Правителството одобри отпускането на парите на последното си заседание за тази година
До 55 млн. лв. отпусна кабинетът за нов правителствен самолет и изграждане на хангар, където да паркира и да бъде обслужван технически.
Това става ясно от решенията на Министерския съвет в петък, като за целта средствата ще бъдат прехвърлени на министерството на транспорта.
Въздухоплавателното средство ще е за нуждите на Авиоотряд 28 и с него ще се изпълняват полети със специално предназначение на първите хора в държавата. Новият самолет трябва да замени сегашния “Фалкон”, с който често се случват инциденти.
С решението си правителството одобрява и доклад на министъра на транспорта във връзка с доставката на самолета, както и проект на договор като основа за водене на преговори за доставката. С тази задача е натоварен генералният директор на отряда ген. Тодор Коджейков. Тя му беше възложена на 11 декември, когато правителството реши, че ще се купува нов самолет.
По информация на “24 часа” става дума за малък самолет, тип джет, подобен на фалкона, който ще има до 12 места. Той ще може да извършва и презокеански полети. За това се изискват специални системи и сертифициране и обучение на екипажите. Според експерти обаче е по-добре да се потърси по-голяма машина - с 20-25 и дори 30 места, за да може да летят малки делегации, а не само първите хора с екипа си. Например бизнес джетовете на “Боинг” или А319 на “Еърбъс”.
Ако се избере сегашният клас, то в авиацията се коментират като възможен избор “Чалънджър 650” - 12- местен самолет, дължината на полета му е 7408 км, или пък “Гълфстрийм” и “Лиърджет”. У нас има два “Гълфстрийм” и един “Чалънджър” на канадската “Бомбардие”. Това са добри машини, но са за по-къси разстояния.
Последният инцидент с фалкона се случи на 15 ноември. Тогава на борда бе премиерът Бойко Борисов.
Навигацията изключи и екипажът загубил сигнала от бордовата система за кацане по инструменти, което на авиационен жаргон се нарича сляпо кацане. Пред журналисти Коджейков обясни, че се създават условия, при които се изисква доста голям професионализъм при овладяване на тази високорискова ситуация.
Именно тогава Борисов реши, че е време за нов самолет, тъй като това беше 9-ият инцидент. Те започнаха през 2015 г., когато фалконът кръжа над София, защото колесникът му не се беше прибрал при излитане за Брюксел. Тогава премиерът отново беше на борда.
Самолетът е купен през 1998 г. по времето на Иван Костов, от РВД за 42 млн. долара. Освен него Авиоотряд 28 - държавният авиационен оператор, разполага с “Еърбъс А319”, един хеликоптер “Аугуста AW109”, както и два Ми-8.
Въпреки проблемите с фалкона експерти са на мнение, че в него има още живот.
19 години не са много за самолет, а българският се поддържа в Швейцария. Той е за полети на средни разстояния. Обхватът му на летене е 5797 км. Има девет места, защото в задната му част е инсталирана апаратура, която е за облитанията на навигационните средства за нуждите на държавното предприятие “Ръководство въздушно движение”.
Всички са категорични обаче, че е необходим нов хангар, тъй като не е добре самолетът да седи на открито, защото се отразява на техническото му състояние.
Зачестилите инциденти с фалкона накараха правителството да вземе решение за купуването на нов самолет за властта.