Камарата на строителите в България ще направи до 2-3 седмици сметки с колко са се оскъпили започнати големи инфраструктурни проекти заради високите цени на строителните материали. Това се споразумяха камарата и министърката на регионалното развитие Виолета Комитова, както и заедно да търсят средства за довършване на започнатото сторителство.

Проблемът засяга всички строежи, защото цените на материалите се вдигнаха с минимум 30% през последните 5-6 месеца, като някои като стоманата - и с над 100%. При инфраструктурните обекти има дълъг срок на изграждане и такова поскъпване не е възможно да се калкулира предварително. Освен това много от тези проекти, особено финансираните от европейските фондове, изискват и съфинансиране от държавата или от общините, които няма откъде да намерят средства да доплатят разликата.

Друг общ приоритет между строителните фирми и регионалното министерство е търсенето на 1,5 млрд. лева, за да се гарантират текущият ремонт и поддръжката на пътищата през следващата година. “Ще настоявам в следващия бюджет сумата да е възможно по-близка до тази, за да спрем да работим под стрес”, посочи Комитова. Както “24 часа” вече писа, засега в програмния бюджет на МРРБ за догодина за текущ ремонт и поддръжка на пътищата са предвидени 898 млн. лв. В същото време обаче има неплатени на фирмите дейности от тази година, които са на приблизително същата сума.

Министърката и браншовата камара остават на различни позиции по отношение на обществените поръчки за строителство на инженеринг. Комитова твърди, че такива поръчки, т.е. когато възложителят избира едно и също лице да проектира и да строи, са с корупционен потенциал. Камарата смята, че те са допустими, когато има прозрачност и ясни условия. За да се премахнат поръчките за инженеринг, трябва промяна на закона, което може да се направи само от парламента.