Цените на употребяваните автомобили в Европа, включително и в България, бавно, но сигурно ще продължават да растат. С над 20 процента са поскъпнали масовите коли втора ръка у нас само за година, а прогнозите на търговците са, че до края на годината да се вдигнат с поне още 10 процента. Това е така, защото в Западна Европа продължава да расте търсенето на возила на вторичния пазар за сметка на новите, и оттам цените вървят нагоре.
На Стария континент това лято всеки трети купувач отлага покупка на нов автомобил. В Белгия миналия месец са регистрирани два пъти повече употребявани коли, отколкото нови, и с 10 процента повече, отколкото през предпандемичната 2019 г. В страната, където има десетки заводи на водещи европейски марки, автомобилният сектор също очаква още по-големи продажби на употребявани возила през следващите месеци. Средният белгиец вече не смее да си купи нова кола. Всеки трети човек, който планира да купи нов автомобил, отлага покупката. И има няколко причини за това. Не е е само поради дългите срокове за доставка, предизвикани от кризата с недостига на електронни чипове, която според последните информации ще се проточи още година и половина.
Намаляването на жизнения стандарт, продължаващата COVID пандемия, несигурността и страхът от обедняване са другите причини белгийците да залагат на употребяван автомобил. Не е случаен факта, че за август в Европа най-продаваният модел е един от най-евтините - Dacia Sandero. Румънският автомобил изпревари по продажби легендарния Volkswagen Golf най-вече заради все още достъпната си цена (в България добре оборудвана версия струва 24 000 лева).
За много от европейците обаче личният автомобил е признак за благосъстоятелност и символ на жизнен стандарт. За това и много от тях обаче предпочитат да дадат повече пари за по-престижен и по-висок клас автомобил, отколкото да си купят нова Dacia Sandero. Тази философия на потенциалния среден купувач на коли отдавна е характерна и за българския пазар.
В момента масовият български клиент има няколко избора - да си купи нова Dacia за около 24 хиляди лева, автомобил от малкия сегмент от друга марка за порядъка на 25-30 хиляди лева или от средния клас за 35-40 000 лева. Заради по-високите цени и чакането за доставка от няколко месеца поради забавеното производство поради недостига на полупроводници, тези, които искат по-нов автомобил поглеждат към вторичния пазар.
Там за 5-годишните автомобили ситуацията е следната - Dacia Sandero, но от предишното поколение, може да купи за около 10-12 000 лева (през 2016-а колата като нова беше с средно само с 5000 лева отгоре), читав Volkswagen Golf на същите години не може да се намери под 20 000 лева и стига до 30 хиляди, а от масовите малки коли като Renault Clio или Ford Fiesta цените се въртят около 15-те хиляди лева.