Експанзията продължава и ще се откриват още нови магазини
Промените в потребителското поведение на българина, които настъпиха по време на пандемията, вече са в миналото. От пролетта на тази година и особено от лятото насам са се върнали старите навици, стана ясно от изявления на мениджъри на “Кауфланд”, “Лидл”, “Била”, “Т-маркет” и DM.
По време на локдауна миналата година спадът на оборотите е бил между 10 и 30% за различните стокови групи, като най-много е намаляло купуването на свежи продукти и готови храни. Намалял е и броят на пазаруванията и те са станали средно един път седмично. За сметка на това с около 20% е нараснала стойността на една касова бележка, т.е.
хората са
предпочитали
да правят само
седмичните
си покупки
в големите хипермаркети.
“От лятото насам кошницата значително намаля, но пък посещенията в магазините ни се увеличиха средно на 3-4 пъти седмично”, каза финансовият директор на “Била България”Ваня Динева.
Изменението на потребителските навици се вижда много добре по продажбите на нехранителни стоки. В началото на пандемията се е наблюдавало увеличено купуване на дезинфекционни продукти, перилни и почистващи препарати, но за сметка на това много силно са се свили продажбите на козметика и парфюми. Това лято обаче продажбите на слънцезащитни средства, продукти за епилация, червила и др. са се върнали почти на равнищата си от 2019 г., споделиха мениджърите.
Търговските вериги не са се разделили с персонал през последната година и половина, дори напротив - броят на служителите им се е увеличил средно с 12%. Това се е случило предимно заради отварянето на нови обекти.
В момента във веригите, обединение в Сдружението за модерна търговия, работят към 27 хиляди служители. Заплатите им също са нараснали с между 4 и 10% в сравнение с предходната година. За това, както и за различни видове бонуси са инвестирани около 9 млн. лева.
Също малко над 9 милиона лева са стрували разходите за антиковид мерки: личните предпазни средства, разходите за дезинфекция, променения пропускателен режим. В търговските вериги
процентът на
ваксинираните
е над средния
за страната,
като повечето са съдействали на служителите си за избор на ваксина, а някои са заплатили изцяло или частично PCR тестовете на контактните, когато това се е налагало.
Търговските вериги у нас ще продължат да се разрастват. “Кауфланд” назначават в магазинната си мрежа и в логистичния си център българи, които се завръщат от чужбина, каза шефката на отдел “Човешки ресурси” на “Кауфланд България” Елена Вълева.
“Била” например отваря 9 магазина тази година, включително и в малки градове като Пирдоп и Стамболийски, в които ще се назначат около 300 човека. Догодина веригата ще открие още 9 нови магазина. Към 400 нови служители ще има “Лидл”, съобщи шефката на “Човешки ресурси” в компанията Катерина Шопова.
Трудностите пред търговските вериги в момента произтичат от архаичното трудово законодателство и липсата на дигитализация на процесите по управление на човешките ресурси, споделиха мениджърите. Специална анкета на Сдружението за модерна търговия е показала, че в момента само за обработване и поддържане на трудовите книжки
е необходим по
един специалист
на всеки 3000
служители
Ако трудовите книжки се дигитализират, това би спестило около 6 милиона лв. годишно само за заплати за тези специалисти.
Според членовете на сдружението съществена трудност предизвикват и множеството трудови закони и подзаконови актове, както и провеждането на кампанийни проверки от Инспекция по труда на големи работодатели с множество обекти в цялата страна.