Работим усилено, за да посрещнем един по-добър летен туристически сезон 2021 г., в условията на пандемията от COVID-19. И въпреки неясната ситуация, оставаме с надеждата, че кризата е в своя край и в най-скоро време ще бъде преодоляна, но не можем да не отбележим, че тя ще остави своя траен отпечатък в по-нататъшното развитие на туристическата индустрия. Това заяви вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова по време на третото заседание на Консултативния съвет по туризъм, което се проведе онлайн, съобщиха от министерството на туризма.
Вицепремиерът представи прогнози, според които входящият туристопоток от чужбина през летен сезон 2021 ще бъде по-нисък от сезон 2019, като се очаква вътрешният туризъм да е малко под равнището от 2019 г. и близо до постигнатите резултати през 2020 г. По думите ѝ има потенциал за привличане на още български гости, които традиционно почиват в чужбина. Очаква се сравнително голям интерес от росните посетители към малките курорти, както и към морски и СПА туризъм, уточни тя. Те все по-често ще търсят места за настаняване с малък капацитет – като къщи за гости, каза вицепремиерът. И допълни, че прогнозите са най-много българи да отседнат в хотелите, предвид че те разполагат с най-голяма леглова база.
Министър Николова очерта и проблемите пред лято 2021 – късен старт на резервациите, масовата ваксинация, по-малко използване на въздушен транспорт, както и факта, че децата не подлежат на ваксинация.
Вицепремиерът каза още пред членовете на съвета, че Черноморските ни летища и летище София са предприели редица мерки с цел справяне с разпространението на COVID-19. Аеропортовете са подготвени, лично се уверих дали се спазват мерките във Варна и Бургас, бе категорична министър Николова. Прогнозните данни за двете морски летища за периода май-октомври 2021 показват, че около 5 хил. кацания се очакват на Летище Варна и около 7 хил. кацания на Бургас, което представлява съответно спад в размер на 6% и 21% спрямо същия период на 2019 г.
Министърът представи и предприетите мерки за стабилизиране на сектора, както и визия за дигитална трансформация в туризма. По отношение на приетата Годишна програма за национална туристическа реклама за настоящата година, вицепремиерът обърна внимание върху някои акценти. Основната цел на програмата е да наложим положителен имидж на България като безопасна, сигурна и спокойна дестинация, разясни тя. И припомни, че за тази година утвърденият бюджет възлиза на 17 млн. лева, като фокусът в таргетирането е поставен върху вътрешния туризъм, съседните страни и Европейски и други пазари, които са традиционни целеви пазари за входящ туризъм и от които има възможности за пътуване.
Членовете на съвета приветстваха представените от министъра вече предприети мерки и бъдещи инициативи и очертаха своите идеи и виждания за развитието на сектора в условията на криза. По време на срещата бяха обсъдени и теми свързани с PCR тестовете, автобусните превози и издаването на визи за руските граждани.