Работодателите са разединени за въвеждането на "зелен сертификат", показват данни от проучване на Българската търговско-промишлена палата /БТПП/, съобщиха от палатата. Експресното анкетно проучване сред членове на Палатата е било направено в периода 25 октомври-31 октомври сред близо 200 ръководители на предприятия и представители на браншови организации.
По-голям дял от анкетираните посочват, че имат положително отношение към наложената мярка. 49 на сто от участниците в анкетата отбелязват, че е по-добре да работят, отколкото да бъдат затворени. 24 на сто намират за позитивно въвеждането на "зелен сертификат", защото и служителите, и потребителите на услуги се чувстват по-защитени. В същото време една трета от респондентите определят наложената мярка като форма на ограничаване на човешките права на гражданите. За над една пета от фирмите това е спънка в работния процес, а над една четвърт от мениджърите намират "зеления сертификат" за прекален. Наблюдава се подобрение във вижданията на работодателите по отношение на ваксинирането, но все още сме далеч от желаните нива, посочват от Палатата.
55 на сто от респондентите са посочили, че са въвели строг контрол за спазване на всички разпоредени противоепидемични мерки. Близо 50 на сто от мениджърите на предприятия са препоръчали на служителите да се ваксинират при възможност, но посочват, че това е личен избор на всеки служител. Над една трета от предприятията са въвели дистанционна работа, а при една десета се извършва редовно скрининг на служителите - чрез тестване за COVID-19. Мениджърите са предприели и различни методи за ограничаване на разпространението на COVID-19 в своите компании, като водеща според тях остава личната превенция на всеки един служител. Налице са различни примери, при които фирмите въвеждат собствени подходи като допълнителни средства (бонуси) за ваксинация, недопускане на външни за компанията лица, тестване след отпуск, а продължават да действат установените мерки за дезинфекция и носене на маски.
Преобладаваща част от предприемачите не се чувстват третирани по различен начин спрямо сходни до техния бизнес, но има и такива - при продажбата на храни и напитки (магазини със зони за хранене), при центровете за грижа за деца, в туризма и други. В отговорите често се изразява и мнението, че не само за всички бизнеси трябва да се прилагат еднакви мерки, а и за администрациите.