От началото на годината производството и продажбите на автомобили с нови енергии бележат значителен ръст, като през първото шестмесечие на пазара са реализирани над 1,2 милиона бройки, съобщи Радио Китай.
Според представители на бранша, това се дължи в голяма степен на държавната подкрепа, особено след като Политбюро на ЦК на ККП на свое заседание неотдавна призова за разширяване потенциала на вътрешния пазар на автомобили с нови енергии, за да се съдейства за постигане на целите за намаляване на въглеродните емисии и въглероден неутралитет.
В пекински салон за електромибили, клиент с фамилия Хан разглежда последните модели. „Колите с нови енергии разполагат с авангардни технологии. Убеден съм, че с бързото разрастване на този сектор ще се появят по-добри и по-качествени решения. Така например ако батерията на един електромобил издържа над 600 километра, това означава, че той работи като обикновена кола на бензин“, обяснява той.
През първата половина на годината производството и продажбите на автомобили с нови енергии в Китай може да се похвалят със значителни успехи. Няколко компании обявиха, че за шестте месеца са реализирали повече автомобили, отколкото за цялата изминала година. Данни на Китайската асоциация на автомобилостроителите показват, че от януари до юни в страната са произведени 1,22 милиона и са продадени 1,21 милиона електромобила, което представлява двукратно увеличение на годишна база.
„За постигане на въглероден неутралитет, различните пазарни играчи и сектори трябва да работят за спестяване на енергия и опазване на околната среда. Автомобилостроенето работи за трансформация към коли с нови енергии, затова новите модели са предимно такива. Рядко вече има нови модели от традиционните автомобили“, обяснява заместник-генералният секретар на асоциацията Чън Шъхуа.
Съгласно държавния план за развитие на индустрията за автомобили с нови енергии до 2035 г., продажбите на този тип коли до 2025 г. трябва да достигнат 20% от общите.
Според Хоу Фушън – заместник-генералният секретар на Китайската асоциация на автомобилните инженери, до първата половина на тази година този показател е бил близо 10%. „Потребителите трябва да желаят да си купят електромобил не заради стимула от дотации или други привилегии. Което означава, че колите трябва да са на конкурентни цени и качество с традиционните на бензин. В момента в това отношение мини моделите електромобили за кратки пътувания са конкурентни и продажбите им са по няколко хиляди бройки месечно“, обяснява той.
През юли от Шанхай за Норвегия бяха изпратени партида електромобили на компанията „Уейлай“, която се опитва да пробие на европейския пазар.
Ма Лин от мениджмънта ѝ казва: „Норвегия е изработила графика за извеждането от употреба на замърсяващи околната среда автомобили до 2025 г. Ако постигнем успех на такъв пазар, ще имаме добра основа за по-нататъшното си навлизане и на други места по света“.
От януари до юни износът на автомобили с нови енергии от Китай е бил 82 000 бройки, което е увеличение от 342% на годишна база. Според експерти, навлизането в международния пазар е важна стратегия на страната за превръщането ѝ в сериозен фактор в автомобилостроенето.
Според прогноза на Министерството на промишлеността и информационните технологии, през тази година производството и продажбите на автомобили с нови енергии вероятно ще достигнат 2 милиона бройки. А държавата ще продължи да насърчава развитието на сектора. По думите на Хоу Фушън, в бъдеще има възможности за подобрения както в популяризиране на инфраструктурата за зареждане така, и за рециклирането на батерии. „В момента в Китай са в движение 6 милиона електромобила, за чието зареждане обаче има едва 2 милиона стълба. Необходимо е броят на последните да се увеличи. Цялата система за рециклиране на батерии се очаква също да се подобри по отношение на технология, стандарти и политика“, казва той.