина на Държавата на 293 малки ВЕИ подпомогнати по ПРСР (Програмата за развитие на селските райони), няма да бъдат изпълнение целите на програмата, с което Държавата ще бъда санкционирана с глоба в размер на 100 млн. лева;
Фалитът на 293 малки ВЕИ подпомогнати по ПРСР води до неизпълнение на целите на ПРСР и нарушение на Регламент (EО) № 1698/2005 на съвета от 20 септември 2005 година. Фалитът на бенефициенти по ПРСР се отразява в неизпълнение на следните цели:
насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в микропредприятия за неземеделски деи?ности в селските раи?они (по мярка 312);
насърчаване на предприемачеството в селските раи?они (по мярка 312);
насърчаване на разнообразяването към неземеделски деи?ности ( по мярка 311);
насърчаване на създаването на възможности за заетост и повишаване на доходите в селските раи?они ( по мярка 311).
2. При първоначално записания текст на §18 в ЗЕ, Народното събрание е определило цени, което е в тежко нарушение на Европейските директиви (Директива 2009/28/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009). Съгласно чл.31 от Закона за енергията от възобновяеми източници органът, в чиито правомощия е определянето на преференциални цени за изкупуване на електрическата енергия произведена от възобновяеми източници е Комисия за енергийно и водно регулиране
3. По данни на КЕВР, произведена електроенергия за 2014 г на 293 малки ВЕИ е 0.08% от общото производство, което не намира отражение върху цената на електроенергията за крайния потребител и такса задължение към обществото.
4. 293 малки български фирми са в тежък фалит. Приходът им по цената опредена им от Народното събрание, чрез §18 не покрива дори удръжките им в енергийния сектор, именно заради това КЕВР трябва да им определи цени с новото предложение за изменение;
5. 1800 работни места се закриват и то малките населени места на страната, като това е единствения доход на цялото домакинство;
6. Държавата получава приходи от работата на малките 293 ВЕИ фирми. За произведената електрическа енергия от централите държавата получава безплатни квоти за въглеродни емисии, които държавата търгува на международния пазар. В този смисъл, държавата получава приходи в следствие на работата на централите, които приходи имат за цел насърчаване на инвестициите в зелена енергия и подпомагат Държавата в изпълнение на нейните ангажименти в областта на климатичните промени като страна членка на ЕС.
7. Направени са всички проверки от КЕВР, АДФИ, АУЕР, с които не са констатирани никакви нарушения от тези 293 фирми. Не са констатирани нарушения и неспазване на законодателството, относно подадени декларации за подпомагане към съответния краен снабдител преди подписване на договорите за изкупуване на ел.енергия с него.
8. С въвеждането на §18 от 24.07.15 г към ЗЕ се оказва, че той оформя две групи от подпомогнати от европейски схеми за подпомагане в частност ПРСР „засегнати“ и „незасегнати. Като основното противоречие е че на незасегнатите КЕВР е определило цена адекватна с които те работят нормално, НС е определило цена с която те немогат да функционират. Всичко това дава една неравнопоставеност между всички подпомогнати по национални и европейски схеми.