Съоръжението се строи по технология, прилагана за първи път в България

Приключи избутването на последния 21-ви сегмент от платното за Кулата на виадукта, който се изгражда преди тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“, пътувайки от столицата към Гърция. Това съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура".

Виадуктът се строи по иновативна за България технология – потактово избутване на горното строене с хидравлични крикове. Характерното при нея е, че се използва работна площадка за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия. Всички строителни работи се извършват без спиране на интензивния трафик по Е-79. През октомври м. г. беше изградено платното за столицата. След това строителите започнаха работа по платното за Кулата, като целта е мостовото съоръжение да бъде завършено през декември 2021 г.

Мостът преминава над 6 препятствия – р. Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общинския път и над обслужващия път на тунела. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София - 560 м. Височината на съоръжението в различните части е между 10 м и 18 м, а разстоянието между колоните е в порядъка от 45 до 60 м.

Напредва работата и по прокопаването на тунел „Железница“ – най-дългият пътен тунел, изграждан досега в България, с дължина около 2 км.

Пробивът на тунел „Железница“ е завършен и сбойката за лява тръба бе на 23 февруари т. г., а за дясната на 27 февруари т. г. Изпълнени са всички комбинирани аварийни ниши в двете тръби. Прокопани са и 6-те аварийни свързващи галерии – 2 автомобилни и 4 пешеходни. Тунелът се изгражда по нов австрийски метод като се прокопаваха около метър и половина - два във всяка тръба и посока на денонощие, а веднага след това се прави първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. Строителните дейности започнаха през октомври 2019 г. и на обекта се работи денонощно, без почивен ден, като целта е той да завърши през март 2022 г. Тунелът ще бъде със системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа и т. н. В подучастъка се изграждат площадка за хеликоптери, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.

Проектът за строителството на тунел „Железница“ на АМ „Струма“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Участъкът е с обща дължина 4,4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението. Отсечката преди тунела, пътувайки от София към Кулата, в която е и виадуктът, е с дължина 720 м, а тази след него е 1,4 км. В тази отсечка се изгражда аварийна връзка, която при настъпване на непредвидена ситуация в тунела ще може да отведе движението в посока София по път Е79.

Изграждането на виадукта при тунел "Железница" на магистрала "Струма".
СНИМКИ: АПИ
Изграждането на виадукта при тунел "Железница" на магистрала "Струма". СНИМКИ: АПИ