А от месец НАП и ДАНС търсят подарени ли са 8,6 млрд. лв. на фирми

Поне два похвата, с помощта на които бившето ръководство на Агенция “Пътна инфраструктура” е успявало да увеличава размера на плащанията по договори, сключени след проведени обществени поръчки, е установил финансовият министър Асен Василев. Това научи “24 часа” от сигнала, който той и регионалната министърка Виолета Комитова внесоха във вторник в Главна прокуратура. В него има 61 папки, в които са описани всичките 40 договора на обща стойност 2,9 млрд. лв., сключени през 2019 и 2020 г.

Единият похват се състои в това, че

се играе с

понятието

прогнозна

стойност

Според Закона за обществените поръчки прогнозна е стойността, която се обявява предварително от възложителя и тя не може да се надвишава от никой кандидат, защото ще бъде дисквалифициран.

В случаите, в които спечелилият предлага по-ниска цена, управителният съвет на АПИ си е позволявал да допуска сумата от всички плащания по договора да може да достига и дори да надминава прогнозната стойност. Това е било записвано в договорите с избраните изпълнители и на практика

елиминира

нуждата от

всякакво

състезание,

защото независимо с колко печели, накрая кандидатът получава повече пари.

Другият номер е игра с възможностите за увеличение на сумите, докато се изпълнява договорът. По закон, когато е възникнала необходимост от извършване на допълнителна доставка, услуга или строителство, които не са били включени в обхвата на обществената поръчка, а смяната на изпълнителя на договора би затруднила възложителя, той може да увеличи глобалната сума по договора с максимум 50%. Само че в АПИ

правят редица

последователни

изменения на

договора, като

всеки път

увеличават

сумата

с по 50%,

а не прилагат правилото така, както го тълкува финансовото министерство - че само глобалната сума може да се увеличи с 50%. Това според Василев е нарушение на закона.

Другите нарушения, описани в сигнала, вече бяха оповестени от Асен Василев - АПИ е подписвала в една година договори, чиято обща сума

не е била

предвидена в

бюджета на

агенцията за

съответната

година,

а се е разчитало, че ще бъде включена през следващата. Макар че при връщането обратно в бюджета на близо 500 млн. лв., заделени за строителството на магистрала “Хемус”, самото служебно правителство прибегна до същата хитрост - то обяви, че ще се платят всички дейности по аутобана до края на 2021 г. от бюджета за тази година, а занапред парите за “Хемус” ще се предвидят в тригодишната бюджетна прогноза.

В сряда пък при влизане в сградата на парламента преди първото заседание на новото Народно събрание министърът на вътрешните работи Бойко Рашков съобщи пред журналисти, че служители на ДАНС, Националната следствена служба и НАП са влезли в държавната фирма “Автомагистрали”. Те ще разследват как са харчени парите на данъкоплатците.

“8 милиарда и 600 милиона са подарени за строеж на магистрали на приближени фирми,

без гаранция,

че дейностите

ще се извършат

Без обществени поръчки. Някои от тези големи строители живеят в Дубай. Тези средства за магистралите са послужили на тези строители да живеят спокойно в Дубай”, заяви Рашков.

Проверката всъщност е започнала още преди един месец, научи “24 часа”. Тя е стартирана веднага след като Виолета Комитова успя от третия опит да отстрани предишното ръководство на “Автомагистрали” и в тричленния управителен съвет бяха назначени Валентин Вълков, Иван Станчев и кадърът на ДПС Десислава Христова.

За тези места в управителния съвет в момента тече конкурс. За участие в него документи е подал и Валентин Вълков. Той обаче не е допуснат да продължи с мотив, че няма достатъчно управленски опит. Това обаче поставя под съмнение дали в момента може да управлява държавната фирма, коментираха юристи.