Томи Вер Елст става генерален мениджър на „Сенсата Технолоджис България” през 2011 г. след като компанията придобива белгийската Sensor-Nite. Той започва кариерата си в отдел „Счетоводство“ в Sensor-Nite в Белгия. Постепенно задълженията и отговорностите му се увеличават и той минава през различни позиции като мениджър „Логистика“ и мениджър „Управление верига доставки“. През 2009 г. става мениджър „Операции“.
Томи Вер Елст има магистръска степен по „Икономина и финанси“ от университета в Хаселт – Белгия (Hasselt University).
- Г-н Вер Елст, бихте ли представил накратко компанията и от колко време присъства тя на българския пазар?
- „Сенсата технолоджис“ е компания, глобален лидер в развитието, производството и продажбата на сензори и системи за контрол, които намират приложение в различни идустрии. На глобално ниво нашите продукти се използват в автомобилната индустрия, самолетостроенето, телекомуникациите, корабостроенето, ОВК системите (отопление, вентилация и климатизация), ЖП транспорт, военна промишленост, бяла техника и др.
Глобално компанията навърши 100 години през 2016 г. и сме много горди да бъдем част от този успех. Имаме бизнес центрове и производства в 16 държави по света, а служителите ни са над 19000.
На българския пазар присъстваме от 2011 г., когато „Сенсата технолоджис“ придоби белгийската Sensor-Nite и фабриката й в Ботевград. Оттогава ние успешно се разрастваме в България и в момента работим в София, Ботевград и Пловдив. В София имаме Бизнес център, в който работят дизайн инженери и тестови инженери, имаме център за обслужване на клиенти, център за споделени услуги и звено механизация. Горди сме, че сме третият по големина работодател в индустриалното производство в България с над 2500 служители.
Заводът ни в Ботевград е най-голямата ни производствена база в България с над 2000 служители. Там се произвеждат високотемпературни сензори и клиенти са ни най-големите световни автомобилопроизводители като „Фолксваген“, „Даймлер“, „Форд“, „Фиат“ и др.
През април тази година открихме и второ производство в Пловдив, където произвеждаме друг тип сензори – за налягане. Там също работим за някои от най-големите световни производители на автомобили.
- Може ли да споменете някои от причините, поради които „Сенсата“ избра Бълагрия за една от основните си производствени бази в света?
- България е третата по-големина локация на „Сенсата“ и е ключова за компанията в световен мащаб.
Търсенето на продуктите ни в Европа се увеличава и затова искахме да имаме възможността да разширяваме производствения си капацитет. За нас е от изключителна важност да сме близо до европейските пазари, които обслужваме, и да можем да отговорим на очакванията на клиентите си за по-кратко време за доставка.
Освен това разходите за транспорт непрекъснато растат и с разполагането на производствени мощности в страна – членка на Европейския съюз се възползваме и от плюсовете на единния единния пазар на Европейския съюз и свободното движение на хора, стоки и услуги. България има стратегическо местоположение, фиксиран курс на лева към еврото и много важно – стабилна е политически и икономически.
- Колко е инвестирала компанията до момента в България? Какви са плановете ви за бъдещето?
- Инвестирали сме над 40 милиона долара в производството в Пловдив и планираме да увеличим броя на служителите там от 250 в момента до около 2100 в следващите години.
Продължаваме да инвестираме и в завода в Ботевград, и Бизнес центъра в София. В Ботевград общата инвестиция в завода и в оборудване ще достигне 8 милиона долара само през 2016 г. Ще продължим да инвестираме и в трите си локации в България.
Искам да отворя една скоба и да спомена нещо, което ние като компания не само в България, считаме за много важно за успеха на нашия бизнес – инвестицията в хората. Вярваме, че хората са най-ценният ни актив.. Ето защо в комапнията имаме много програми за развитие на персонала и програми за обучение, с които помагаме на служителите да растат кариерно. Фирмата има и специална програма, в рамките на която покриваме таксите за висше образование на служители, избирани по определени критерии, имаме и много програми за повишаване ангажираността на служителите.
- Споменахте човешкия капитал. В тази връзка хора за какви позиции търсите предимно?
- Уникалното за нашата компания е, че при нас действа целият производствен цикъл – от идеята за създаване на продукт до същинското производство и продажба. Ние правим дизайн на продуктите заедно със съответните клиенти и създаваме уникални машини за целите на компанията. Интересен факт е, че 90% от нашите машини са произведени от „Сенсата“ за „Сенсата“. В тази връзка, може да си представите, че търсим хора за много различни позиции – от дизайн инженери, през обслужване на клиенти, производство до продажби и администрация.
„Сенсата Технолоджис“ е американска производствена компания със 100-годишна история и над 19 000 служители по цял свят. Името на компанията идва от латинското sensate и означава „надарени с чувство“. Логото на компанията е вдъхновено от Брайловата азбука и точките над него описват името на фирмата.
„Сенсата Технолоджис“ е световен лидер в производството на сензори и системи за контрол. Компанията, чиято централа е в САЩ (Атълбъро, Масачузетс), има производства и бизнес центрове в 16 държави. Заводите й са разположени в Мексико, Китай, Корея, Малайзия, Ирландия и България.
Компанията разполага и с търговски представителства и инженерни звена по цял свят.
В България компанията има два завода – в Ботевград и Пловдив, както и Бизнес център с развойно звено и звено механизация в София. В България се произвеждат високотемпературни сензори и сензори за налягане за най-големите световни автомобилни концерни.